3G fungerar inte, men 2G gör det, eh?

Diskussion i 'Hero' startad av skin of the night, 11 feb 2010.

1. skin of the night

skin of the night Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tja!
    Har hänt något skumt (eller så är jag bara en sån dära noob) med min Hero. Häromdagen när jag skulle lyssna på spotify så gick spotify offline nästan hela tiden så jag stängde av skiten ett tag, sen när jag skulle börja surfa så märkte jag att det inte heller gick. Så jag startade om telefonen, startade om mobila nätverket och de där rutingrejerna. Inget funkade, sen testade av ren slump att köra bara på 2G, och då helt plötsligt fungerade allt (om än mycket segare såklart hehe). Tänkte att det skulle vara något tillfälligt men det är fortfarande så, kör mobilen som modem hemma så det börjar bli riktigt tröttsamt.
    Någon som känner att det här var ju en jävla bagatell så uppskattas gärna ett svar :)

2. Pegaso

Pegaso Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kanske din operatör har problem med 3g där du bor? Ring och fråga.

3. skin of the night

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nope, Telenor hade inte haft några driftstörningar i GBG på senaste. Kundservice tyckte att jag skulle testa och byta sim-kort eller telefon för att se om det var fel på sim-kortet eller telefonen... får se om det ger mig något.

4. skin of the night

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag blir halvt galen. När jag slår på 3G (eller kryssar ur "Använd endast 2G-nätv.") så hinner jag hämta en halv hemsida ungefär innan det bara blir timeout av något slag. Jag brukar kunna fixa sånt här ju :)
    Skulle det kunna vara så att man har tappat den i marken så något har pajat?

5. skin of the night

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter flertalet kontakter med både Telenor och HTC med fabriksåterställningar, uppdatering av radio, ny rom, borttagning av proxy och port-inställningar så ändrade jag adressen till APN och vips fungerade det!
    Så, problemet är löst och admin/mod kan låsa tråden om så önskas :)

6. crazyrobban

crazyrobban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    DGC
    Telefon:
    Galaxy Note Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    DGC
    Telefon:
    Galaxy Note Edge
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4
    ROM:
    CM 13
    Här ska inte låsas någon tråd innan du berättar vad du skrev in för ny APN adress! För jag har haft samma problem med min Hero i göteborgsområdet i ett par dagar nu!

7. mauswe

mauswe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Fan va gott Fredrik. Vem tipsade om detta? O hur kunde det bli fel från början? :)

8. Pelleponken

Pelleponken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Skönt att jag inte är ensam då. Har haft det här problemet jag med i ca en vecka. Har varit helt vansinnig över att inte kunna surfa, Spotify tappar kontakten efter några sekunder och synken med Exchangeservern strular (det är min jobbtelefon, så jag är beroende av att synka mail och kunna gå ut på nätet). Dessutom är det problem att ringa ibland. Det går inte fram några signaler, bara ett svagt brus. Detta släpper dock om jag dödar TouchFLO med TasKiller.
    Bor i Gbg och kör (tyvärr) Telenor. Enligt kundtjänst är det inga problem med deras nät, så dom rekommenderade en factory reset. Men om jag kan slippa det så är jag glad!

Så; hur löste ni detta?

9. petrix

petrix Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Japp samma strul här, telenor, 2g fungerar, 3g Nix och spotify tappar kontakt. Jag vill också ha lösningen i likhet med alla andra som kör hero + telenor i gbg. Skynda tack!

10. Pelleponken

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Kollade inställningarna för APN, men vet inte vad som ska stå där istället, just nu har jag:
    APN: services.telenor.se
    Proxy: 172.30.253.241
    Port: 8799

Har inte hunnit ringa Telenor för att fråga om detta stämmer eller ej, men det har ju funkat fram tills för nån vecka sedan. Blir ju förbannad om dom gör ändringar utan att meddela, speciellt som jag använder mobilen i jobbet.

Är det nån mer som upplever samma problem som jag när man ska ringa samtal (se mitt förra inlägg)?

11. mauswe

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Detta löste mitt problem

(hittils i allafall) Jag gjorde en factory reset. Då lägger den in fel telenorinställningar, då raderar man de APN inställningar som finns och lägger in nya, de uppdaterade och aktuella inställningarna finns i Wikin.

Nu har min telefon fungerat klockrent i en dag iaf :)

Dock är jag inte 100% på att vi har samma problem då 3g har fungerat, men inte bra. Dock har jag telenor och bor i gbg, och vi verkar samlas i samma trådar, så nått problem verkar vi ha :-)

12. mauswe

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Detta löste mitt problem

(hittils i allafall) Jag gjorde en factory reset. Då lägger den in fel telenorinställningar, då raderar man de APN inställningar som finns och lägger in nya, de uppdaterade och aktuella inställningarna finns i Wikin.

Nu har min telefon fungerat klockrent i en dag iaf :)

Dock är jag inte 100% på att vi har samma problem då 3g har fungerat, men inte bra. Dock har jag telenor och bor i gbg, och vi verkar samlas i samma trådar, så nått problem verkar vi ha :-)

13. petrix

petrix Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag ringde upp telenor idag och pratade lite APN med dom, de sa att jag kunde pröva med byta APN till internet.telenor.se istället för default service.telenor.se

Värt att tänka på är att kostnaderna kan dra iväg där eller något sådant om man inte som jag har obegränsat bredband tyckte jag han sa. Så nu fungerar spotify och SR toppen, webbläsaren däremot får inte fram något vettigt.

14. mauswe

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Så. Då erkänner telenor att dom har problem, eller?

Kan meddela att det inte funkar 100 i sthlm heller: )

15. Pelleponken

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag snackade också med Telenor tidigare. Innan dess ändrade jag dock APN till internet.telenor.se och fick också Spotify att funka igen utan att gå offline. SR har jag dock inte installerat. Webbläsaren står fortfarande och tuggar utan att kunna hämta några sidor. På supporten bad dom mig ändra till internet.telenor.se och när jag berättade att jag redan gjort detta och vilket resultat det gett ville dom att jag skulle ändra Primary och Secondary DNS enligt värdena på deras hemsida. Jag var dock tvungen att lägga på för att göra detta, men nu hittar jag inte vart detta skall ställas in. Någon som vet? Orkar inte ringa dessa nobrainers på supporten som inte vet hur en HTC Hero funkar. Dom har inte ens med den som alternativ på sin egen sida om man vill skicka inställningarna till sin mobil (och jag köpte min Hero hos Telenor...).

16. skin of the night

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Oj sorry! Trodde tråden skulle självdö eftersom det inte var någon aktivitet tidigare.
    Såhär gick det till:
    Först skickade jag ett mail till HTC som rekommenderade att jag tog bort proxy- och port-siffrorna. Sedan (tror det var fjärde eller femte gången jag snackade i livechat med telenor) sa en telenorsupport att jag skulle testa att ändra till internet.telenor.se och då funkade det. Jag skickade iväg ett mail till HTC och tackade för de snabba svaren och sa att det hade ordnat sig, då fick jag detta svaret av HTC:

17. Pelleponken

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ta mig fan! Nu funkar det! Tackar!!!
    MEN; då uppstår ju frågan VARFÖR det helt plötsligt blev ett problem? Har Telenor ändrat nåt i sitt nät utan att meddela sina kunder?

18. skin of the night

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nemas problemas änna!
    Ja, något måste de ju ha gjort eftersom det verkar ha drabbat många. Borde ju dessutom vara flera som går runt där ute med problemet fortfarande...

edit: nu har jag fått problem med batteriet istället, hehe... det kan jag ju dock inte skylla på telenor :)
    Känns som man misshandlar batteriet när man delar nätverk hela tiden när man är hemma så det får man väl leva med. Har ni avverkat några batterier än?

Last edited: 16 feb 2010
  19. Pelleponken

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Problem med batteriet? Är det sant? Dom senaste dagarna har mitt batteri laddat ur sjukt fort. Hade jag varit konspirationsteoretiskt lagd så hade jag trott att Telenor låg bakom detta också ;)

20. Biffy

Biffy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Var man tvungen att ta bort portinställningarna eller räckte det med att ändra till internet.telenor.se i APNen?