Fråga: 3;s Fria surf ab

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Hytin, 8 okt 2023.

Taggar:
  1. Hytin

Hytin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Oneplus Open

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Oneplus Open
    ROM:
    Stock
    Vad innebär tres fair usage policy , om man har obegränsad surf, har idag 15gb på mitt ,
    Men funderar på lägga till 100kr för obegränsad surf , då jag är iväg mycket i jobbet , oc en del hotell har rätt dålig wifi , en film i bra kvalitet ligger ju på 4,5gb , så man kommer nog över 100gb lätt men ni som har det hur mycket använder ni , eller stryper dom hastigeten

2. 4ndroidz

4ndroidz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    650
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Svår fråga. Jag har inte obegränsat abonnemang men det borde vara mycket mer än 100GB. Tidigare fungerade obegränsade abonnemang så att du får ett SMS om du surfade mer än 20 GB om dagen och kan då låsa upp för ytterligare surf. Nu är den gränsen närmare 50GB om dagen. Jag skulle kolla hur mycket din Wifi-användningen ligger på (på Android finns den funktionen bland dataanvändning). Samtidigt ska kommas ihåg att det krävs rätt mycket för att komma upp i 100GB i mobilanvändning. Inte säkert att du behöver 4k kvalitet till mobilen. Det är en helt annan sak om du använder mobilen som hotspot då kan dataanvändningen springa iväg. Innan jag hade fiber hemma så hade jag fast mobilt bredband och en dataanvändning på runt 200GB - 250GB så detta kan jag tyckas borde rymmas inom fair use policyn. Samtidigt har operatörerna börjar dra åt svångremmen på hög förbrukarna så idag, i synnerhet, då familjeabonnemangen har begränsats till 100 GB/extra medlem.

Kristy gillar detta.
  3. Hytin

Hytin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Oneplus Open

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Oneplus Open
    ROM:
    Stock
    använder den som hotspot, och kör allt ifrån laptopen , man kan ju ändra och testa en månad går ju ändra tillbaka det om jag inte är nöjd :)

4. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 776
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Oftast har du en viss mängd obegränsad fart, på obegränsad men när det nått den så stryper det hastigheten. Bruka vara standard.

5. viktor95

viktor95 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jag har ett obegränsat mobilabonnemang från 3 som jag enbart använder som bredband, använder 500-600gb i månaden och har aldrig fått det strypt eller nått sånt.

6. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag har ett obegränsat abonnemang från Tre och använt långt över 100GB flera månader, det är vissa dagar som jag då använder mycket mer data än andra. Har inte fått något meddelande om att hastigheten sänks eller så.

Tidigare fanns det villkor som sa att om du använder över en viss datamängd så sänktes hastigheten, tills du skickade ett kostnadsfritt SMS - då höjdes den igen. Vet inte om detta finns kvar, utan det är nog bara Fair Use Policyn som används.

Du ska nog använda mycket mer data än du gör för att det ska bli aktuellt att det spärras eller hastigheten sänks för dig.

bernard och Kristy gillar detta.
  7. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 591
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Är nog inga större problem att bränna så mycket data du behöver. Jag har förvisso inte Tre, men har obegränsat hos Tele2 och ligger över 2 TB nästintill varje månad. Aldrig hört något gnäll.

8. DiiM

DiiM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    274

MINA ENHETER

Har Tre obegränsat med 4 Familje sim. Bränner nog ca 2tb per månad på korten tillsammans och har aldrig hört något från dom om mängden data.

bernard gillar detta.
  9. Sweetleaf

Sweetleaf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Har obegränsat + 5st fam abb kollade fakturan från förra månaden och vi hade använt över 2tb och det är ganska normalt haft så i 2 år nu aldrig hört något om att det använts för mycket

bernard gillar detta.
  10. Göteborgarn

Göteborgarn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    353

MINA ENHETER

Frågan är om inte dessa begränsningar är på väg att försvinna?
    Det kan ju vara en av de saker som gör att folk tar steget från fast till mobilt bredband och om operatörerna då håller på och krånglar lär de inte få en fast kundbas. De behöver kanske anpassa sig till den nya tiden …?

Själv använder jag obegränsade mobildata från Telenor via min mobil och två extrakort, varav ett sitter i min 5G-router. Jag har frågat Telenor om begränsningar och de har sagt att de inte har några sådana. Jag betalar 89 kronor per månad för ett obegränsat 5G-bredband där jag normalt har 700/100 Mbit/s och en ping på 20 ms. Routern (ZTE 801A) köpte jag begagnad på renewed.se för 2 700 kr och den hade betalt sig efter nio månader jämfört med ett fast bredbandsabonnemang.
    Jag är mer än nöjd!