Problem: 3G fungerar inte som det ska.

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av racket, 26 december 2011.

1. racket

racket Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tja!

Jag köpte min Galaxy S2 i Juni detta år. Under senaste tiden har mitt 3G internet börja få problem. Det som händer är att 3G symbolen (vare sig H, eller H+) försvinner, blinkar, och ibland fastnar/fryser den. Täckningen är full samtidigt som jag inte får gå in på internet.

Ibland får jag vänta en timme innan internet väl fungerar, när jag startar om telefonen så händer det inget. På nätet har jag läst att om man slår på Flyg-läget och sedan stänger av det så ska det sedan fungera, och det gjorde det! Men det kan inte vara lösningen till problemet...

Jag såg på Youtube att någon hade ett liknande problem,
    Samsung Galaxy S2 3G Problem - Malaysia - YouTube

Hur ska jag komma till väga för att lösa detta? Jag ringde min operatör (tele2) och de var ganska säkra på att det var telefonen det berodde på, jag har hur som helst beställt ett nytt sim kort som jag ska testa om några dagar, men när internet eller 3G väl fungerar så fungerar det riktigt bra.

Ska jag lämna in telefonen för reparation, eller finns det mjukvarulösningar?

Tack!

2. racket

racket Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

OK, problemet löste sig efter att jag bytte till ett nytt sim-kort.

3. Tjomp

Tjomp Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Om du läser runt lite på forumet, eller bara söker på google så finner du en enorm uppsjö av forumtrådar i olika forum där folk klagar på detta i SGS2

När jag pratade med tele 2 supporten så fick jag höra att ett gammalt sim kort skulle lösa problemet är en vanlig missuppfattning, har inte läst att det skulle hjälpt nånstans heller.

Jag fick nån inställning från dom som var felinställd men problemet består fortfarande.

Tror detta är ett problem i telefonens programvara. Ibland fungerar det hur bra somhelst, sen i en dag eller två strular det enormt mkt, helt oberoende av var jag befinner mej osv.

4. Danielfr

Danielfr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Z3 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Z3 Compact
    ROM:
    Stock
    Märkt av detta jag med. Ny sgs2 och nytt simkort. Hållt på från och till sen jag köpte den. Funkade kanon med förra telefonen. Kan ju va nått hos operatören i mitt fall (Telia). Strular rätt bra ibland

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

5. Talisman

Talisman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Finns andra trådar med en guide om hur man genom debugmenyn väljer vilka band telefonen ska leta i. Detta löste problemet, eller tog iallfall bort det störande med problemet för mig.

6. thiger

thiger Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

I vilken tråd står detta ?. Hade detta felet närapå hela tiden med galaxy S, Men med S2:an "köpt sommaren 2010" så har detta felet uppkommit nu.

det konstiga är att det kommit fram ett meddelande som lyder:

Du har förlorat dataförbindelsen eftersom du lämnade ditt hemnätverk med dataroaming avstängt.

Jag har Alltid från första dagen jag satte igång denna S2:a haft dataroaming avstängt. Så hur kan detta göra så att min 3G täckning försvinner ?? Jag har trippel kollat mina APN inställningar och dom är rätt. testat omstart samt att stänga av mobilen, men detta löser ej problemet. Har Tele2 som Operatör. Detta fel började för ett nån timma sedan, och nu för nån minut sedan så hoppade 3G nätet igång igen. Tror Tele2`s nät har hicka.

Last edited: 16 februari 2012
  7. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.286

MINA ENHETER

Upplever att jag haft varierande datakommunikation på alla mina Androider.

Det har oftast handlat om frysningar/Hängningar eller rent av utebliven datakommunikation under ibland bara minuter och ibland lite längre.

Kör med Telenor Företag med Tvillingkort och har bytt båda korten vid mer än 1 tillfälle under dessa år utan egentligen någon skillnad. Har lekt med olika APN inställningar men kör nu rakt av enl Wikin här på Swedroid för jag tycker dom funkar bäst.

8. Concha

Concha Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

FYI.
    Telia och Tele2 kör, som ni flesta vet, gemensamt 3G-nät. Dock har dem sedan sommarens kampanjer och ny kundtillströmning av smartphone användare, inte haft kapacitet över i nätet. Jag kör själv Telia, och har haft problem med datatrafiken under hela hösten och vintern och har fortfarande problem på sina ställen. Dock ska problematiken vara helt avhjälpt under detta kvartalet.