Jag vet inte om detta redan varit uppe någonstans, men eftersom nedanstående enligt mig är för bra för att "missa" tänkte jag att skulle dela med mig av mina erfarenheter av att uppdatera de apps som finns på systempartitionen för att på så vis få lite mer plats i den del av telefonen vi normalt har tillgänglig för appinstallationer.
Jag delar upp denna post i två delar, där del ett handlar om vad jag gjorde med min WWE-rom som jag rootat med Unrevoked och del två kommer handla om hur jag innan flash av "ny" rom tagit bort en del systemapps som jag inte använder för att ersätta med apps från min datapartition.
Observera också att detta är vad som funkat för mig - jag kan inte lämna någon som helst garantier för att det inte kan gå galet. (Gör det det så hänvisar jag till Murphy) Tänk på att göra en nandroid backup så det går att börja om om något går fel.
Min utgångspunkt är denna:
De flesta av oss ser nog regelbundet nya versioner i Market av de mest vanliga programmen i telefonen. Det handlar om Youtube, GMail, Google Maps, Facebook, Flash etc. Att dessa uppdateringar hamnar i vår datapartition är vi väl också smärtsamt medvetna om och med detta blir det en hel del av systempartitionens utrymme som ligger där "dött" och outnyttjat av appar som inte längre används.
Då jag väldigt länge hållit mig fast vid min vilja att köra så nära "stock" som jag kan komma (jag är när allt kommer omkring rätt nöjd med Sense) och samtidigt varit för bekväm för att formatera mitt SD kort för apps2sd så har jag sett utrymmet i min datapartition krympa allt mer och mer. (Kör Froyo's "inbyggda" app2sd med en patch som gör att lite fler apps kan flyttas, men har ingen separat pertition)
Så en dag sprang jag in i denna tråd:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=773997
Kortfattat handlar ovanstående om att en användare som kallar sig Teppic74 lagt upp rootade "stock rom's", och till dessa erbjuder ett antal olika modifieringar - allt för att ge oss användare möjligheten att själv välja hur nära original-romen man vill ligga. Att välja på i denna tråd finns bland annat:
Power Saving
Flash Uppdatering
A2SD+
Appuppdateringar
SD Read ahead-mod (ska förbättra prestanda i vissa sammanhang)
Super Circle Battery Mod
En del av de modifieringar som teppic74 erbjuder kräver att man använder de rom's som han laddat upp, men många av dem går att göra på en vanlig rootad "stock rom", och det är dessa jag fokuserar på här.
Vad hade innan jag började:
HTC Desire med HTC Stock Froyo (WWE) som jag rootat med Unrevoked (M. Clockwork Mod Recovery)
Quick System Info - egentligen inte nödvändig i det här skedet, men kul att ha för att se hur mycket plats man har i "System". Kan också vara bra att hålla koll på den siffran om det blir problem med Flash (se min not mot slutet av inlägget)
En fräsch nandroid backup att luta mig på om något går galet.
Jag laddade ner följande uppdateringar från tråden i XDA:
update_apps-17-signed.zip (Nya versioner av GMail, Maps, Voice Search, Google Search, Youtube)
tweaks-12-signed.zip (Flyttar bla boot-animationen till data -partititonen - Om man ska uppdatera Flash är det rekommenderat att köra denna då Flash tar lite mer utrymme nu än tidigare)
systemflash-13-signed.zip (senaste versionen av Flash - både app och plugin)
update_others-signed.zip (Nya versioner av Facebook och Youtube - obs denna Youtube är äldre än den i update_apps-17-signed.zip, så kör den här först)
Observera att nedanstående gäller telefoner med Clockwork Mod Recovery - Har ni någon annan typ av Recovery på telefonen är nog sökvägarna annorlunda:
1. Lägg alla ovanstående filer på SD-kortet på "rootnivå"
2. Stäng av telefonen och boota in i recovery (tryck och håll in "volym ner" när du startar telefonen)
3. "Rulla" med Volumknappen ner till Recovery (andra alternativet i listan) och välj genom att trycka "Power" - Telefonen "startar om"
4. i menyn för ClockworkMod Recovery - rulla ner (den här gången med med den optiska kontrollen) till "install zip från sdcard", och i nästa läge välj "choose zip från sd-card".
5. Scrolla ner (eller upp - går faktiskt snabbare) till den zip du vill använda (jag rekommenderar ordningen "update_others", "update_apps", "tweaks" och sist "systemflash")
5. Efter ditt val får du nu frågan om du verkligen är säker på att du vill göra detta - scrolla ner en bit och bekräfta.
6. Det som nu sker är att de gamla appversionerna (om det är det du kör) först blir raderade, de uppdateringar du har på datapartitionen blir borttagna och de nya versionerna blir skrivna till systempartitionen.
7. Kör in nästa "uppdatering eller välj "reboot system now" (Kan behöva klicka "back" - till höger om den optiska kontrollen för att få fram reboot-alternativet)
När telefonen är omstartad kommer du förhoppningsvis se att du har lite mer ledigt utrymme i data-partititonen för installationer.
En grej att vara lite vaksam på:
Jag lyckades aldrig få Flash-uppdateringen att ta. Det stod i recovery att jag "lyckats", men när jag testade att surfa till flash-sidor (exempelvis http://www.10mg.nl/) så blev jag uppmanad att ladda ner och installera flash plugin. Här kan Quick System Info vara bra - om du har mer plats internt efter flashuppdateringen än du hade innan så gick det nog inte som det skulle. Skulle det bli fel så är det en restore som gäller och sedan skippa flashuppdateringen nästa gång.