3G/Roaming Problem

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Dentist, 15 sept 2010.

1. Dentist

Dentist Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

När jag kom till jobbet såg jag att i notification bar står boksatv "R". När jag aktiverat Datatrafik kom upp medelande:
    Roaming
    "Du förlorade dataanslutningen eftersom du lämnade ditt hemnätverk utan att aktivera roaming."

Vad är detta för nått? Jag har aldrig använt Roaming så just nu går det inte att använda 3G! När jag aktiverar Datatrafik varje gång kommer upp Roaming meddelande, men Roaming är inte även påslagen. G och Wi-Fi funkar utan problem. Jag har försökt att omstarta telefonen. Jag behöver även inte aktivera Datatrafik det räcker att välja Nätverksläge ----> endast WCDMA och det direkt kommer uppe bokstav R. Hur kan man lösa detta???

2. tysk

tysk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag fick en liknanade meddelande när jag hade en tysk SIM i telefonen och gick till fots längs stranden från Tyskland kanske 20 m in i Danmark. Normalt kan operatörerna ganska precis bestämmer var telefonen befinner sig, även utan GPS. Men om du inte har varit nära rikets gränser, så har väl ett grovt fel i positionen uppstått.

3. Dentist

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Nej, Jag var inte utomlands :) och jag har Tele2

4. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Låter som att antingen stödjer inte ditt SIM kort 3G eller så har du ingen 3G täckning där du befinner dig och då vill telefonen ansluta sig till någon annan operatörs nät istället (det är det som är roaming).

Testa att köra GSM eler GSM/WCDMA istället och se hur det går.

Om du vet med dig att SIM kortet skall stödja 3G och att du borde ha 3G täckning (normalt visas 3G symbolen högst upp när datatrafik är påslaget), så bör du kontakta din operatör och reda ut detta.

5. Dentist

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Efter ca 20 min med Tele2 kundsupport hon har redat ut att det är 3G störningar i Västra Götaland. Precis innan jag ringde har kollat Tele2 nätets driftinformation och det stått att 3G nät fungerar utan problem :)

Nu 3G är igång igen.