3G problem!

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Ellumination, 9 maj 2010.

1. Ellumination

Ellumination Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Telefon:
    S20, OP6T, P10, OP2, Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    S20, OP6T, P10, OP2, Nexus 6P
    Jag har haft min Desire i ett par veckor nu, är väldigt nöjd med den!

Men jag får inte 3G att fungera...!
    Jag har haft igång det vid ett antal tillfällen men det vills sig inte fungera när jag behöver/vill använda det.

Några tips om saker som jag kan prova? Jag har en "switch" för mobiltnätverksanvändande, eller något sånt, men den är på hela tiden och det vill sig inte ändå!

Hjälp vore väldigt uppskattat!

Ps. Har tele2 om det är relevant

2. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
  3. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Ja, det är väl något med 3g/tele2/wireless som spökar om jag inte läst fel?
    Hoppas du får en lösning på det. Har inga som helst problem med Telenor
    det måste vara något hur Tele2 "öppnar".

4. the_baker

the_baker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ja man kanske får ta och byta tele operatör, har även jag problem med 3g/tele2/wireless kopplingen

5. NiM

NiM Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

en 'quickfix' är att köra *#*#4636#*#* och ändra inställningen i Phone information till WCDMA Only, då kommer den bara använda 3G nätet (och sluta växla till 2G).

6. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Har också Tele2 och fick samma problem i början när jag fått Desiren, som jag då även sett många andra.
    Men det ser ut som de flesta lyckats fixa det.

Själv ändrade jag WiFi polisyn till, aldrig när den är inkopplad, sen funka det.
    Men i samband med detta fick jag problem med en rusande batteri åtgång och dataförbrukning även när jag inte använde den.
    Misstänkte då att Juicedefender el. liknande ställde till problem och därför avinstallera jag dessa, vilket inte hjälpte, gjorde då en fabriksåterställning.

Sedan, ganska lång tid nu har allt funkat problemfritt plus att jag fått en väldigt bra batteritid.
    Därför är jag inte helt säker på vad som hjälpte just för 3G.
    Men som sagt inga alls problem nu och då kör jag mycket WiFi emellan.

Numera kommer inte Taskkillers och liknande in i mina telefoner.

Last edited: 11 maj 2010
  7. NiM

NiM Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

För att klargöra, problemet med Tele2 (och andra operatörer som har både både 2G/3G nät), är att just nu finns det inget sett att styra 3G över 2G, så när 2G nätet har bättre mottagning än 3G så växlas det över, och google har meddelat att det är ett firmware problem som gör att växlingen inte fungerar riktigt som det ska (men fix ska komma så småningom). Situationen ska egentligen aldrig uppstå för 3G ska alltid gå före 2G. Google jobbar på detta tilsammans med några operatörer.

Därför fungerar inställningen 'WDCMA only' klockrent :) (och skulle man mot förmodan behöva 2G är det ju bara att byta tillbaks)

8. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Tack för det. Kanske då, just därför att jag inte har nån problem med 3G, för jag har den inställd på only WDCMA. Visste inte detta.

9. ranting

ranting Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Varför inte istället använda den normala vägen för att göra samma inställning, då många säkert känner sig obekväma med att använda gömda koder osv?

Menu -> Settings -> Wireless & networks -> Mobile networks -> Network Mode

Där kan man göra samma inställning (dock fick man ett par val till om man gick via koden har jag för mig)

Kan tillägga att jag har Tele2 och har inga problem med 3G/wireless i sig, jag kör iofs redan WCDMA only.
    Dock har appen JuiceDefender introducerat en bugg för mig (och många andra) med just 3G/wireless att den inte alltid klarar av övergången att gå från wireless till 3G.

Last edited: 12 maj 2010
  10. Myxine

Myxine Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nackdelen med "WCDMA only" som jag har märkt det är att jag får mycket sämre täckning inomhus än med GSM.
    Om jag sitter inne på kontoret med endast 3g så kommer det väldigt ofta upp "Ingen tjänst" vilket jag antar betyder att jag inte kan ta emot samtal om någon skulle ringa. Riktigt irriterande för när jag har automatiskt 3g/2g-val så väljer den alltid 2g och då låter det en massa i högtalarna när det är datatrafik. (+ buggen mellan växling wifi/mobilnät).
    Finns det ingen möjlighet att ställa in så att den endast går över till 2g när det inte finns någon 3g-täckning alls, inte så fort 2g har bättre täckning?
    Har för mig att på min väldigt gamla Nokiatelefon så kunde man skriva i en sifferkombination för att få lite bättre mottagning men att till priset att det drog mer batteri. Testade aldrig detta men enligt källan till informationen så skulle det ha fungerat. Vore ju bra om det räckte med något sånt.

11. XepehX

XepehX Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej!

Fick samma problem idag. Ingen 3G-täckning. Spelade inge roll vad jag gjorde. Flightmode on/off, WiFi-policy.

Efter lite luskande så fick jag det att fungera genom att stänga av automatisk inställning av operatör, och sätta operatören manuellt.

Strax därefter hoppade 3G i gång direkt.

Ett tips för övriga som har samma problem.

12. xorken

xorken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Det där med att välja operatör på nytt fungerar bara för stunden, den switchar tillbaka till 2g när det blir dålig mottagning sen igen..