3G kontra Edge

Diskussion i 'Allmänt' startad av realdexter, 18 aug 2010.

1. realdexter

realdexter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Köpte en x10 mini i juni och var inne i en Telia-butik och fick mitt företagsabb uppgraderat till 3g. Frågade om det skulle funka med mitt gamla sim, och det skulle det. Funderade väl inte så mycket mer över det just då.

Lite senare i juni åkte jag till Thailand och var där i 6 veckor, surfade hela tiden med ett vanligt gsm-abb och var lite förvånad att det gick lika snabbt som mitt 3g hemma. Lyssnade t ex på rix-fm och sr-nyheter utan problem.

Kom hem och blev återigen lite förvånad över att 3g inte kändes snabbare än vad edge gjort i Thailand.

Nu i helgen träffade jag en som hade en likadan mobil som jag och fick se att det stod 3g uppe i displayen, i min stod det ett E. Ringde telia i måndags och fick reda på att jag måste byta sim för att det skulle bli 3g... hämtade ut ett nytt sim och nu står det 3g i min display.

Men vad f-n, det går ju inte märkbart snabbare på något sätt... Kollar facebook, lite tidningar mest och sen google maps. Ingen skillnad på dessa sajter.

Vad är er erfarenhet, eller kör alla på 3g, ingen som testat edge??

Funderar starkt på att byta tillbaks och spara en 100-lapp i månaden åt firman...

2. Adyzz

Adyzz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Du sparar inte in något till firman om du surfar i thailand... blir DYRT!

3. ocke

ocke Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Kan du skicka in räkningen sedan? ska bli intressant och se vad den hamnar på.

Förövrigt så är 3g snabbare. Det är min personliga uppfattning iaf. Märkbar skillnad när den växlar.

4. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Som jag tolkar realdexters text så har han alltså inte surfat med sitt svenska abb utan troligen med ett thailändskt sim-kort, men det är ju min tolkning.

Angående 3G vs Edge så borde det bli en stor skillnad men det kan ju vara så att han får en dålig uppkoppling med 3G eller att det är väldigt många som använder 3G just där han är så att det blir dålig kapacitet, kan ju även vara något strul med APN-inställningarna, själv tycker jag det oftast är olidligt slött med Edge, men ibland är man ju tvungen att surfa även fast man bara har Edge-uppkoppling.

5. realdexter

realdexter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Jag var kanske lite otydlig när jag talade om gsm i Thailand och Toneloc tolkar mig alldeles rätt - givetvis hade jag mitt thailändska abb när jag surfade därnere.

6. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    3G, i Sverige HSPA ("Turbo 3G") på de flesta ställena är betydligt snabbare än Edge. Detta är väldigt uppenbart när den byter för mig.