Problem: 3g-ikon lyser men funkar ej.

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av ragrath, 3 dec 2011.

1. ragrath

ragrath Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej, jag har nu haft ett problem med min SGS ett tag. Det började med att 3g ibland inte ville fungera, men en omstart löste det varje gång.

Så efter ett tag blev det värre och nu funkar 3g aldrig, trots att ikonen för det i statusbaren är där. Jag kan fortfarande ringa samt smsa, och wifi fungerar för de mesta, men just data över 3g och liknande vägrar.

Jag har försökt wipa och bytt rom etc (jag var på CM7.1 när det började, har därefter provat både stock gingerbread och Darky's), även provat olika modem utan att det har hjälpt. Några förslag?

Är rädd för att det är ett hårdvaruproblem, vill ju helst inte skicka in telefonen.

2. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag hade problem med att 3G inte funkade. E och H funkade bra men inte 3G. Jag gick till min operatörs butik där de först "återställde" (deras val av ord vill jag minnas) mitt SIM-kort eller något. Det gav inget resultat. Då ringde jag dem istället och fick ett nytt SIM-kort med posten. Efter det funkade det bättre :) Du kan ju prova och se om det löser problemet.

Edit: 3G syntes i statusfältet men pilarna som indikerar att något skickas eller tas emot syntes inte.

Last edited: 3 dec 2011
  3. ragrath

ragrath Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Bor i Lund, där funkar de inte. Men besökte idag Malmö, och där funkade fan 3g etc, så jag tänker mig att jag måste ringa Halebop och se om de kanske har lagt nån slags lokal block på mig av nån anledning.

4. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Skickar och tar telefonen emot information över huvud taget över 3G när du är i Lund? Kanske är att nätet är överbelastat. Det är tydligen en del operatörer som har/har haft problem med det. Nätet kanske är bättre utbyggt i Malmö än i Lund?

5. ragrath

ragrath Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det var min första tanke, men telefonen vägrar ta emot data alls, går inte att ladda webbsidor, spel som har en onlinekomponent eller något sånt. Och de har hållt på i typ en vecka, så tror inte de e överbelastningen.

6. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Det låter som det problem jag hade. Själv har jag Telia och du har ju Halebop och de använder ju Telias nät så du kan ju ha samma problem som jag hade? Be dem "återställa" ditt SIM-kort. Det kanske funkar för dig. Går inte det kan du prova att beställa ett nytt.

En sak jag tycker var lite intressant var att Telia inte kunde se att jag hade problem när jag ringde och påpekade mitt problem. De startade någon typ av felsökning och kollade min kontakt med alla master jag hade varit i närheten av den senaste månaden. De kunde inte se att jag hade något problem med någon typ av anslutning utan sa att det troligen berodde på överbelastning i området.

7. ragrath

ragrath Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Lyckades fixa det genom att skicka ett sms om att få veta min datamängd. Antar att det på något sätt återaktiverade mitt kort.