*

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Ascii, 23 nov 2010.

  1. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    ***
     
    Last edited: 8 aug 2014
  2. Rallytönten

    Rallytönten Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    har inte själv tre, men en del i bekantskapskretsen har det, och måste säga att det är väldigt blandade upplevelser, vissa funkar det utan problem för, och vissa verkar ha jätteproblem!
     
  3. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 029
    Mottagna gillanden:
    1 965
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    jag är iaf galet nöjd. Har kört 3 i snart tre år nu.
     
  4. swedebear

    swedebear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3T
    Så är det ju med alla operatörer, för kanske 80% fungerar det som det ska men för resten fungerar det inte, av olika anledningar. Jag har varit nöjd hos de olika operatörer jag har haft, anledningarna till att jag har bytt har varit rent ekonomiska och praktiska, andra operatörer har haft bättre lösningar just då, dock har jag aldrig provat 3 än så de kan jag inte uttala mig om alls
     
  5. valleman

    valleman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Håller med. Har nog haft alla operatörer utom Telenor. Har tyckt alla är ungefär sak samma förutom priset. Sen har jag aldrig haft med support och service att göra.
     
  6. Niklase

    Niklase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    490
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Haft alla stora vanliga o tele2 är de jag är överlägset mest nöjd med. Sist kommer 3 och telenor.
     
  7. Mundane

    Mundane Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    280

    MINA ENHETER

    Jo, väldigt kul med 0.69 / Minut på Tre.
    Rena rama ockerpriserna när man ringer.
     
  8. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 029
    Mottagna gillanden:
    1 965
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Det betalar jag sällan :)

    ringer en hel del inom tre, och hemtelefoner. Dvs bara uppkopplingsavgift
     
  9. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Och vilket är det?
    Deras "fastpris" där man får 3000 minuter/mån?
     
  10. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Ockerpriser när man ringer ja, men fungerar föredömligt för oss som mest surfar och sms:ar och ringer mindre. Jag förbrukar ca 3-4 gb surf i månaden, skickar uppåt 1000 sms och håller mig lätt inom potten på 399 med HTC Desire. Svårslaget, särskilt med oslagbar 3g-täckning i göteborg.
     
  11. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag hade Tre precis när de kom till Sverige och det slutade med att jag bröt med dem och fick lämna telefonen åter efter 3månader ungefär.

    Har kört Telenor, Tele2 och Telia senaste åren men bytte för 1år sedan till Tre till hela familjen. En stor anlening var att Tele2 hade väldigt dålig täckning där jag bor (Västerås).

    Vi är jättenöjda alla tre. Spec eftersom man kan köpa spel och tjänsten för potten och Tre är ju faktiskt den enda som ger vettiga telefonrabatter när man köper ny telefon.

    Har pott 399 och familjetillägg, gratis surf och brukar köpa 1-2spel varje månad utan att överskrida potten... Najs
     
  12. 200dl

    200dl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Kan inte påstå att jag är särskilt imponerad av tre. Skulle nog till och med kunna säga att de är ett gäng luspudlar.

    Vad det gäller täckning och priser har jag inga synpunkter. Bortsett från att de sänkte datamängderna på alla surfabonnemang hux flux men de tyckte inte det fanns någon anledning att sänka priserna.
    Jag har haft surf plus i ett par år och gränsen innan de sänker farten har legat på 5 GB/månad. För ett par månader sedan fick jag ett SMS omkring den 15e i månaden om att jag hade överskridit gränsen på 2 GB (?). Den glada tjejen på kundtjänst (som jag genast ringde) informerade käckt om att "Jo då. Visst hade de sänkt datamängderna" Och att det berodde på ett ganska tungt belastat 3G-nät. Frågan om hur de tänkte kring att leverera mindre än halva tjänsten för hela priset kunde hon inte riktigt svara på.
    Men om jag ville ha 5 GB så kunde jag ju alltid byta till Surf Max så skulle jag få 5 GB (surf max hade 10 GB innan) igen.

    Sedan kommer vi till nästa sak när jag ändå hunnit elda upp mig lite. Min tidigare lur var en SE C905. Inget större fel på den bortsett från att multikontakten började glappa ungefär varannan månad.
    När det hände för tredje gången på mindre än ett år tyckte jag att det kunde vara nog och ville reklamera luren.
    Ingen större konstighet eftersom konsumentköplagen säger något i stil med att -Om ett fel inte kunnat åtgärdas efter två avhjälpningsförsök har man rätt att häva köpet eller byta till en likvärdig produkt.
    Men se riktigt så såg inte Tre på saken. De tyckte att jag skulle skicka ner den till Anovo (denna underbara serviceinrättning för den masochistiskt lagde) en tredje gång. Att svensk lag och ett antal domar i liknande fall sa något annat hjälptes inte.
    De lovade att det skulle bli den sista gången och skyllde på SonyEricssons reklamationspolicy. Att jag hade ett års garanti kvar och att ingen kontakt hade överlevt mer än 3 månader var inte heller ett argument gott nog. Trots att en reklamation nog skulle bli oundviklig även om man drog ut på det några månader.

    Ett antal brev och telefonsamtal följde där vi argumenterade fram och tillbaka men de var ganska svårt att ha ett normalt samtal med rek-avdelningen då den tycks vara bemannad av folk direkt ur den svenska intelligensreserven.
    Det löste sig först när jag skickade ett mail till både reklamationsavdelningen och deras så kallade "kundombudsman" med utdrag ur konsumentköplagen och ett antal domar i raklamationsärenden.
    Det enda jag krävde var ett skriftligt svar på hur de tolkade just det lagcitatet. Efter att ha skickat om det några gånger så kom det ett svar där det stod att jag hade 4500 kr att plocka ut en telefon för i valfri 3butik.
    De kunde naturligtvis inte skriva att de sket i svensk lag så då fick de ge sig. Men det som retar mig är att de sköter det så j-a fult. De flesta är inte lika tjurskalliga och då kommer de att bli överkörda av Tre. Förmodligen är det just så man resonerar att om det blir för jobbigt är det inte så många som orkar härja.

    Alltså önskar jag Tre all världens gräshoppesvärmar, sjukdomar och röda siffror i bokföringen till Julklapp.
     
    Last edited: 22 dec 2010
  13. Nth

    Nth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Så går det när man väljer en Sony Ericsson.

    Förövrigt så är det inte 3 som bestämmer att den måste skickas till anovo, det är Sony Ericsson (och alla andra tillverkare). Anovo undersöker/reparerar telefonerna på uppgift av tillverkarna. Med tanke på hur anovo presterar så tror jag inte 3 (eller någon annan operatör för den delen) är särskilt nöjd med dem iom att de har en förmåga att ordna fram missnöjda kunder.

    Angående Sony Ericssons reklamationsrätt så kan du ju läsa det här utdraget av konsumentköplagen:


    Dina rättigheter vid fel på vara

    /.../

    Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper
    felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan
    oskälig kostnad för säljaren. Säljaren har dock rätt att
    välja mellan åtgärderna avhjälpande eller omleverans
    under förutsättning att han erbjuder sig och också
    utför åtgärden utan kostnad och väsentlig olägenhet
    för konsumenten


    ...om detta kan ske utan
    oskälig kostnad för säljaren.


    Dvs, ger de dig en ny telefon bara sådär utan att den varit på reparation 3 gånger så förlorar företaget mycket iom att de inte får tillbaka något från Sony Ericsson.

    För övrigt så står det inte att man har rätt att häva köpet efter 2 gånger:


    Ett fel kan vara hävningsgrundande – bli väsentligt
    – om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök. Vid
    hävning får du pengarna tillbaka


    hävningsgrundande =/= rätt till

    Det är inte bra att vara så bitter, bjud på ett leende! :)
     
  14. BinabiQ

    BinabiQ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Verkar som att jag bor/jobbar utanför så gott som överallt, får vara glad om jag kan ringa 112 på jobbet.
     
  15. 200dl

    200dl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Bitter å bitter. Ja kanske lite.

    Du pratar ju egentligen om två olika saker. Vad 3 och SE har för deal med varandra är ju inte mitt bekymmer. Jag har köpt telefonen av 3 och inte SE. Alltså är det 3 som har ett ansvar gentemot mig. Hur de sedan hanterar ärendet är deras huvudvärk. Anovo är ju vad det är och har egentligen inte alls med detta att göra.

    Vad som står i konsumentköplagen är ju som du säger inte helt solklart hur det ska tolkas. Därför måste man kolla på förarbetet till lagen samt domar i liknande reklamationsärenden för att bli något klokare på vad som gäller. För säkerhets skull så hörde jag efter med kommunens konsumentrådgivare också. Allt jag hittade var ganska entydigt.

    I slutänden blev det ju så att även Tre fick vika ner sig vilket innebär att de hade fel från början när de menade att jag skulle laga telefonen igen.
    Blir bara så trött när de sätter sig på tvären om saker som för dem är struntsummor.
    I längden borde det löna sig att ha en bra kundvård. Vad det gäller leenden så log jag stort när de erkände att det nog "hade blivit ett tokigt missförstånd" och att jag naturligtvis kunde reklamera luren. :)
     
    Last edited: 23 dec 2010
  16. Nth

    Nth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Det jag ville peka på var att 3 antagligen skyllde på SEMs reklamationsrätt iom att de inte får tillbaka något från SEM om den inte varit inne 3 gånger på reparation.

    Anovo har indirekt med saken att göra iom att de sköter SEMs reparationer.

    3 må vara ett stort företag men om de inte får tillbaka något från SEM för en defekt produkt har de gett bort en telefon gratis.

    Dit jag vill komma är att deras deal har mycket med saken att göra om du ser till vad jag citerade i mitt tidigare tillägg. Att ge bort en ny telefon för ett värde av 4500 kr ser iaf inte jag som en skälig kostnad.

    Sen måste jag även tillägga att det känns absolut som att ditt ärende kunde hanterats bättre.
     
  17. 200dl

    200dl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Nja men det lagen säger är ju:

    "Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper
    felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan
    oskälig kostnad för säljaren. Säljaren har dock rätt att
    välja mellan åtgärderna avhjälpande eller omleverans
    under förutsättning att han erbjuder sig och också
    utför åtgärden utan kostnad och väsentlig olägenhet
    för konsumenten.
    Ett fel kan vara hävningsgrundande – bli väsentligt
    – om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök. Vid
    hävning får du pengarna tillbaka."


    Som jag läser detta kan säljaren laga produkten om det sker till en "skälig kostnad". Alternativet är att häva köpet. Men om de inte får ordning på felet efter två reparationer så är det hävningsgrundade.

    Min gissning är att Tre ALDRIG hade gett mig pengar till en ny lur om de hade sett en möjlighet att slippa. De har både resurser och jurister som jag inte har.
    Det är inte så att jag står och faller med en trasig telefon. Utan det som retar mig är att Tre chansar genom att dra en fuling som är både lagligt och moraliskt ganska tveksam. 9 ggr av 10 går de troligen i land med det eftersom inte alla har en liten rättshaverist inom sig. ;)
    Det innebär att många blir blåsta av ett stort företag som troligen vill framstå som seriöst. Det enda som är bra är att de som blir blåsta troligen inte vet att de blir just blåsta. Ingen skada skedd kan man tänka att Tre resonerar.

    God Jul!:D
     
    Last edited: 23 dec 2010
  18. Zaklin

    Zaklin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2009
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER


    Vad tror du kostar 3 mest?
    Att ge dig en telefon för 4500 (som då inte kostar 4500 i inköpspris) eller sätta en/flera jurister + reklamationspersonal på att hantera ditt ärende?

    Ps. Då menar jag att reklamationspersonal skall sitta i telefon och ta argumentationen med dig gällande varför du inte får telefonen utbytt.
     
  19. 200dl

    200dl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Klart det är så. Men då hade det allra billigaste varit att bara gå med på en reklamation utan en massa jidder.
     
  20. Zaklin

    Zaklin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2009
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Självklart, detta sker dock inte förrän det hamnar hos reklamationsavdelningen. Kundtjänst består oftast av personer som nyligen gått ut gymnasiet och saknar förmågan att ta egna beslut.