Kan inte påstå att jag är särskilt imponerad av tre. Skulle nog till och med kunna säga att de är ett gäng luspudlar.
Vad det gäller täckning och priser har jag inga synpunkter. Bortsett från att de sänkte datamängderna på alla surfabonnemang hux flux men de tyckte inte det fanns någon anledning att sänka priserna.
Jag har haft surf plus i ett par år och gränsen innan de sänker farten har legat på 5 GB/månad. För ett par månader sedan fick jag ett SMS omkring den 15e i månaden om att jag hade överskridit gränsen på 2 GB (?). Den glada tjejen på kundtjänst (som jag genast ringde) informerade käckt om att "Jo då. Visst hade de sänkt datamängderna" Och att det berodde på ett ganska tungt belastat 3G-nät. Frågan om hur de tänkte kring att leverera mindre än halva tjänsten för hela priset kunde hon inte riktigt svara på.
Men om jag ville ha 5 GB så kunde jag ju alltid byta till Surf Max så skulle jag få 5 GB (surf max hade 10 GB innan) igen.
Sedan kommer vi till nästa sak när jag ändå hunnit elda upp mig lite. Min tidigare lur var en SE C905. Inget större fel på den bortsett från att multikontakten började glappa ungefär varannan månad.
När det hände för tredje gången på mindre än ett år tyckte jag att det kunde vara nog och ville reklamera luren.
Ingen större konstighet eftersom konsumentköplagen säger något i stil med att -Om ett fel inte kunnat åtgärdas efter två avhjälpningsförsök har man rätt att häva köpet eller byta till en likvärdig produkt.
Men se riktigt så såg inte
Tre på saken. De tyckte att jag skulle skicka ner den till Anovo (denna underbara serviceinrättning för den masochistiskt lagde) en tredje gång. Att svensk lag och ett antal domar i liknande fall sa något annat hjälptes inte.
De lovade att det skulle bli den sista gången och skyllde på SonyEricssons reklamationspolicy. Att jag hade ett års garanti kvar och att ingen kontakt hade överlevt mer än 3 månader var inte heller ett argument gott nog. Trots att en reklamation nog skulle bli oundviklig även om man drog ut på det några månader.
Ett antal brev och telefonsamtal följde där vi argumenterade fram och tillbaka men de var ganska svårt att ha ett normalt samtal med rek-avdelningen då den tycks vara bemannad av folk direkt ur den svenska intelligensreserven.
Det löste sig först när jag skickade ett mail till både reklamationsavdelningen och deras så kallade "kundombudsman" med utdrag ur konsumentköplagen och ett antal domar i raklamationsärenden.
Det enda jag krävde var ett skriftligt svar på hur de tolkade just det lagcitatet. Efter att ha skickat om det några gånger så kom det ett svar där det stod att jag hade 4500 kr att plocka ut en telefon för i valfri 3butik.
De kunde naturligtvis inte skriva att de sket i svensk lag så då fick de ge sig. Men det som retar mig är att de sköter det så j-a fult. De flesta är inte lika tjurskalliga och då kommer de att bli överkörda av
Tre. Förmodligen är det just så man resonerar att om det blir för jobbigt är det inte så många som orkar härja.
Alltså önskar jag Tre all världens gräshoppesvärmar, sjukdomar och röda siffror i bokföringen till Julklapp.
Click to expand...