Jag har då aldrig varit med om ett företag som gett så lång garantitid på en telefon (Max 24 månader har jag sett). -- Hexic | Henric --
Gissar på att någon inte känner till skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.
Den enda tillverkaren som lämnar 3års garanti är Sonim. De flesta lämnar 2år. Apple lämnar bara 1år. Sedan är det ju upp till återförsäljaren att lämna egen garanti. Enligt lag måste det lämnas 6månaders garanti. Sedan är det 3år reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Mot företag kan garanti helt förhandlas bort om så önskas. De flesta fackhandlare brukar följa tillverkarnas garantitid medan stormarknader som Elgiganten och Media Markt lämnar 12 månaders garanti på alla produkter de säljer oavsett vad tillverkarna lämnar. Har massor av erfarenhet där stormarknader har avfärdat kunder som kommer under år två. Däremot kan ju kunden alltid lämna telefonen direkt till tillverkarens serviceombud.
Enligt konsumentverket har man 3 års reklamationsrätt på allt man köper. Så då undrar man hur tex Apple tänker när de säger att man bara har 1års garanti. http://www.konsumentverket.se/Lattlast/Vad-ar-garanti/?WT.ac=int-lagrätt-artikelpuff-garanti
För att garanti och reklamationsrätt inte är samma sak. Garanti är frivilligt från tillverkaren/butiken medans reklamationsrätt gäller enligt lag. Läs http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Garanti/.
Så låt mig se om jag förstår det rätt. Företag får ge 2 års garanti men detta är friviligt? Och lagen säger att man har 3år? Reklamation och garanti är i slutändan samma sak olika namn.
Vid garanti så ligger bevisbördan på säljaren. Vid reklamationer så ligger bevisbördan på köparen att bevisa att felet inte är på grund av fel hantering, etc Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
Tror att eshop247 hade 36 månaders garanti, så det borde finnas flera företag som kan erbjuda det om man kollar rätt
För mobiltelefoner och andra avancerade produkter så tycker jag att garantin är tandlös eftersom om serviceföretaget säger att produkten blivit utsatt för väta eller något annat så räcker det som bevisning och oberoende av vad man som konsument säger så har man inget att komma med. Det enda man som konsument kan komma med är uppenbara fel på produkten och då behövs ingen garanti eftersom reklamationsrätten täcker det.