3G användning

Diskussion i 'Magic' startad av heinrisch, 16 aug 2009.

1. heinrisch

heinrisch Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag funderade på att köpa ett packet för internet i mobilen till min Magic. Finns i storlekarna 200MB, 1GB och obegränsat. Är stor skillnad på vad man får betala för 200MB och 1GB. Jag hade bara tänkt att använda det för att synca mailen ibland.

Men jag tänkte att 200 MB borde räcka, men nu blir jag lite osäker. Igår så lät jag bara telefonen vara på och den hade dragit 50MB när jag kom tillbaka (på wlanet då).

Sen testade jag att ladda ner Wisync, och ställa in att de bara skulle synca på wlanet. Startade 3G:et och startade om mobilen. Efter 5 min hade den tankat 5MB över 3G.

Någon som vet vart denna trafik kan komma ifrån? Finns det något sätt att se vad som äter data? Använder NetCounter för att se hur mkt men inte vad.

2. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Kör du synkning av Mail och Kalender? Annars gör den väl inte så mycket på trafikdelen förutom att kolla om de kommit updates från market etc. använder man google maps etc drar den ju en del trafik och youtube framförallt. själv står min 3g mätare på ca 56mb för denna månad. Dock synkar jag bara mail och kalender manuellt.

3. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Du får gå igenom inställningarna.. för 5Mb på 5 min låter rätt mycket om du bara syncar mailen... kolla hur många mail och vilken format den ska synca, du kan tex utesluta bilder när du surfar etc. Via wlanet är en annan sak.
    Jag har surfat flitigt, laddat hem apps, använt googlemaps mm men har aldrig nått 200mb.
    Som sagt kolla alla dina inställningar.. hämta mail kan man göra mindre sällan tex... behöver ju inte kolla ständigt om man nu inte är affärsman etc.. och då borde man ha råd med 5gig ;)

4. robocik

robocik Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

var utomlands sist, köpte ett lokalt prepaid kort, jag stängde av all syncning, stängde av alla väder widget... och den åt upp mitt kort på en dag, i en annan telefon med samma användande räckte kortet 4 dagar... så något använder trafik som fan...
    ett internet paket är ett måste enligt mig...

5. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Ja.. fast internet paketen gäller väl för Sverige.. tror det blir en helt annan sak utomlands.. då får man säkert betala utöver det fasta priset.

6. heinrisch

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag var precis ute och gick nu i ca 1 tim. Tog inte emot ett ända mig och gjorde inga förändringar på mobilen. Skickade ett SMS under tiden och tog emot ett samtal. Dataanvändningen var 5 MB.

7. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Vad har du för inställningar!? Endast 3G eller 2G!? Auto Sync? wlan på jämt!? Apps som kör i bakggrunden!? som gmaps, market el browsern!? Background data usage på!?

Min har använt 147kb idag.

Last edited: 16 aug 2009
  8. heinrisch

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Har 3G, autosync ska enligt wisync vara avstängt. Wlan avstängd. Ingen app som kör enligt taskiller. Maps, market och browsern har jag inte rört.

Hade background data usage påslaget.. men hur påverkar den mitt fall?

Last edited: 16 aug 2009
  9. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Ok gå in i lurens Settings o kolla för säkerhetskull att sync är avstängd, bocka av always use 3g, bocka av background data usage i data synkronisering.

Förresten vad använder du för app för att kolla trafiken!? Jag använder NetCounter (det kan ju vara så att den visar fel).

10. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Låter konstigt att den drar så mycket, kollade precis min och den har tagit 200kB idag. Har du provat att göra en factory reset och bara installera netcounter eller liknande för att se vad det är som drar data för dig?

11. heinrisch

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Kör netcounter. Stängde av auto-sync och den använde 4.5 MB senaste 30 min.

12. heinrisch

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jo, har funderat på det.. är nog bästa lösningen. Måste bara hitta något att backupa sms med.

13. ehnvis

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    SMS Backup, sparar dina sms på ditt gmail konto under en mapp som heter SMS. Enkelt och smidigit.

14. Mars Mountain

Mars Mountain Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Netmeter är en bra app att felsöka med. Drar mycket cpu och batteri men man har den bara igång för analys av nyinstallerade apps osv. Visar datatrafiken i realtid.

15. chrios

chrios Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag försökte kolla upp vad background data usage egentligen gör och stötte på det här på http://stackoverflow.com/:
    Kollade android developers och fick bekräftat att ovanstående stämmer. Med andra ord så gör inte settingen för 'background data' nånting alls om inte programmet kollar upp och respekterar den flaggan.

Bra tips, måste prova denna.

16. heinrisch

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Efter en factory-reset så uppför sig mobilen vettigt igen. Kan lägga en liten varningsflagga på YR.no widgeten. Inget garanterat dock, har haft många apps, var länge sedan jag rensade.

17. ehnvis

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Har inte upplevt sådana problem med yr.no men iofs så använder jag bara snowstorm just nu då Kaj här på forumet är en jävel på snabba uppdateringar :D