Problem: [4.0.4] Radio dropps och hög strömförbrukning

Diskussion i 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' startad av dewess, 3 apr 2012.

1. dewess

dewess Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

jag tappar täckningen när skärmen är av. Även hög strömförbrukning med skärmen på eller av. Ca 10% per timma. Om jag höjer cpu min från 350 till 700 försvinner problemet.
    Det verkar som om flera runt om i världen har detta.
    https://code.google.com/p/android/i...s Owner Summary Stars&groupby=&sort=&id=28133

Detta problem har jag både med stock 4.0.4 och custom 4.0.4!
    Någon mer som märkt av detta?

2. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Kör du 4.0.4 anpassad radio och bootloader? Jag har en tråd om det här med länkar till det annars. Orkar inte länka den nu...

Sen kan du prova FuguMod kernel nummer 148 och se om det löser det. Fungerade för mig när jag hade drops. Länk: https://faramir.eriador.org/r/galaxy_nexus/stable-4.0.3/kernel_FuguMod_20120302_r148-4.0.3.zip Flasha i CWM...

3. mekanismen

mekanismen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Jag kör AOKP B28 (4.0.3) med 4.0.4 bootloader och radio, med FuguMod kerneln. Hade aldrig haft ett 3g-dropp innan idag, så jag tror att det är nya firmwaren som ställer till det ärligt talat.

4. Festan

Festan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Jag har faktiskt märkt av det som beskrivs i issueloggen 1-2 gånger sedan uppgraderingen, kör helt stock. Det verkar dock vara mycket mer frekvent för stackarna som skrivit där.

Kod:
    * Place phone into standby by pressing power button. 
    * Wait around 2 minutes.
    * Bring phone out of standby. You will notice that the signal display shows no signal. Within a few seconds signal is restored and the phone is able to place and receive calls again.

5. SGSi9000

SGSi9000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    Ipad
    Hade precis samma problem med Android HD 4.0.4 tills jag bytade till KK6 och höjde till 726. Efter detta har jag inte haft ett enda bekymmer.

6. ORCA

ORCA Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nexus 6p
    Telefon 2:
    Sony xperia ultra
    ROM:
    Scrubbers
    Platta:
    Samsung tab s8.4
    Var det fabriksimagen du hade flashat då?

7. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Som sagt så är det ett problem många har haft, mig själv inkluderad. Inte bara 4.0.4 som har strulat utan även 4.0.1-3.

Det finns lite olika saker som man kan prova...

1. Höj processorns minimum från 350 till 700 mhz. (Brukar nästan alltid lösa problemet men kan göra så att telefonen drar mer batteri.

2. Kolla så att du har rätt bootloader och radio som är anpassad för din androidversion. Kolla min tråd här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=67667 och längst ner på googles sida här: http://source.android.com/source/building-devices.html

3. Prova en kernel som enligt många löser problemet. Såsom FuguMod kernel nummer 148. Jag länkade till den ovan.

Problemet verkar dock vara beroende på fler saker. Jag kör exempelvis MIUI som rom nu med Franco kernel milestone 2 och har inga problem. Däremot så har jag 4.0.3 anpassad bootloader och radio eftersom rommen är 4.0.3. Men om jag körde Francos kernel (dock inte milestone 2) på AOKP så fick jag drops.

Man får helt enkelt pröva sig fram. Men många med mig på xda har hittat lösningen genom fugumod när inget annat har fungerat.

(Självklart snackar jag om radio drops problemet och inte det med att skärmen drar mycket.)

8. Festan

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Jag hoppas att alla som får problemet ofta går in och felanmäler det. Jag kan inte göra det då jag knappt råkar ut för det *ta i trä* så omöjligt för mig än så länge att återskapa problemet. Länken nedan ska man tydligen kunna felanmäla genom att skicka in loggar. Länken är bara giltig för radio-drops problemet.

http://support.google.com/mobile/bin/request.py?&src=6279961&contact_type=android_bugreport

Lär väl dyka upp en 4.0.4 med högre build nummer så fort dom upptäcker vad problemet beror på, precis som med volymbuggen som fanns i början.

Förresten, eftersom detta problemet inte är root/rom-baserat utan en bugg som kan drabba vem som helst så kanske tråden ska flyttas till den generella delen?

Last edited: 3 apr 2012
  9. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Funkade det inte när du körde 350 som minsta med KK6? För om det gör det så verkar det ju vara radion som strular.

10. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Strömförbrukningen kan mycket väl bero på att telefonen söker efter nät hela tiden eftersom radion verkar strula ur helt.

11. Festan

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Så här skriver en av postarna i issue-tråden:

I have tried going back from XXLLA2 baseband to XXKL1 and XXKK6 with 4.0.4 which didn't help. Only going back to 4.0.2 solved my problem. Even when keeping XXLA2 all is fine with 4.0.2.

Så ska man tro honom/henne var det att höja till 726 som avhjälpte ditt problem och inte bytet av radion. Om du orkar, gå tillbaka till XXLLA2 men behåll 726 för att se vad du får för resultat, eller tvärtom som fritzhy bad dig att testa :)

Last edited: 4 apr 2012
  12. dewess

dewess Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har provat både både fabriksimagen och igår kväll OTA men problemet kvarstår. Visst jag kan roota och höja till 700mhz men det känns inte ok.
    Börjar komma in ganska många anmälningar till google så problemet växer vilket är bra då google kanske prioriterar. Det går inte att ta emot samtal när skärmen är avstängd så problemet är allvarligt!
    Har backat till 4.0.2 och allt funkar som det ska.

13. SGSi9000

SGSi9000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    Ipad
    Kan inte svara för 4.0.4 men jag upplevde inte att det gjorde det med 4.0.3. Därför ändrade jag till 726 med en gång.

EDIT: Har nu ändrat till 384 enligt franco´s kernel på radion KK6. Återkommer med resultat.

Last edited: 4 apr 2012
  14. wewen

wewen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Får alltid drops när jag kör 3XX mhz. Kvittar vilken radio eller vilken version av android det har varit. Läste dessutom att någon hade testat skillnaden mellan köra med 7XX och 3XX mhz på xda med franco kernel. Det hade inte varit någon direkt skillnad i batteritid.

15. dewess

dewess Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har provat KK6 radion med 4.0.4 men det gav samma resultat. Om jag ändrar till 700mhz så funkar det även där!

16. bombay

bombay Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Det enda jag har märkt i AOKP b29 (4.0.4) är att jag tappar wifi, ingen radio. Har det ett samband med detta problem eller är det helt två skilda saker?

17. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

WiFi är kernel-relaterat.