3G, Turbo3G, Edge ja, men GPRS då???

Diskussion i 'Hero' startad av _z_, 29 sept 2009.

1. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Har haft min Hero i över en månad nu & sett den välja 3G (3G), Turbo 3G (H), Egdge (E) men GPRS (G) då??? Har aldrig sett att det står G däruppe?

Visst är det så att det ska stå G vid GPRS? Nån som sett det?

2. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Jodå, har haft GPRS ett par gånger. Saken är den att GPRS är en fallback för EDGE när man har riktigt dålig signal. Hela Telias nät har EDGE, vilket gör att enbart när du bara har GSM-täckning och den är riktigt dålig så kommer du att få ett G i antenn-ikonen...

Sedan skall man notera att GPRS är en något felaktig term. Paketdata i både GSM och 3G heter faktiskt GPRS...
    ...men alla tror att GPRS är paketdata i enbart 2G så...

Det är som med Hisingen, som alla i Sverige (inklusive SCBs egen statistik) tror är Sveriges fjärde största ö. Det är dock inte någon ö, inte enligt SCBs egen definition i alla fall. I så fall hade Hela Tornedalen mellan Tärendö-, Kalix- och Torne älvar också varit en ö...
    ...samt att i princip resten av hela Skandinavien också hade varit det eftersom Rostojaure som är en av källsjöarna till Torne älv också har ett utlopp i Norge...

Men det var ett litet stickspår förstås... ;-)

3. mrbowmore

mrbowmore Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har bara G där jag bor... Ett incitament att köpa wifi router till! :)

4. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Dock ett roligt stickspår eftersom jag bor på Hisingen men är norrlänning i grunden :) Infödingarna här är så förbaskat stolta över sina stora öar så dom har väl skapat detta :P

Tack för ditt svar, då förstår jag. Då kanske jag nån gång får se ett G ändå...

5. stoffe

stoffe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ser G alldeles för ofta med Telenor... och det märks tyvärr också.

6. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Men är Edge så mycket bättre då?

7. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Nej, egentligen inte. Edge kan hantera drygt 200kbps (fyra tidluckor), men räkna inte med att få det. ca 60kbps är vad jag har fått (en tidlucka).

Vanlig GPRS (Sic!) ger ca 20kbps som bäst.

Notera dock att Edge ger sämre och sämre hastighet ju längre ut i cellen du kommer...

Är förresten också Norrlänning i Göteborg, arbetar inom bifurkationen Hisingen (på ett välkänt telecom-bolag, men det har väl ett antal personer redan räknat ut baserat på radiokunskaperna), men bor utanför densamma (bifurkation är den korrekta termen på ett vattendrag som delar sig utan att gå ihop igen).

8. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Såg G i ett par sekunder alldeles nyss :)

9. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Skulle snarare se det som: :(

10. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ett par sekunder kan jag nog leva med, trodde ett tag det var fel på luren eftersom att jag trodde gprs var vanligare än edge i Sverige.

11. ninjazin

ninjazin Hedersmedlem Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7
    Testa att slå av mobilt internet och enbart köra på 2g (gsm) så ska du se att du får fram ett G exempelvis när du skickar/tar emot mms. Jag ser mitt hela tiden då jag bara använder wifi för nätåtkomst och inte 3g-nätet

12. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Nja, det är olika i olika mjukvaruversioner. I min lur så finns inget H (HSPA) utan det står 3G även då. Har läst att andra har liknande fenomen för 2G...

13. Benost

Benost Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan vara så att du pacman om du bara har 3G har UMTS täckning o inte HSDPA. Inget i mjukvaruversionerna som styr utan nätet som bestämmer vad som ska visas. När jag kör PS trafik (Internet) så får jag H och idlar jag så går den ner till 3G för att spara kapacitet. Telia kanske har valt att visa 3G ut till kunderna. Telenor har slagit på H indikatorn :-) Vet att i Telenors delade nät finns UMTS siter som bara har 384 o då står det bara 3G i indikatorn. Kan det vara samma för dej?

14. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Nja, jag har HSPA i masten utanför fönstret och har aldrig fått H i min telefon...
    ...men jag har kört 1Mbps på 3G, vilket inte går eftersom max är 384kbps...

15. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Har ni 3 så kan ni inte se G och inte E heller då tre släckte ner sitt 2G nät för ~ 1-2år sedan pga att det kostade för mycket att hålla upp när så få kunder använde det, suger lite för mig för jag bor i ett område där det resulterade i typ radioskugga för 3 >_< och inte kan de rikta om masterna för att lösa det (trots att man bor inom Stockholm Stad) ^^

16. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Va? Tre "lånade" Telenors 2G-nät och gör så fortfarande, annars skulle man aldrig kunna ha GSM-täckning med Tre som operatör fast det händer ibland. Det låter som du har någon slags roamingproblem som inte släpper över dig till 2G i så fall. Att komma tillbaka "in" på Tres nät har vid några tillfällen givit mig bekymmer, men aldrig tvärtom.

Och just det, angående "H" så hade jag det på sina ställen när jag körde med Hero-ROM men har aldrig haft det med t.ex. CM. Har sett "R" (roaming) en gång i Sverige och här stöds inte roaming mellan operatörerna (förutom just när operatörerna lånar 2G eller 3G av varandra) så då vet jag inte vad telefonen sysslade med.

Last edited: 30 sept 2009
  17. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

3 köper inte längre Telenors tjänster i de områden där de anser sig ha fullgod 3G-täckning...

18. Benost

Benost Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

3 använder sej inte av Telenors 2G nät alls längre, de tycker de är så bra nu :-) Har du en roaming symbol kan det vara på grund av 3 till 3GIS Handover (3GIS är Telenors o 3:s gemensamma nät), det är nämligen nationell roaming och det har varit problem med HTC:s lurar innan med detta. Kan vara ngt som lever kvar.