När jag skaffade deras Max mobilsurf för 149 kr/mån hade de hur många GB i månaden för att sedan under avtalets gång ändra och maximera det till 10 GB/. Hör och häpna nu när jag skaffar ett nytt avtal med de ligger gränsen på 5 GB/mån och därefter maxar hastigheten 64 kb/sek. AAArgh!! Så nu känns det lite bättre...
Då har dem begått kontraktsbrott, något som i sverige är straffbart. Kolla så att det inte finns några reserveringar för eventuella restriktioner under kontraktets fortlöpande. Jag hade krävt att dem levde upp till de tjänster som man i kontraktet specificerar. Köper du en tjänst, i 24månader är det väll förfan solklart att den skall vara likvärdig under hela avtalsperioden, det är bara att se i konsumentköpslagen. Säga vad man vill om 3 men de är knappast skarpaste kniven i lådan. Edit: du kanske inte bakade in ett surfabonemang i samma veva som du teckna abb? De ser säkert till att ha den ligga som ett separat månadstillägg, då kan de rodda hur fan de behagar. Sent from my Nokia 8310 using Tapatalk.
På vilket sätt blir de "såssiga" för det? Snarare tvärtom, då socialdemokratisk politik sällan är till fördel för företag, medan konservativ politik brukar vara det...
Det står att han skaffat nytt avtal, inte bara låtit det gamla fortsätta. Eller menar TS att de försämrade under avtalets gång? Tre har i sina villkor att de kan strypa farten om folk överanvänder, det har alla operatörer oavsett vad de lovar. Vi har tre 3 abonnemang och tex mitt surftillägg försämrades från 5gb till 2gb men jag har fortfarande kvar 5gb som gräns eftersom jag tecknade det innan försämringen trädde i kraft. De som tecknar nytt får ju 2gb men vi som tecknade innan behåller gamla gränsen. Likaså mitt abonnemang som ändrats under resans gång så förblir priserna det jag avtalade. Men om man gör nytt avtal så skriver man ju på ett nytt kontrakt och måste läsa på innan om ändringar skett. Om jag säger upp mit surftillägg och lägger till det igen så får jag ju de nya villkoren.
Exakt, som jag uppfattade det när jag låg i bingen o läste på mobilen hade de under en avtalsperiod ändrat, vilket faktiskt inte framgår av TS. I guess i jumped to conclusions. :S
Klart de vet om det. DE kan närsomhelst ändra/ta bort/lägga till tjänster hux flux. Alternativet de brukar ge är att jag kan säga upp mitt avtal innan bindningstiden är slut som "kompensation" Fria marknaden, min rumpa.
Nä de ändrade mitt under avtalet utan att säga till, då det gick från obegränsat till 10 gig/mån. Jag har 10 gig nu men när jag tecknar om det pga ny telefon så får jag det som är 5 gig/mån. Jag var rätt irriterad när jag ringde i somras och påpekade att de ändrat men han i tele visste ingenting och till slut blev svaret att de hade informerat. Så ord mot ord. David mot Goliat. (Såssig är mer ett uttryck för något dåligt, kan säga att det är såsseväder om det är dåligt väder utan någon egentlig politisk/ekonomisk åsikt kopplat till vädret eller vad du nu är som diskuteras. Iaf rätt vanligt uttryck senaste åren här i Sthlm.)
Passar på att tacka TS som uppmärksammade ang detta. Jag hade ju precis tecknat ett 3SurfMax och enligt Phone House så ingår 10gb men Tre skriver 5gb. Så nu kommer jag häva det köpet. Har 5gb surf i dagsläget och betalar 89kr/mån hos Tre så det känns inte så aktuellt att betala 299kr för samma mängd data. Edit: skrev fel. Menade tillägget surf max.
Jag tecknade mitt surftillägg innan de sänkte till 2gb, så länge jag inte säger upp tillägget det så behåller jag mina 5gb.
Talade nyss med tre, mitt abbonemang är förlängt men han kunde inte lova de gamla villkoren på surfmaxtillägget. Så jag påpekade att det var märkligt att jag skulle betala samma summa för något som tidigare var obegränsat. Då sa han att om det var ändrade villkor skulle jag ringa tillbaka så skulle vi komma fram till en lösning. Vad det nu kan vara...
Alltså, varför sänker de datamängden på abbonemangen? Varför satte de en så hög datatrafikmängd från början, för att sedan sänka den. De skyller säkert på kapacitetsbrist, men i självaverket är det bara ett smart drag för att locka kunder. Det där med datatrafik har blivit hårdvaluta. De kan skapa ännu dyrare abbonemangsformer för mer datatrafik. etc. Vilka har faktisk "flat rate" bland operatörerna idag? Alltså helt fri datamängd och helt fria samtal till en fast kostnad? Kan ni svara på den bjuder jag på tårta.
Det är riktigt illa att utvecklingen går åt fel håll. Att man tilläts mer förbruka mer datatrafik för tre år sedan än vad man har nu är snett. Det handlar förstås om att allt fler nyttjar allt större mängder mobil datatrafik, till stor del tack vare smartphoneboomen (och tablets), men det är operatörernas sak att lösa genom utbyggnad av näten. Inte genom att göra abonnemangen sämre för kunderna (mindre data till samma pris som förut). Telia försökte sig på att bromsa utvecklingen på samma vis i början av '00-talet, med ADSL, men det gick ju inte eftersom konkurrenterna bjöd på bättre villkor. Dessvärre verkar mobiloperatörerna bilda kartell med en tyst överenskommelse om att alla begränsar datamängden kraftigt - ingen utmanar och skapar konkurrens på den biten.
Telenor är väl den som kommer närmast. visst dom har ett tillägg nu om att om man använder 15GB så kanske dom sänker farten.