E-kort problem i Market!

Diskussion i 'Allmänt' startad av brynolf11, 11 feb 2011.

1. brynolf11

brynolf11 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    ZTE Axon 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Info:
    Nova launcher
    Tänkte prova att köpa en app eller två, men eftersom Swedbank kör på Verified by Visa så funkar det inte att betala direkt med mitt vanliga kort. Så då borde ju E-kort vara en lösning.

Men icke. Jag har provat att skapa flera olika e-kort men inget vill funka. Läste att det ska strula lite om man köper flera appar med olika valutor på samma e-kort men jag har bara försökt mig på en enda app hittills så det är knappast ett problem här.

Google reserverar 8kr varje gång jag stoppar in ett nytt e-kort i checkout, så det borde väl vara ett tecken på att Google får kontakt med mitt kort och att uppgifterna är korrekt ifyllda i checkout?

De kort jag lägger in i google checkout dyker även upp som betalningsalternativ i Market, så även där verkar saker och ting funka.

Var kan problemet då ligga? Någon annan som stött på liknande problem?

2. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Har du provat det vanliga kortnumret? Jag började med e-kort & det funkade väl nån gång men sen började det krångla. Men det vanliga kortet har alltid funkat.

3. brynolf11

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    ZTE Axon 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Info:
    Nova launcher
    Ja, jag läste att det funkade för vissa, men just Swedbank har iom Verified by Visa-joxet tillintetgjort sådana möjligheter. När jag knappar in det riktiga kortet, står det typ "invalid" eller nåt sånt.

Edit: Eller jaha, du har också Swedbank? Konstigt att det funkar för dig men inte här...

4. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    484

MINA ENHETER

Du måste klicka på en knapp i internetbanken för att "stänga" av visa joxet.

5. brynolf11

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    ZTE Axon 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Info:
    Nova launcher
    Oo, kan man stänga av joxet? Det ska omgående testas!

6. Magnus

Mottagna gillanden:
    484

MINA ENHETER

Nja stänga av va väl fel ord, visste inte vad jag skulle skriva. Men om du tittar på internetbanken så ska där finnas något om det.

7. brynolf11

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    ZTE Axon 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Info:
    Nova launcher
    Stängde av Verified by Visa och provade att lägga in kortet igen i Checkout. Men det står fortfarande "Declined"... Det kanske tar en stund innan Verified-joxet försvinner helt?

8. Ekofasc

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Ja jag har Swedbank, och jag har inte stängt av verified-saken. Det kommer fortfarande fram när jag använder kortet på vissa ställen. Så nu har jag ingen aning.

9. brynolf11

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    ZTE Axon 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Info:
    Nova launcher
    Pratade med Swedbank, och enligt dem så funkar inte kortet online alls om det inte är anslutet till Verified by Visa. Google säger dock "Declined" oavsett om det är på- eller avslaget. Jag testade även att skriva in min verklig bokföringsadress både på kortet och som "leveransadress" i Checkout, men det hjälpte föga.

Att E-korten inte fungerar förklarade Swedbank med att Google går in och test-drar 8kr så fort man lägger in ett nytt kort i Checkout. Eftersom E-korten bara kan användas på en "terminal", är det alltså sedan "låst" till just den som Google själva använde för detta test. De kan alltså inte användas av exempelvis app-tillverkaren eller vem det nu är som vill dra pengar från samma E-kort.

Det låter ju som att andra har fått det att funka, både med E-kort och med Visa, verified eller ej. Är det någon som känner igen sig i min situation?

10. brynolf11

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    ZTE Axon 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Info:
    Nova launcher
    Ignore me... jag hade skrivit in fel CVC-kod (insert smiley smacking himself on the forehead here). Till mitt försvar bör sägas att kortet är väldigt slitet så att siffrorna är förvillande lika fluglortar allihop.

Så... Verified by Visa funkar. Skumt att E-korten inte gjorde det, dock.

11. Ekofasc

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Haha, bra att det löste sig

12. android3.0

android3.0 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

nu fan får google fixa sitt market
    bara massa problem
    jag förstår att fler slutar andvända market
    och andvänder appen applanet istället

vad gör man när inte market fungerar
    man orkar inte googla efter varje apps apk fil
    man behöver

hur är googles support på en skala på 0-10 ?

Last edited: 12 feb 2011
  13. Magnus

Mottagna gillanden:
    484

MINA ENHETER

Nu var det ju inte googles fel denna gången.

Och sen så har jag aldrig haft problem med market.

android3.0 gillar detta.
  14. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Har också problem med E-kort nu. Det har fungerat finfint tidigare, men nu skiter det sig hela tiden. Samma sak hände med PayPal för en tid sedan. Går itne att betala med E-kort längre.

Har Swedbank måntro ändrat något som gör att det inte längre fungerar?

15. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

EDIT: Nej, tydligen gick det inte nu heller... Crap!

har provat att köpa både i EUR och USD, men allt skiter sig. Google kan alltid dra "kontrollsumman" på 8 kronor, även flera gånger från samma kort om jag lägger till det på nytt, men några köp kan jag däremot inte genomföra.

Har skrivit till Swedbank. Få se vad de säger...

Last edited: 12 feb 2011
  16. Pitzon

Pitzon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Samma strul för mig, funkar inte längre med ekort. Blir galen snart

17. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Har löst problemet genom att aktivera "Verified by Visa", och därefter använda mitt vanliga kort. (och Google är inte ens ansluten till Verified by Visa, vilket gör att det blir en "vanlig" kortbetalning istället).

Det är dock inget jag skulle vilja göra i längden. Det finne så extremt många nackdelar med att ge ut sitt riktiga kortnummer, och inte heller ha en spärr på summan som kan dras.

Med fungerande E-kort kunde man ju beställa vafan som helst från de mest suspekta butikerna på nätet utan att behöva oroa sig för något annat än att bli blåst på den summa man betalar vid köpet...

Lyckas någon nu fiska upp min riktiga kortinformation så är man ju rätt rökt...

Last edited: 13 feb 2011
  18. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Sådär, blev lite lack på Swedbanks "godag yxskaft"-mejlsvar. Så jag ringde dem istället, och efter 20 minuters diskussion så fick jag lite klara besked...

Såhär ligger det till:

Google Checkout, PayPal m.fl. har på senare tid börjat "testa" korten direkt vid registrering. Dvs man exempelvis reseverar en kontrollsumma på några enstaka kronor. När en sådan kontroll utförs så låses E-kortet till den kortterminal som har genomfört kontrollen. Det blir då omöjligt att genomföra köp på andra terminaler med det E-kortet (notera att samma företag kan ha flera olika terminaler).

Att man handlar med olika valutor eller från olika säljare på exempelvis Googel Checkout eller PayPal spelar ingen roll och orsakar inte problem, så länge allt dras från samma terminal och det finns tillräckligt med pengar på det genererade E-kortet.

Således, att Google Checkout numera reserverar 8 kronor på kortet med en terminal, och sedan försöker genomföra själva köpen med andra terminaler, resulterar i att det skiter sig eftersom E-kortet är låst till den terminalen som användes för reservationen av 8 kronor och själva köpet försöker genomföras på en annan terminal.

Jag frågade om Swedbank hade planer på att acceptera att man drar pengar från säg två, eller kanske tre terminaler på E-korten. Killen i kundtjänst sa att det var ett blankt nej från deras sida och att det inte fanns några planer på att genomföra något sådant just nu.

Så, det enda sättet att komma runt problemet just nu är att ansluta kortet till "Verified by Visa", och sedan använda sitt "riktiga" kortnummer. Det är givetvis en enorm säkerhetsrisk jämfört med E-kort. Men just nu är det tyvärr vad som gäller.

Dock kan man ha både E-kort och Verified by Visa, så man behlöver inte hosta upp det riktiga numret såvda man inte måste. Men det är som sagt en säkerhetsrisk att öht ha det riktiga kortet öppet för onlineköp.

Last edited: 13 feb 2011
    D-Droid och DjJk gillar detta.
  19. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    728

MINA ENHETER

Sen när vart det så?
    Jag har e-kort anslutet till market på 500:- och har aldrig haft problem med att handla appar

20. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Sedan några dagar tillbaka. Det borde dock kunna vara OK med befintliga registrerade e-kort. Men prova lägga till ett nytt så ser du ju...