Uppdatera apps på systempartitionen

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av gosa, 14 dec 2010.

1. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Jag vet inte om detta redan varit uppe någonstans, men eftersom nedanstående enligt mig är för bra för att "missa" tänkte jag att skulle dela med mig av mina erfarenheter av att uppdatera de apps som finns på systempartitionen för att på så vis få lite mer plats i den del av telefonen vi normalt har tillgänglig för appinstallationer.

Jag delar upp denna post i två delar, där del ett handlar om vad jag gjorde med min WWE-rom som jag rootat med Unrevoked och del två kommer handla om hur jag innan flash av "ny" rom tagit bort en del systemapps som jag inte använder för att ersätta med apps från min datapartition.

Observera också att detta är vad som funkat för mig - jag kan inte lämna någon som helst garantier för att det inte kan gå galet. (Gör det det så hänvisar jag till Murphy) Tänk på att göra en nandroid backup så det går att börja om om något går fel.

Min utgångspunkt är denna:
    De flesta av oss ser nog regelbundet nya versioner i Market av de mest vanliga programmen i telefonen. Det handlar om Youtube, GMail, Google Maps, Facebook, Flash etc. Att dessa uppdateringar hamnar i vår datapartition är vi väl också smärtsamt medvetna om och med detta blir det en hel del av systempartitionens utrymme som ligger där "dött" och outnyttjat av appar som inte längre används.

Då jag väldigt länge hållit mig fast vid min vilja att köra så nära "stock" som jag kan komma (jag är när allt kommer omkring rätt nöjd med Sense) och samtidigt varit för bekväm för att formatera mitt SD kort för apps2sd så har jag sett utrymmet i min datapartition krympa allt mer och mer. (Kör Froyo's "inbyggda" app2sd med en patch som gör att lite fler apps kan flyttas, men har ingen separat pertition)

Så en dag sprang jag in i denna tråd:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=773997

Kortfattat handlar ovanstående om att en användare som kallar sig Teppic74 lagt upp rootade "stock rom's", och till dessa erbjuder ett antal olika modifieringar - allt för att ge oss användare möjligheten att själv välja hur nära original-romen man vill ligga. Att välja på i denna tråd finns bland annat:

Power Saving
    Flash Uppdatering
    A2SD+
    Appuppdateringar
    SD Read ahead-mod (ska förbättra prestanda i vissa sammanhang)
    Super Circle Battery Mod​

En del av de modifieringar som teppic74 erbjuder kräver att man använder de rom's som han laddat upp, men många av dem går att göra på en vanlig rootad "stock rom", och det är dessa jag fokuserar på här.

Vad hade innan jag började:
    HTC Desire med HTC Stock Froyo (WWE) som jag rootat med Unrevoked (M. Clockwork Mod Recovery)
    Quick System Info - egentligen inte nödvändig i det här skedet, men kul att ha för att se hur mycket plats man har i "System". Kan också vara bra att hålla koll på den siffran om det blir problem med Flash (se min not mot slutet av inlägget)
    En fräsch nandroid backup att luta mig på om något går galet.​

Jag laddade ner följande uppdateringar från tråden i XDA:
    update_apps-17-signed.zip (Nya versioner av GMail, Maps, Voice Search, Google Search, Youtube)
    tweaks-12-signed.zip (Flyttar bla boot-animationen till data -partititonen - Om man ska uppdatera Flash är det rekommenderat att köra denna då Flash tar lite mer utrymme nu än tidigare)
    systemflash-13-signed.zip (senaste versionen av Flash - både app och plugin)
    update_others-signed.zip (Nya versioner av Facebook och Youtube - obs denna Youtube är äldre än den i update_apps-17-signed.zip, så kör den här först)​

Observera att nedanstående gäller telefoner med Clockwork Mod Recovery - Har ni någon annan typ av Recovery på telefonen är nog sökvägarna annorlunda:

1. Lägg alla ovanstående filer på SD-kortet på "rootnivå"
    2. Stäng av telefonen och boota in i recovery (tryck och håll in "volym ner" när du startar telefonen)
    3. "Rulla" med Volumknappen ner till Recovery (andra alternativet i listan) och välj genom att trycka "Power" - Telefonen "startar om"
    4. i menyn för ClockworkMod Recovery - rulla ner (den här gången med med den optiska kontrollen) till "install zip från sdcard", och i nästa läge välj "choose zip från sd-card".
    5. Scrolla ner (eller upp - går faktiskt snabbare) till den zip du vill använda (jag rekommenderar ordningen "update_others", "update_apps", "tweaks" och sist "systemflash")
    5. Efter ditt val får du nu frågan om du verkligen är säker på att du vill göra detta - scrolla ner en bit och bekräfta.
    6. Det som nu sker är att de gamla appversionerna (om det är det du kör) först blir raderade, de uppdateringar du har på datapartitionen blir borttagna och de nya versionerna blir skrivna till systempartitionen.
    7. Kör in nästa "uppdatering eller välj "reboot system now" (Kan behöva klicka "back" - till höger om den optiska kontrollen för att få fram reboot-alternativet)
    När telefonen är omstartad kommer du förhoppningsvis se att du har lite mer ledigt utrymme i data-partititonen för installationer.

En grej att vara lite vaksam på:
    Jag lyckades aldrig få Flash-uppdateringen att ta. Det stod i recovery att jag "lyckats", men när jag testade att surfa till flash-sidor (exempelvis http://www.10mg.nl/) så blev jag uppmanad att ladda ner och installera flash plugin. Här kan Quick System Info vara bra - om du har mer plats internt efter flashuppdateringen än du hade innan så gick det nog inte som det skulle. Skulle det bli fel så är det en restore som gäller och sedan skippa flashuppdateringen nästa gång.

2. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Okej...

Mitt nästa steg - när jag kände att det borde gå att göra något "bra" av det utrymme jag fortfarande hade kvar i systempartitionen - blev att se på det där med att stoppa in en del av de apps jag oftast använder, och som kanske inte uppdateras så frekvent i systempartitionen. Min tanke var att Kan teppic74 skapa egna packs så borde jag också kunna det.

Vad jag började med:
    HTC Desire med HTC Stock Froyo (WWE) som jag rootat med Unrevoked (M. Clockwork Mod Recovery) nu med en del Systemapps uppdaterade.
    Rootad Stock rom - 2.29.405.2 - med init.d rupport. (Se teppics tråd för länk)
    Radio: 32.49.00.32U_5.11.05.27.zip (Se teppics tråd för länk)
    Titanium Backup Pro
    Quick System Info
    update_apps-17-signed.zip​

Men först av allt - en ny Nandroid backup, följt av en fullständig backup med Titanium Backup Pro.

Nästa steg var att öppna (bara öppna - inte packa upp) det nedladdade zip-arkivet med min rom i 7-Zip. (Winrar funkar också bra)
    Under system/app/ ligger samtliga de program som efter flash kommer hamna på systempartitionen.

Jag sökte ganska länge efter en gedigen lista på vad som är säkert att ta bort från en stock rom, men i slutändan blev det så att jag fick ta info från lite olika sidor, och jag gjorde väl en och annan chansning.

Här är en lista på vad jag tog bort:
    com.htc.FriendStreamWidget.apk
    com.htc.FriendStreamWidget.odex
    com.htc.MusicWidget.apk
    com.htc.MusicWidget.odex
    com.htc.NewsReaderWidget.apk
    com.htc.NewsReaderWidget.odex
    com.htc.StockWidget.apk
    com.htc.StockWidget.odex
    com.htc.TwitterWidget.apk
    com.htc.TwitterWidget.odex
    htccalendarwidgets.apk
    htccalendarwidgets.odex
    HtcFacebook.apk
    HtcFacebook.odex
    HtcFootprints.apk
    HtcFootprints.odex
    HtcFootprintsWidget.apk
    HtcFootprintsWidget.odex
    htcmailwidgets.apk
    htcmailwidgets.odex
    HtcTwitter.apk
    HtcTwitter.odex
    LiveWallpapers.apk
    LiveWallpapers.odex
    LiveWallpapersPicker.apk
    LiveWallpapersPicker.odex
    MagicSmokeWallpapers.apk
    MagicSmokeWallpapers.odex
    Mail.apk
    Mail.odex
    Quickoffice.apk
    Quickoffice.odex
    Stock.apk
    Stock.odex
    teeter.apk
    teeter.odex​

Jag kunde tagit bort mer, kunde tagit bort mindre - någon dag när det regnar ute kanske jag rensar ytterligare lite. Jag har inte heller testat allt till 100% ännu, men så här långt verkar min dagliga aktivitet inte blivit lidande av de borttagna appsen. Vad jag med säkerhet vet är att detta gav mig 20mb till ledigt i systempartitionen.

När jag var klar med ovanstående stängde jag 7-zip, flyttade arkivet till sd-kortet tillsammans med radion och körde sedan en full wipe innan jag flashade in den nya rom-en och radion enligt ovanstående inlägg.

När telefonen på nytt är bootad så installerade jag Titanium Backup Pro igen och återställde från min backup jag gjorde tidigare. Något jag märkte var att jag om jag återställde HTC Sense var tvungen att gå in i "Settings" -> "Applications" -> "Manage Applications" -> "Htc Sense" -> "Clear Data". Gjorde jag inte det hamnade det en massa "falska" referenser i menyn "Add Widgets". Möjligt att detta kunde gjorts på ett annat sätt med bättre kunskap om Titanium Backup. När jag nu körde Quick System Info så såg jag att jag nu hade ca 25mb plats på min systempartition.

Snart dags att peta in lite grejjor på detta lediga utrymme, men först måste vi förbereda dessa apps...

Jag kopplade in telefonen i datorn (som disk drive) och Öppnade mappen "Titanium Backups". Därifrån tog jag sedan ut de apps jag ville testa att lägga in i telefonen - i mitt fall blev det:

afzkl.development.mVideoPlayer.pro.apk - MVideoPlayer Pro
    com.akproduction.notepad.apk - AK Notepad
    com.anoshenko.android.solitaires.apk - 250+ Solitaire Collection
    com.apksoftware.compass.apk - Compass
    com.codethought.android.androidconvert.apk - Convertdroid
    com.pocketools.currency.apk - Currency Converter
    com.dropbox.android.apk - Dropbox
    com.fsck.k9.apk - K9 Mail
    com.maxmpz.audioplayer.apk - Poweramp (funkade inte - se nedan)
    com.quoord.tapatalkxda.activity.apk - XDA-appen
    cz.romario.opensudoku.apk . - Open sudoku
    es.lacaixa.mobile.android.newwapicon.apk - La Caixa's webbapp​

I mitt fall så gick jag igenom alla apk's och lade in deras storlek i ett fint litet Excel-ark för att inte överskrida de 25mb jag har, men om man är någotsånär måttlig är det valfritt.

Nästa steg var att skapa min update.zip av detta. I Teppic74's tråd hittade jag en länk till detta (http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=9249634&postcount=11), som är grunden till vad jag sedan gjorde.

Jag öppnade "update_apps-17-signed.zip" med 7-zip.
    I mappen META-INF -> com -> google -> android ligger en fil som heter "update-script" som ser ut så här:
    Kod:
    show_progress 0.1 0

delete SYSTEM:app/Maps.odex
    delete SYSTEM:app/GoogleQuickSearchBox.odex
    delete SYSTEM:app/Gmail.odex
    delete SYSTEM:app/VoiceSearch.odex
    delete SYSTEM:app/Street.odex
    delete SYSTEM:app/YouTube.odex

delete_recursive DATA:data/com.android.vending

copy_dir PACKAGE:system SYSTEM:
    set_perm_recursive 0 0 0755 0644 SYSTEM:app
    show_progress 0.1 10
    Detta dokument drog jag ut ur zip-filen och öppnade i en texteditor - jag rekommenderar något annat än vanliga notepad då texten ser rätt hemsk ut i den. Jag använde Notepad++

Jag började med att radera alla rader som inleddes med "delete" - Jag vill ju inte ta bort något i det här läget. Jag sparade dokumentet och drog in det i den - fortfarande - öppna zip-filen (update_apps-17-signed.zip) på samma plats som jag tog det ifrån.

Nästa steg var mina "nya" apps. Dessa ska i zip-filen ligga i "system" -> "app". Navigerar man och ser de google-apps som ursprungligen låg där (ta bort dem) vet man att man hamnat rätt. Jag drog in de "nya" apk-erna i den mappen, och stängde zip-arkivet. (Jag döpte också om zip-filen för att kunna skilja dem åt.

Sedan var det dags att starta om telefonen och gå in i recovery igen. Jag "flashade" in min nygjorda zip enligt samma förlopp som tidigare, och startade återigen om telefonen.

Det första som hände mig var att Poweramp kraschade vid uppstart av telefonen, så den blir jag tvungen att plocka bort igen (blir lite "creativ editing" av update-script). I övrigt har jag testat att öppna samtliga av de apps som jag flyttade till systempartitionen, vilket fungerar utmärkt. Jag har också kört ett par avsnitt "Torchwood" i MVideoPlayer Pro utan bekymmer. Givetvis krävs utförligare testning innan jag kan säga att allt är 100% ok, men i nuläget har jag fått in ett antal apps i systempartitionen, frigjort plats i min datapartion och har fortfarande 15mb till jag kan utnyttja för att flytta in fler apps ändå i dett tidigare så oåtkomliga utrymme.

Jag kommer fortsätta med detta, och om intresse finns fylla på listan över apps som trivs i systempartitionen.

Last edited: 14 dec 2010
    robe42 gillar detta.
  3. Thyg0d

Thyg0d Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra
    Tack för tipset om update_apps-17-signed.zip
    Precis vad jag behövde till min Modaco Rom som har vissa av dom mapparna i System\apps och därmed inte gick att uppdatera.. :D

4. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Kände att det var dags att uppdatera med vilka apps jag nu har på System-partitionen efter att jag flashade in Teppic's senaste ROM:

Sedan tidigare:
    mVideoPlayer
    AK Notepad
    250+ Solitaire Collection
    Compass (Catch.com)
    Currency Converter
    Dropbox
    K9 Mail
    Barcode Scanner
    Convertdroid
    XDA-appen
    Spanish Verbs Ultimate
    Catch Notes
    Open Sudoku
    La Caixa Bank-app
    Meridian Player
    Quick System Info

Nya apps:
    Titanium Backup Pro
    ES Task Manager
    ES File Explorer
    My Tracks
    Root Explorer
    Dolphin Browser HD

Widgets:
    Battery Widget (från Geek you up)
    Apn-Droid
    SetCPU
    3G Watchdog
    Wifi Manager​

Alla ovanstående apps/Widgets ligger - efter att jag rensat bort sånt jag aldrig använder ur min ROM - nu på System-partitionen, och fungerar så här långt alldeles utmärkt.

Värt att notera här är att jag inte är helt säker på hur mycket plats man faktiskt sparar på data-partitionen genom att göra ovanstående, i alla fall inteinte vad det gäller en del av de apps jag flyttat. Däremot är en stor vinst att jag om jag vill kan använda ev. medföljande widgets - något som inte skulle gå om jag hade motsvarande apps flyttade till SD. De Widgets jag flyttat är däremot nästan en "ren" vinst, då jag förutom att jag fortfarande kan använda dem också har frilagt utrymme i data-partitionen.

Själv ligger jag nu på ca 50mb ledigt på min data-partition, och då har jag ändå Navigon installerat som ju är en stor bov när det gäller utrymme. Så i slutändan har jag en ROM som jag modifierat enligt mitt eget tycke, men som fortfarande har kvar Sense-känslan, plus att jag nu har rätt bra med plats att testa nytt....

Last edited: 6 jan 2011
  5. robe42

robe42 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

[Q] När du plockat bort oönskade apps i ROMen, signade du den innan flashning eller behövdes det ej/körde med verification off i cWork?

[Q] När du la in de apk-filerna du drog ut med Titanium Backups, vet du om det är ett absolut måste att ha de döpta till systemnamnen eller tryckte du även in apps med "egna" namn?
    Tänkte om man kunde döpa om till aktuellt versionsnummer på slutet så att det blir lättare att uppdatera aktuella/uppdaterade apks i ROMen allt eftersom. Lättare att överskåda vilken version de har då.

[Q] Du editerade "update-script", men i själva "META-INF"-mappen finns det en fil som heter "MANIFEST.MF" (iaf på cMod 6.1.1), den ser ut att innehålla referenser till allt i ROMen (speciellt apks), har du den filen även i din ROM och således editerade du den på något sätt eller lämnade den som default?

[Nonsens] Sitter inte hemma nu så kan inte kolla i cMod-ROMen, men då jag inte hittat några odex-filer så då bör modifieringen av "update-script" inte gälla i cMod. Vill minnas att det stått någonstans att cMod sköter det som odex-filerna gör på ett annat sätt, men den biten är min huvudvärk att lista ut.

[Q] Innan sista flashningen när du lagt till önskade/uppdaterade apks, signade du ROMen då? (Typ fråga 1).

[Q] Finns det någon register-fil där du behövde knappa in adderade apks för att de skulle installeras, eller det är bara drag-and-drop till rätt mapp som gäller? Verkar för lätt för att fungera, men man vet aldrig. Tidigare nämnd "MANIFEST.MF"-fil får mig att tveka nämligen.
    Fast den kan ju vara ROM-specifik och ej gälla/finnas i andra ROMs.

Tack i övrigt, nu har jag fått det bekräftat att det finns smidigare sätt. Påbörjade att starta upp ett eget kök i en emulerad Linux-miljö där hemma, ett projekt som är onödigt omständigt efter att läst detta :D

Last edited: 12 jan 2011
  6. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Jag gjorde ingen signering, det räckte med att stänga av verification.

Ser ingen anledning att det inte skulle gå att köra med versionsnummer...
    MEN - Jag kan mycket väl tänka mig att det är viktigt att detta speglas i "update-script" när du tar bort en version. Med andra ord att du håller reda på vilket versionsnummer du har installerat så du kan ta bort den gamla. (Kan tänka mig att det är risk det blir dubletter annars)

För egen del kände jag det var enklast att hålla reda på vad jag har i telefonen om jag alltid kör samma filnamn, så jag har istället mina apk's updelade i mappar i datorn efter de datum jag uppdaterar. Säg att jag skall köra in en uppdatering av 5 program i dag så lägger jag dessa i mappen "2011-01-12" i min dedikerade "Android"-mapp i datorn. Nästa gång... kanske om ett par veckor blir det en ny mapp ditt jag kopierar nästa omgång updates. Jag lägger också ett textdok som talar om versionsummer.
    - Kanske lite overkill, men det är den vägen jag valt.
    - Har aldrig rört något annat än "update-script" och innehållet i "system/app/" Det enda jag egentligen gjort - eller det som fick mig att pröva var den här posten.
    Har egentligen ingen aning om denna...
    Se Svar 1. Jag kan ju lägga till att jag aldrig har lagt till några apps innan jag flashade, bara tagit bort. Min rutin har varit:

1. Ta bort apps/widgets från min ROM
    2. Flasha
    3. Kör en Nandroid Backup (för att ha något att återvända till om något går galet med det jag stoppar in)
    4. Trycka in mina "extra" apps/widgets.

Men som sagt - jag har inte signerat något. En bra grej är att skulle du köra in en apk som sedan inte visar sig vilja starta (Opera Mini funkar inte att köra från "Systempartitionen") är det bara att ta bort den igen genom att flasha/pusha en ny zip med ett update-script som säger delete...blablabla.../operamini.apk) Man behöver mao inte gå tillbaka till ruta ett bara för att en apk inte rullar.

Har inte gjort något mer än att just dra-släpp in i "system/app/"

Ingen orsak. Jag tycker bara det är kul att det var så mycket lättare än jag trodde, och ville därför dela med mig...

En sak till bara - jag har ingen aning om hur andra ROM's funkar - har själv aldrig kört något annat än Stock ROM med mina modifieringar.
    Allt beror på vad du vill ha ut av din telefon, men jag skulle starkt rekommendera att du kollar in Teppic's tråd på XDA - där finns massor av nöjda användare, som har allt från enbart hans ROM till DATA2SD modifieringar installerade, och många av dem har upptäckt att Stock Sense Alternativet med en valfri nivå av modifieringar visat sig hålla mycket längre än de alternativa ROMS som finns därute och därför återvänt till Stock Sense efter att ha prövat både det ena och det andra...

7. robe42

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Nejdå, har utgått helt ifrån att du kör WWE och jag en annan, därav de extra frågorna för att urskilja lite vilka saker som är rom-specifika och vilka jag bör lägga ett extra öga på, just pga uppbyggnaden förmodligen kan diffa lite.

Ang. thed0g's post på XDA så hade jag klickat upp den i flikfältet, men glömde läsa innan jag skrev av mig...en miss.
    Den svarade delvis på ena frågan men skapade samtidigt en ny om delete_recursive-kommandot, men det får Google lösa inatt.

Ska även testa då att gå just den enklaste av alla enkla vägar, drag-and-drop gällande allt, samt editera update-script... Nu har jag svar på de största frågorna, så dags att testa i praktiken.

Spännande att se hur mycket för långt man drar detta projektet innan man anser sig klar :P

8. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Tror jag vet vad du snackar om... jag var från början bara ute efter att få in nya versioner av de vanliga "system"-apparna i telefonen, och nu sitter jag och googlar på varje liten widget/apk för att se om det finns mer jag kan ta bort för att lägga in ytterligare några mer prylar på system-partitionen.
    - Det tar liksom aldrig slut...

9. robe42

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jo precis. Ska inkludera ett annat tema och liknande justeringar också, gjorde ett inatt med denna saken.
    Är det Android så ska det vara personligt från start, ju mer ju bättre...annars tappar det hela vitsen imo.

Så förmodligen kommer enbart grundpelarna av cMod vara kvar när jag är klar, det jag siktar på iallafall.

10. robe42

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

har någon som gjort detta någonsin stött på apps som (trots rätt md5 samt i rätt mapp) ej har installerats? Däremot om man letar sin väg till SYSTEM/APPS så ligger själva .apk-filen där(!?)

Vet någon något specialknep förutom S-OFF och installera manuellt? Kan visserligen vara utrymmet, ska bara ha fatt i en fungerande market och dubbelkolla, även om jag tror det är gott mått kvar.

EDIT: Nope, det är ej platsprist...har 150 kvar på system storage och 37 på system cache...någon som har tips man kan börja felsöka med?
    Programmen det gäller är "Walkies!" och "Spotify", änsålänge.

Last edited: 16 jan 2011
  11. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Något sådant har jag inte varit med om. I de fall en app inte velat funka har jag fått en crash bara...