3G och GPS problem! Fel hos Samsung eller Tele2?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av ducken, 28 jun 2010.

1. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Godmorron,

Ska ut och spela golftävling vid nio och tänkte använda mig av en golf GPS för att mäta avstånd till hål osv men jag får inte det att funka. Han hittar ingen gps säger programmet. 3G verkar inte funka alls heller. Inte sedan jag köpte telefonen (1v. sen) har jag haft en ikon där det står 3G på i menyraden. Endast en ikon där det står "G". Är något fel tro eller måste jag aktivera 3G på något sätt?

Please hjälp! Slår som sagt ut vid nio och vill få det att funka på nåt sätt om det går.

Last edited: 12 jul 2010
  2. Cherokee

Cherokee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    106

MINA ENHETER

Du befinner dig väl helt enkelt inte inom radien för vart 3G funkar.

Ang. gps-grejen har jag ingen aning. Funkar inte maps heller?

3. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Gps:en kanske är avstängd? Titta i inställningarna.

4. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag gissar att du har Tele2 TS? Om så är fallet kan du manuellt byta till 3G genom att gå in i inställningarna och söka operatör. Byt då till 3G Sweden så har du 3G iallafall tills telefonen tycker mottagningen är för kass. Antingen får Tele2 fixa detta eller Samsung.. Jag vet inte vems fel det är. Suger stenhårt att det hoppar från 3G eller bättre ner till GPRS. Det är ju inte ens EDGE..

Edit: Har du någon APN i internetinställningarna?

5. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Nu hemma från golftävlingen som gick bra ändå. Maps verkar funka hos mig så han kan ju positionera mig iaf och det måste ju vara bra. Bor i centrala Västervik och har haft 3G här förut men inte nu tydligen...Märkligt.

6. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Hur ser jag om gps:en är på eller avstängt då? Det kommer ju upp typ en parabol upptill när jag kör maps och ibland annars oxå när jag försöker komma åt gps:en, men behöver jag inte ha 3G för att kunna använda gps:en?

7. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Det stämmer bra att jag har Tele2, men vet inte vad TS betyder. Har ett fastprisabbonemang hos dem. Gick in och bytte manuellt och sökte ny operatör och valde då som du sa 3G Sweden och då kom det för första gången upp en 3G-symbol i menyraden högst upp på telefonen. Men sedan, 20 sekunder senare typ så står det nu bara G i den rutan vilket innebär att det är 2G och inte 3G som är aktivt?

8. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

TS betyder "trådskaparen", nu vet du.. :)

Anledningen till att jag "visste" vilken leverantör du kör med är alla likheter jag ser med hur det är för mig. GPRS vet jag inte om det ens är 2G. Kanske är det såpass ruttet som 1G (?). Du fick upp 3G en stund och tappade det direkt och det låter som täckningen inte räcker till.. Håller man i nederdelen av galaxyn tappar man lätt flera pinnar i täckning och då kan den hoppa ner till GSM igen. Jag försöker få svar från både tele2 och samsung om vad det är för problem. Det som är tråkigt är att jag band mig på ytterligare 18 månader när jag köpte telefonen. Funkar det som skit med täckningen framöver också har jag gått på en nit. Men med min tidigare nokia hade jag inga problem med 3G så ANTAGLIGEN ligger problemet hos samsungen, men det måste styrkas isf.

9. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Hmm ärthjärna jag är ibland alltså. Visst vet jag att TS betyder trådskapare men kopplade nog inte riktigt i sammanhanget bara:)

Så du har likheter med mig säger du alltså? Ja jag måste ju säga att det är skit att man inte kan utnyttja det till fullo faktiskt. Gjorde just ett speed test med appen speedtest.net och fick 3,46 Mbps i download och 0.83 Mbps i upload. Borde inte det vara lite högre? Kanske är ok dock... Via Wifi var de ska sägas.

Provade igen nu att ansluta till 3G Sweden. Han söker och söker men till slut står det att min simkort inte klarar av att ansluta.

Någon frågade förut vad det stod i min APN och det står följande. Tele2Comviq WAP och under det står det internet.tele2.se

Jag hade tidigare Glocalnet och hade heller aldrig då problem med 3G faktiskt så något vajsing är det ju. Inte ska vi väl dock hoppas på att vi gått på en nit? De får väl åtgärda eländet i stället:)

Bra att du tagit upp det med Samsung och Tele2. Keep me posted:)

Last edited: 28 jun 2010
  10. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Kolla upp om du kör med gamla inställningar. Jag tror att man kör utan internetproxy med 3G och med proxy om man kör wap. Vet du förresten om ditt simkort är tillräckligt nytt för 3G? Har du kört 3G innan är det förstås lugnt.

Håller på och knåpar nu. För tillfället, nu när jag är hemma är det inga problem att ligga kvar i rätt nät, men hur det blir när man är på språng är en annan femma. Ska testa med appen "Network" imorgon.

11. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Sorry om jag är alldeles för noob för detta men hur kollar jag om jag kör med gamla inställningar? och hur ändrar jag i sånna fall?

Simkortet jag har fått är ju alldeles nytt. Tecknade mig med tele2 i slutet på juni. Dock för ett privat abb då som sedan fördes över till ett företags abb. Men det ska väl inte spela någon roll för simkortets del om det är ett privat abb. eller företags abb?

Testade att byta manuellt förut igen och då stod det "H" i rutan, sedan stod det "3G" och sedan gick den rätt fort igen tillbaka till bara "G".

Det här med att jag inte verkar få in 3G, kan det ha nåt med att göra att golf-apparna jag testat inte funkar som det ska? Verkar inte som om appen kan lokalisera mig via gps:en.

Ska testa appen "Network" får vi se om det hjälper mig nåt.

12. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Networkappen funkade inte för mig. Kanske inte går i och med att det är två separata nät i grund och botten.. Vet fortfarande inte vad som avgör nätvalet. Skulle man veta det kanske man skulle komma nånvart med skiten.. :-(

Edit: Dina appar påverkar högst troligt ingenting av detta.

Last edited: 28 jun 2010
  13. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Nä men då bemödar jag mig inte med att ta hem någon app alls tror jag. Men allvarligt, är det så att tele2 eller samsung har problem med att sända i 3G eller vad är det frågan om?

Och är det som jag befarade att gps:en inte hittar mig och min position i golfapparna för att jag inte har tillgång till 3G?

14. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Ja enligt mina erfarenheter så verkar det än så länge krångla en del med Tele2, men om nån med Tele2 inte har problem hoppas jag att dom berättar det.

Du ska få GPS-signal även utan täckning, dra hem nån app som testar GPS:en så ser du hur många eller få satelliter du hittar. Jag har läst att vissa har problem med GPS:en. Det har rapporterats att problemen fixats med en inofficiell firmwareuppdatering. Jag kommer förmodligen vänta på den officiella (om den behagar komma alls).

15. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag förmodar att du är utomhus när du testar GPS:en för annars finns ju risken att den inte hittar signal pga. det.

16. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Samtalade precis med Tele2 om mitt problem. Jag har tydligen fortfarande ett privatabb. där vilket jag inte trodde. Trodde att det hade överlåtits till ett företagsabb som det ska göra denna v. enligt dem. På mitt privat abb. har jag har bara kompis eller vad det heter och där ingår det inget datapaket sa hon för tillfället. Kan det var där skon klämmer lite att jag inte får någon 3G?

Jag har även dragit hem en app som heter GPS Test där jag borde kunna se hur många sateliter som han hittar men inte..Zip, nada! Inte en endaste hittar han. Kompassen rör på sig men det kommer inte upp några punkter så att säga.

Jo jag har varit utomhus när jag har provat den. Irriterande är det faktiskt. Väntar nog oxå på den officiella FW-uppdateringen om den kommer någon gång...

17. svendolph

svendolph Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ni nämner hur många pinnar ni har i telefonens överkant. Det har nog inget med varken 3G eller Turbo 3G att göra. Jag har stått vid masten och bara fått bokstaven H, utan att en pinne lyser, och haft bra fart på nätet.

När jag klörde hem från arbetet idag märkte jag något konstigt. Jag hade full täckning på bredbandet (H visade sig hela tiden) och jag kunde utan avbrott lyssna på webbradio. Full täckning hela vägen har jag aldrig haft innan, inte ens i morse, och inte med annan telefon heller, dock med usb-dongle i Netbooken. Telefonen låste sig helt, skärmen fick mosaik och startade om automatiskt innan jag begav mig hem. Är det en automatisk uppdatering Samsung gjort? Fortfarande står det 2.1 uppdate1 Grundversion 2.6.29 umts_scm@S1-BUILDOS #2
    Mycket märkligt då jag har 4 korta avsnitt utan täckning alls på bredbandet med mobiltelefon.

Last edited: 29 jun 2010
  18. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Står det G är det inte 3G eller H. Några pinnar hit och dit är ju sekundärt..

19. svendolph

svendolph Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Försökte leta runt på Samsungs flash, eller vad det är, sida och hittade ingen om vad markeringarna betyder. Vad betyder markeringarna? Jag gissar vilt, om man får det här:

Vad jag tror:

pinnarna är troligen GSM täckningen, inget annat
    (R) är det GPRS?
    (G) med små upp och nerpilar, är det GPRS?
    (3.5G) med små upp och nerpilar, är jag nästan säker på att vara 3G 0.3 Mb
    (H) med små upp och nerpilar, är jag nästan säker på att vara Turbo 3G (High Speed Downlink Packet Access)

Last edited: 29 jun 2010
  20. GregerW

GregerW Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

R = Roaming (utanför det vanliga nätets täckningsområde):cry:
    G = GPRS-nätet anslutet:cry:
    E = EDGE-nätet anslutet:cry:
    3G = 3G-nätet anslutet:)
    H = Vet ej gissar på att det är TURBO 3G:D

Last edited: 1 jul 2010