3G till 2G - fallback

Diskussion i 'Allmänt' startad av PatrikS, 29 jun 2009.

1. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Efter hejdlöst med felsökande fram & tillbaka och samtal till tele2 så har jag kommit fram till följande scenario hemma.

Min telefon, en vodafone HTC Magic, får kontakt med sweden3g som är tele2:s och telias gemensamma 3G-nät.
    Men det går inte att surfa eller använda nätet ö.h. taget... detta enbart hemma och det verkar som kontakten helt enkelt är för dålig med masten.
    Nu till det trista i historien, jag kan givetvis ändra till 2G och då fungerar allting, men jag vill ju att telefonen själv ska klara av att göra en fallback... är det någon som upplevt samma problem alternativt har något program liggandes som löser detta?
    Ser att man kan se kontaktstyrkan med antenner i "About phone" så finns det inte funderar jag på att skriva en själv. (Har sysslat med utveckling ett par år nu så det borde gå om jag bara finner tid).
    Är jag ensam om det här problemet?

2. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Jag skulle också behöva detta. När jag är på landet, som jag är nu, så är 3G mottagningen riktigt dålig. Detta leder till att när jag inte har på "Use only 2G" i settings så bryts mobiltelefonsamtal efter några minuter eller mindre. Någon mer med samma problem?

3. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag känner inte till någon sådan app, men ni kan ju testa att använda appen Locale som en slags workaround på problemet. Man säger till Locale att växla till 2G när ni befinner er i vissa förutbestämda områden, baserat på antingen GPS eller positionering via mobilmasterna.

Detta fungerar så klart bara på ställen som ni har "förprogrammerat", men på era beskrivningar så låter det ju som att problemet med 3G-mottagningen uppstår på platser där ni ofta befinner er.

4. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Just detta verkar locale inte klara av.

Har sökt lite och det har efterfrågats sådana här möjligheter ända tillbaka till mitten på 2008. Sorgligt att inte näthanteringen är bättre än såhär.
    Man skulle kunna få ställa in någon form av "acceptans"-nivå på kontakten med masterna. går den under en viss nivå så droppar man till 2G, men det görs någon form av koll var 5:e minut exv.
    Just det här klarar en vanlig fattigmans SE-perfekt så vitt jag vet.

I övrigt är det en perfekt lur :D