3G inställningar efter programvaruuppdatering

Diskussion i 'Xperia neo' startad av ddala, 11 aug 2011.

1. ddala

ddala Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Fick en programvaruuppdatering för min Neo idag och efter det försvann inställningarna för 3G och MMS.

Provade att hämta hem inställningarna i telefonen, men fick ett felmeddelande.

Surfade till tele2.se och skickade inställningarna i ett sms. Men fick då följande fel:
    "Det gick inte att verifiera konfigurationsmeddelandet mot ditt SIM-kort. Din telefon kan inte konfigureras med meddelandet."

Testade då att manuellt lägga in inställningarna. Men när jag matar in uppgifterna och väljer att spara, så läggs det inte till något i listan över APN:er, utan den förblir tom.

Någon som har några tips/idéer vad som felar och hur man kan tänkas rätta till det?

2. j0nkan

j0nkan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har också haft problem med att få 3G att fungera då och då med telefonen efter uppdateringen. Jag får inaktivera/aktivera inställningarna för 3G(telia) och starta om telefonen, efter ett tag hoppar det igång igen. Sedan återkommer problemet efter ett tag (1-2 dagar).. irriterande..

3. Vilvor

Vilvor Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har exakt samma problem =/ Testat att starta om, inaktivera data osv osv :/ Riktigt dåligt att de lyckas "förstöra" något som fungerade perfekt innan update :'c

4. Smuts

Smuts Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Samma problem här :/
    Irriterande när jag inte kunde skicka meddelande till SL för att betala biljett

5. Vilvor

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Usch, lagom typiskt! Stod själv på Ikea och skulle kolla något lite fort, först då insåg jag att 3G inte fungerade =//

Hoppas SE uppmärksammar detta och löser det fort! :eek:

6. Ekman

Ekman Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Kanske går att lösa med att stänga av pinkoden tillfälligt? Står om det i Arc tråden. En som uppdaterat och fick problem med nätverk och hittade tips på xda forumet. Men kanske bara gäller arc o inte neo men kanske värt ett test.

7. Vilvor

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Testade precis men fick det inte att fungera :( Stort tack ändå! :>

Just nu gör jag vad som helst för att få det att fungera :P Äter en mask om det så skulle fungera efter det!

8. Ekman

Ekman Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Tråkigt att det inte fungerar.. Skulle bli tokig om det sluta fungera. köpte min Neo igår och den har 2.3.3. Låter nog bli att uppdatera den tills sony Ericsson löser detta problem. För den fungerar ju bra nu.

9. Vilvor

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fick mitt att fungera när jag satt på bussen till Stockholm! Måste ha varit något strul här ute där jag bor eller så behövde jag bara ut och 'röra' på mobilen mellan masterna =/ Hur som helst, mitt fungerar igen :>

10. marw77

marw77 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Hade samma problem med tjejens neo.igår så få gjorde vi en återställning av mobilen.den man sparar all data. Efter det så blev bra igen.

ddala gillar detta.
  11. FlinuX

FlinuX Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag har problem som kan ha med uppdateringen att göra.. Ett "R" dyker upp på staplarna där man ser hur mycket täckning man har.. Roaming alltså... Jag har inte igång roaming och jag fattar inte varför den får för sig detta. 3G-data är inte igång heller då detta R dyker upp..

Efter ett tag får jag upp någon felmeddelande om roaming, what???

Sedan får jag felmeddelanden om att den inte kan synka mot sony ericsson eller facebook trots att jag dubbelkollat mina kontoinställningar där, what???

Någon som känner igen problemen?

12. FlinuX

FlinuX Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Efter lite läsande och testande verkar det vara samma 3G-bugg som ni andra har.. Störigt. Har gjort en återställning av inställningar men det hjälpte inte alls. Verkar vara bugg i senaste uppdateringen. 3g hoppar igång ibland dock. Lösning på problemet mottages tacksamt ;)

13. ddala

ddala Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gjorde en återställning igår, räckte inte med den som sparar all data för mig, men efter den större återställningen fungerar 3G för mig igen.

14. onroads

onroads Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    99

MINA ENHETER

Operatörerna är nog boven

Det verkar vara på operatörernas sida. Jag har två telefoner (blade och x10mini)med tre. Bägge neggar data och går i roaming läge. Har fixat apn inst. enligt APN-inställningar - Swedroid Wiki. Har bootat om efteråt. Fungerar inte heller. 30minuter telefonkö till tre! Sanslöst! :mad:
    Har testat med comviq och bägge fungerar med data direkt.

Ingen som vet? Lösningar?

Om man klickar i roaming i mobilanätverksinställingar. Då funkar data. Kostar endel ström bara.

Last edited: 20 aug 2011
  15. FlinuX

FlinuX Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Skumt, har kollat med en kompis som har 3 och han har inte märkt några problem. Fattar nada. Hopplöst detta juh.

16. BiTTeR

BiTTeR Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Har samma problem efter uppdateringen och jag har 3. Testade sambons sim-kort då hon också har 3 och fungerar fint på hennes HTC men det blev samma fel som tidigare i min telefon. Har gjort både en liten systemåterställning samt en stor som raderar allt och det funkade i 5 minuter sen började det strula igen. Går det inte återställa så att den plockar bort uppdateringarna också?

EDIT: Testade att plocka bort simkoden som tipsats om i Arcforumet och fick då 3g igen, fattar ingenting.... Ska ge det över natten och se om det håller sig.

EDIT igen: Nu dog skräpet igen. Tappar alla inställningar och vägrar ta emot nya. Ordet uppdatering får ju en helt ny innebörd som SonyEricsson-ägare.

Last edited: 22 aug 2011
  17. FlinuX

FlinuX Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

jag har varit i kontakt med sony ericssons chat-support. Det hade inte hört talas om problemet, så är det många med samma problem så bör ni kontakta sony ericsson, så de vet att det är en mjukvaru-bugg i senaste uppdateringen.

18. marw77

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Så säger dom även om det är ett känt fel. Idag så var problemet tillbaka i tjejens neo.riktigt segt.blir till att ring SE och tele2 imorgon.

19. marw77

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Testade och skriva in APN inställningen manuellt.efter ha sparat så fanns dom inte.då måste det vara mobilen och inte tele2 som ligger bakom problemet

20. FlinuX

FlinuX Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Ska bara tillägga att min lur funkar helt 100% nu. Batteritiden är som normalt igen, och 3G funkar prima... :) Grym lur