Fråga: 3rd party Type C laddare?

Diskussion i 'Xperia XZ' startad av night77, 17 okt 2016.

1. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 709
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Gällande 3rd party USB Type C laddare ..

Jag har en äldre USB Type C laddare från min gamla Nexus 6P som köptes separat från Google Store, den skulle vara en snabb laddare dock inte enligt QC definitionen utan Nexus 6P har sin egen snabbladdning teknik .. jag provade idag att ladda min Xperia XZ med den men ser att det går segt med laddningen, till o med långsammare än med min original Xperia XZ laddare som följde med telefonen ..

Frågan är: Brukar telefonen bestämma hur mycket ström att ta emot från eventuella laddare som ansluts till telefonen? Alltså om man till exempel ansluter en "Plus one 3" dash laddare till en Xperia XZ, kommer telefonen att betrakta laddaren som "standard" och ladda telefonen långsamt? eller kommer telefonen att se till att få så mycket ström så möjligt för att ladda upp snabbare?

Finns det överhuvudtaget någon oro att använda sig av såna icke original laddare eller de borde vara OK eftersom de har säkert blivit testade o certifierade ? jag syftar på Nexus 6P extra laddare och Plus One 3 dash laddare ?

2. mobilapan

mobilapan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Är det Google-laddaren du har så är den OK, är det originalladdaren från Nexus 6P så uppfyller den inte säkerhetskraven för USB C-laddare.

3. night77

Mottagna gillanden:
    8 709
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Det är laddaren som Google sålde separat just för Nexus 6P .. och troligtvis även för Nexus 5X .. Jag kan inte se vad den heter och vem tillverkar det. Men i vilket fall som helst är jag besviken på hur långsam är den :/

4. mobilapan

mobilapan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Är det den där kabeln sitter fast i laddaren? Då är den från Google och inte Huawei. Spelar i och för sig inte så stor roll då den inte kommer snabbladda med varken den eller Dash-laddaren.

Nexus 6P-laddaren från Huawei har problem med säkerheten i vissa fall så du kanske inte ska använda den.

Köp en QC3-laddare från ett respektabelt märke. Då laddar den snabbt och säkert, du behöver inte ha USB-C-kontrakt i laddaren heller utan det räcker med en A-till-C-kabel.

5. night77

Mottagna gillanden:
    8 709
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Jepp, det är den som är hel (kabeln sitter fast i laddaren), har sån liggande och därför tänkte ha den som extra laddare, annars har jag faktiskt köpt Sonys egen QC3.0 men vill inte att den ska ladda snabbt ofta och skada batteriet i längden ..

DSC_0261.JPG