4.2: Kan inte stänga av energisparläget

Diskussion i 'Allmänt' startad av Skuggvarg, 20 jul 2013.

1. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Jag ställer frågan här eftersom jag misstänker att detta gäller alla mobiler som kör med Android 4.2.

När min mobil når 5% batteri startar ett energisparläge automatiskt och släcker skärmbelysningen, vilket gör det helt omöjligt att fortsätta använda mobilen (åtminstone när man är utomhus). Hur jag än letar hittar jag dock inget energisparläge som är aktivt så jag vet inte om detta går att stänga av och isåfall var och hur? Är det inbyggt i 4.2-versionen av Android och funkar likadant på alla mobiler? Varför startar det trots att mobilen säger att det inte är aktivt? Den gamla mobilen hade inget sånt energisparläge och den hade Android 4.0. När den mobilen låg på 3% hade jag fortfarande normal skärmbelysning och kunde använda mobilen en bra stund till, men det funkar alltså inte på min nya mobil (S4 mini).

2. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Finns inte i android så det är nog en Samsung grej.

3. manola1027

manola1027 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Har diskuterats mycket på XDA och det verkar inte finnas någon lösning med stock

4. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Hur ofta ligger man på under 5%? :)

5. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Tror Samsung lagt in detta. Det är väldigt störande, dock är det inte ofta man kommer under 5%, iallafall inte jag.

Skickat från min Galaxy S2 via Tapatalk 2

6. Skuggvarg

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Jag hamnar ofta på låga batterinivåer när jag använder appen Turf, då är man ute och långcyklar och försöker få ut så mycket som möjligt av batteritiden, så rätt vad det är släcks skärmen. Mycket frustrerande. Jag får väl skaffa ett batteripack istället då. Ska maila Samsung också och fråga om detta energisparläge som inte går att deaktivera.

7. Skuggvarg

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Kontaktade Samsungs support om detta idag. De guidade mig till inställningen för energisparläget men det hjälpte ju inte eftersom läget inte var aktiverat, vilket jag också påtalade. Så mobilen aktiverar alltså energisparläget trots att den inte ska göra det. Fick rådet att göra en fabriksåterställning, och om inte det hjälpte måste jag lämna in mobilen på service. Ska testa med återställning, men jag tror faktiskt det ligger närmare till hands att reklamera mobilen helt och häva köpet, alternativt sälja den (vilket jag faktiskt tjänar på) och köpa en annan mobil.

8. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Har också funderat kring detta.

Bara en teori:

Ju lägre spänningen (volt) i batteriet sjunker, ju mer ström (ampere) måste flöda för att behålla effekten (watt).
    För att kunna ta ur lite till ur batteriet utan att riskera att grilla något, alt skada batteriet så begränsar man effekten på slutet. Skärmen är ju den största energislukaren så att begränsa skärmen tillåter att låta batteriets spänning att sjunka lite lägre innan telefonen stänger av.

När telefonen stänger av sig så är inte batteriet helt slut, det har bara nått ett satt lägsta volttal.
    Så istället för att säga att batteriet är slut vid 5% så har du 5% kvar men med begränsad ljusstyrka.