3 bredband som slutat funka men kopplar upp på telenor och funkar.

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av janekl, 19 jun 2015.

1. janekl

janekl Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Har 3 bredband som funkat tillfredställande sedan 2007. Router netgear mbr1310 stationär opertörslåst till 3 med extern pointying antenn. Haft upp till 18mb/s. Allt slutade funka för en månad sedan den vill inte koppla upp fick ingen signal. Felanmält bråkat nej inga fel på masten jo de kollade hörde av sig nu skulle allt funka. Nej.

Provar då stoppa in mitt 3 simkort i huawei E589 och den kopplar upp mot Telenor och jag kan surfa.
    De säger nej det är fel på din lilla router den visar fel. Se bild uppkopplad mot telenor men bredbandskollen säger att jag mäter mot 3.

Tar min huawei o stationära netgear kör några kilometer bort. De kopplar bägge upp på 3 SE och det funkar med bägge.

Kör sedan mot min mast lilla Huawei E589 är kopplad mot 3 SE plötsligt byter den till telenor....

Det här är väl ändå fel? Den masten drivs gemensamt av 3 o Telenor av Huawei Sverige.

Visst måste de ha en felaktig inställning på masten?

Någon som är insatt som kan förklara? Jag har en video när den byter operatör!
    Glad midsommar, regnet öser ned här.
    /Jan

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      616,4 KB
      Visningar:
      195
  2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Låter som att det är något knas med din Netgear-router för att vara helt rak. Att din Huawei-router visar Telenor när du har 3 kortet isatt är inte konstigt, 3 och Telenor bygger ju ut ett 3G-nöt tillsammans, om då routern kanske kommer från Telenor visar den Telenor för den nätkoden.

När den visar 3 så är den ansluten till 3s egna 3G-nät.

Vilken profil som används spelar ingen roll, med 3 så används dynamisk APN så nästan alla fungerar att ansluta med. :)

3. janekl

Mottagna gillanden:
    0
    Fast när jag kör till nästa mast fungerar ju netgearen utan problem. Huwaeiroutern är olåst.

4. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ser ju dock ut som att den är köpt från Telenor eller så? På färgerna.

Om det fungerar som det ska hemma med din Huawei-router, men inte med Netgear-routern - med samma simkort så handlar det med stor sannolikhet om att något inte fungerar som det ska med Netgear-routern. :)

5. janekl

Mottagna gillanden:
    0
    Det är ju det som är problemet, den är köpt olåst men kopplar när jag är här på landet uppsig mot telenor o får telenor färger trots att det är ett 3 sim som sitter i den. Min stora netgear mbr1310 låst till 3 fungerar ju när jag åker till nästa mast(bild2)men fungerar inte alls på landet(bild1). Samma simkort. Och lilla huwaei funkar på landet mot telenor med 3 simkortet.

Visst är det något fel på masten.

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      100,1 KB
      Visningar:
      176
    • image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      245,7 KB
      Visningar:
      168
    Last edited: 19 jun 2015
  6. janekl

Mottagna gillanden:
    0
    Har nu flyttat 3 simkortet till tele2 4G huawei B593 routern och kopplat in extern antenn. Toppar på 26mb/s nedladdning samt upp runt 8. Vad jag inte får ihop är hur kan min MBR 1310 sluta funka här men fungerar klanderfritt närmare masten samt vid en annan mast? Kopplade nu in den igen med extern antenn jo nu funkar allt med Netgear MBR1310. Toppar på 28,02mb/s i nedladdning. Jag fattar ingenting.

7. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nja, du är ju inte ansluten till Telenor. Du är ansluten till 3, men routern tror att det är Telenor eftersom det är samma nätkod. Tror du Telenor skulle tillåta att en kund från en annan operatör anslöts till deras nät?

Knappast något fel på masten eftersom det fungerar med annan hårdvara.

Men bra att det verkar funka med din Netgear-router nu också.

8. janekl

Mottagna gillanden:
    0
    Jag är så glad det funkar igen. Samma hårdvara som tidigare, flyttat på extern antenn men de måste gjort nåt med masten eftersom det slutat fungera. Konspiration? Tror inte 3 gillar att jag fortfarande har 2 st gamla helt obegränsade 3/4G abbonemang á 199kr/mån. Har dessutom ett telenorabb med tvillingkort också helt obegränsat men strypt till 3G.

9. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Som sagt har det inte haft med masten att göra, eftersom det fungerade bra med en annan router.