Har köpt en Blade från Comviq nyligen. Oavsett hur man kollar det så visar den bara. 420mb RAM. Det ska ju vara 512 och chippet som sitter där är antagligen ett sådant.. Någon annan som får samma? Sen är jag noob när det gäller Android. Undrar hur mycket ram som ska vara ledigt? Efter ett tags användning skjunker ledigt minne till under 300mb, typ 280. Har ingen aning hur detta påverkar prestanda, men använder ATK för att stoppa de flesta apps. Är det nåt man bör lämna körande? Slutligen en fråga om batteri. Började använda teöefonen direkt utan att ladda. Kanske mindre bra.. Har sen kört tre fulla ladd-cykler. Den klarar ca 1,5-2 dagar beroende på användning. Måste man ladda/ladda ur mer innan man kan börja ladda hur som helst? Jag laddar telefonen avstängd, och ofta mer än som behövs. Antar att den ändå slutar ladda när den är klar, trots att batteriet känns varmt.
Viss del av ramminnet kommer aldrig vara tillgängligt för det används av gpu:n, modemet mm. Du bör inte använda någon taskkiller alls då du inte bör märka en betydande prestandaförsämring så länge ramminnet inte sjunker riktigt lågt: beroende på telefon kan detta vara allt mellan 50-100. Majoriteten av de appar som körs i bakgrunden "körs" inte i egentlig mening då de bara tar upp ramminne och inte processorkraft. Då de finns cachade i ramminnet så behöver de inte läsas från flashminnet varje gång och därmed startar de även snabbare.
Ok, tack för svar. Undrar också lite om installerade appar. Mitt internminne blev nästan fullt. Ändå verkar det inte finnas så mycket där när man kollar på de appar som ligger där. T.ex. Asphalt 5. Det såg ut att ta 13mb eller nåt men måste varit mycket större. Först laddades en installer sen själva programmet ( vid installation). När jag tog bort det gick det mycket fort, och inte så mkt minne verkade frigöras. Skulle vilja veta var alla appar egentligen ligger m.m. Känns inte heller som all data tas bort. Finns något bra program för detta? Ursäkta om det är dumma frågor men jag är som sagt noob..
Har en dum fråga till. Spelar det nån roll om man laddar telefonen när den är av eller på? Av gammal vana så laddar jag den avstängd, men vet inte om det är så lyckat med Android. Undrar också hur många ladd-cykler man bör gå igenom med ett nytt batteri innan man kan börja ladda hur som helst?
Du kan börja ladda hur som helst när dom helst. dvs så fort du får telefonen. Det enda du behöver se upp med är att lada ur batteriet helt. Då finns risken att du förstör det. Och ladda ur helt menar jag alltså inte tills telefonen stänger av sig till utan en bit efter det. Skall inte vara några problem att ladda dne igång
Ok, tack. Enligt en wlkipedia-artikel så står det att man aldrig bör låta batteriet gå under 1%, då det minskar det antal cykler ett li-ion batteri klarar.
Kan behöva starta om telefonen för att det lediga minnet ska uppdateras efter avinstallation av en app.
Oj! Det visste jag inte. Jag har naivt trott att det var som Ni-Cd och Ni-Mh-batterier, som mådde bättre om man laddade ur dem helt innan man laddade dem. Det var säkerligen därför som batteriet på min Blade dog i förra veckan. Mer läsning för den intresserade: http://serverfault.com/questions/33660/should-you-discharge-a-li-ion-battery-all-the-way Tack så mycket! Man lär sig något nytt varje dag...
Ok. Men å andra har jag alltid låtit mina mobiler laddas ur helt ganska ofta, utan att märka någon speciell försämring.
Körde först 4 fulla laddnings-cykler när batteriet var nytt. Gick sen över till att ladda hur som helst. Igår t.ex. från 30% till full under natten, med mobilen avslagen. Tycker mig nu märka att batteriet laddas ur snabbare. Har det något samband? I början var jag helt nöjd med den tid man fick ur batteriet.
Ännu en fråga.. Om man installerar en ny launcher, då finns väl den gamla kvar och kör i bakgrunden. Det är väl meningen.. Men om man har en massa widgets m.m. på den gamla, drar de cpu/batteri då? Börjar man ta bort dessa?
Bump. Ingen som vet något om detta? Har installerat flera launchers. Bara den som valts som default är väl igång? Widgets på de andra, borde väl inte spela roll? Batteriet verkar dock gå ner mkt fortare efter jag la in Go Launcher Ex.
Efter en omboot så bör det bara vara den aktiva launchern som är igång. Har man dock precis bytt och inte bootat om så ligger nog den gamla kvar i minnet tills Android behöver minnet till annat.
Jo, så verkar det vara. Default ser man man lätt om processen (Startbild) är igång. Samma med Zeam. Vissa verkar dock inbakade i andra processer, så det blir svårt att se hur mkt minne/CPU de drar.