Hej! I denna tråd tänkte jag vi skulle hålla diskussioner/debatter om praktiskt taget allt som går att diskutera/debattera. Vi ska just nu debattera omöjligt huruvida fossila bränslen på lång sikt är bättre/sämre än el när det gäller drivmateriel. Jag vill även att ni ska ge fördelar samt nackdelar så ingen verkar partisk/opartisk. Fossila bränslen är inte förnyelsebara vilket betyder att de aldrig kan förnyas, det är borta när det är borta. Batterier kostar en hel del vid framställning. Batteridrift är bra för det skickar inte ut några avgaser och eldrivna bilar är alltså också tystare. Nackdelar är bl.a. att elbilarna kostar mer så som det ser ut nu. Fossila bränslen är på lång sikt dåligt för miljön med tanke på att avgaserna bidrar till försurning och växthuseffekten. Å andra sidan så är batterierna inte speciellt miljövänliga med tanke på att det de innehåller kan även skada miljön. Det var mina för- och nackdelar just nu. EDIT: Här är det fritt fram att diskutera, så länge man gör det bra. Inget trollande, mm.
Mja, inte det område jag är insatt i men en synpunkt som jag inte vet om ni har tagit del av ur sandlådetråden är huruvida ni har diskuterat hur batteri och el framställs? Om vi tar elbilen som ett exempel; blir den ett miljövänligare alternativ per automatik på grund av att den inte släpper ut avgaser? Jag skulle hellre vilja hävda motsatsen då man glömmer aspekten bakom tillverkningen av desse. Först när produktionen av el och batteri går +/- i utsläpp så kommer dessa först då blir ett miljövänligare alternativ. Babblar ur egen tanke, kan vara totalt fel ute, resten är upp till er.
Du har helt rätt i din tanke. Ett stort minus för mig är ju tiden det tar att ladda batteriet. Säg att batteri klarar 35mil så ska man 50mil och det tar 10 timmar att ladda batteriet medans med fossila bränslan så tar det ett par minuter att tanka. Men sen kommer vi till vätgasbilar vilket inte har så många minus mer än om komponenterna tillverkas på ett omiljövänligt sätt. Vätgasen blandas med syre så det blir el (processen är väldigt mer komplicerad än vad jag skriver) det betyder H+O och vad blir det? Jo H2O alltså vatten El har ju även högre verkningsgrad än vad t.ex bensinmotor och diesel har idag. enda plusset jag egentligen kan se för fossila bränslan mot vätgas är väll produktionskostnader och därmed priserna på bilarna man köper.
Det spelar ingen roll hur bra allt ser ut på pappret. Kan inte bilindustrin hitta ett sätt för oss att ta oss fram som liknar dagens bil kommer det aldrig att fungera. Ingen kommer acceptera att man måste "tanka" över natten och att man måste tänka på att man ifrån Göteborg till Stockholm får sova över i Linköping då krämen inte räcker hela vägen. Det enda jag sett som kommer att fungera kommer ifrån Honda: <object width="480" height="390"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/BLACf9GObVo?fs=1&hl=sv_SE"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/BLACf9GObVo?fs=1&hl=sv_SE" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="390"></embed></object> (Tror det är rätt film, sitter på högskolan, letar upp rätt lite senare om det inte stämmer)
Såg inte att du redan var inne på det Men faktum återstår; vi måste komma på något som gör att folk inte behöver förändra sina vanor. Om man däremot hittar ett sätt att transportera oss på, som fungerar som dagens bil, kommer folk att anamma det på alla vis. Så i denna fråga är det lite "What's to dizquz?"
Fast är just det som vätgas är, du tankar vätgas som du tankar bensin mer eller mindre Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
Låter ju som att du menar att det inte finns ett alternativ till fossila bränslen om man inte ändrar sin livsstil. Men med vätgas så behöver man ju inte ändra på hur lång eller hur ofta man kör. Vätgas är troligen det som kommer ersätta dom fossila bränslena Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
Hur fasen kokar du ihop det i ditt huvud? Jag säger ju precis samma sak som dig! Jag länkade ju till och med till en film för att just påvisa att det finns alternativ som inte behöver ändra på någons livsstil men att också det är det enda sättet för folk att gå ifrån fossila bränsleformer. Kan du inte citera mig där det står något som liknar "det finns inga alternativ om man inte ändrar livsstil"?