44 kr/vecka för ingenting! HJÄLP SNABBT!!!!!

Diskussion i 'Allmänt' startad av Anonymous, 10 aug 2011.

1. Anonymous

Anonymous Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hej, för någon dag sen så laddade jag ner ett spel på market (a game you cant beat). Jag råkade trycka på en AD och plötsligt var jag inne på en sida där det står 44kr/vecka, avsluta prenumeration? SMSA STOPP TILL 72401. Jag tog bort appen och smsade stopp till 72401. Nu till problemet : För ett tag sedan så fick jag ett sms om att jag hadde startat en prenumeration på video club för 44kr/vecka, och även där kunde man avsluta prenumerationen genom att smsa 72401. SAMMA NUMMER! Och även här så smsade jag stopp till 72401, Men jag kollade runt lite på nätet och där stod det att det inte hjälpte med att smsa stopp. Så jag fick ringa till ett faretag som heter/hette venista och avsluta prenumerationen. Hur ska jag lösa detta? Ska jag ringa venista? Kundsupport?

Jag har även ett till problem som hände idag. Jag ladde ner 3 spel (nyan cate game, nyan cat live wallpaper, plumber 2) Och här så kom det upp i notisbaren en stjärna och under stod det typ så här : Funny videos, crazy videos, animal videos. Även här kollade jag runt på nätet och jag hittade lite om att Det hette xapush? och något om airpush? Det står också att jag ska avinstallera appen som spammar, eftersom jag inte vet vilken av dessa 3 det var så avinstallerade jag alla 3 och ja, stjärnan i notisbaren försvann. Men är detta samma som föregående problem? måste jag betala? hur stoppar jag detta? VILL HA SVAR SNABBT! någon som har varit med om liknande? kom med tips tack :)

2. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    För att bli av med Airpush så installerar du helt enkelt https://market.android.com/details?id=com.airpush.optout och kör den en en gång, sen kan du avinstallera den.

Vill du leta rätt på vilka appar det är som kör med Airpush så kan du använda https://market.android.com/details?id=com.brosmike.airpushdetector

Jag drabbades av en sån där prenumeration genom ett sms för nåt år sen, anmäl dem till allmänna reklamationsnämnden! Jag ringde också upp dem och krävde pengarna tillbaka, var dock till min arbetsgivare så vet inte om pengarna nånsin kom fram men de var iaf tillmötesgående när jag pratade med dem.

p3pp3r gillar detta.
  3. alexm

alexm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    104

MINA ENHETER

Jag råkade ut för något liknande förut och då ringde jag till tre och då stoppade dom prenumerationen, plus att jag fick ersättning från tre.

4. Moby

Moby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    402

MINA ENHETER

Det är dock inte så det ska gå till. Du hade ju väldig tur för det är ju inte operatören som skall stå för att du är klåfingrig och laddar hem massa prenumerationer så att du fick pengar av Tre var ju ren bonus.

till trådskaparen: Ring venista och deras kundtjänst. Det är ju det säkraste om inte stopSMSen fungerar. För man kan ju inte vara säker tyvärr!

5. Anonymous

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tack för alla svar :) Men tror ni att venista ligger bakom A game you cant beat AD prenumerationen? Eftersom de har samma sms stopp nummer?

6. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Läs denna tråd... https://swedroid.se/forum/49816-gront-kors-reklam.html

7. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

MINA ENHETER

Telefon:
    Varför SMSade du stopp från första början? :s
    Har du ingen "prenumeration" på någonting så finns det ju inget att säga upp, lite väl uppenbar luring :s

8. Stromma

Stromma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Jag har råkat ut för samma problem utan att jag har gjort något fel eller accepterat något, och då var det också Venista och sms nr 72401 som låg bakom.

Jag blev förb****d, rinde upp Venista samt skrev även brev till dom. Pratade med någon som hette Frida.
    Venista
    0200-12 50 95
    [email protected]
    [email protected]

Betalningarna gick via Ericsson Internet Payment Exchange AB så jag mejlade samt kontaktde dom med och krävde upprättelse. Pratade med Katarina Welander där.
    010-719 00 00
    010-716 33 33

Jag har företags abb och fick omgående hjälp av Katarina som med kontaktade Frida på Venista, varpå jag blev uppringd av Frida som lovade att alla(!) abb var avslutade (dom försökte med fler än ett med andra ord) och att all debitering skulle betalas tillbaka. Huruvida pengarna sedan kom tillbaka eller inte vet jag inte då det är så pass krångligt att följa dom innan dom kommer till oss att jag aldrig kontrollerade det (det var inga stora pengar). Men dom har i alla fall inte debiterat något mer efter det.

Nu kan inte jag svara för vad andra godkänner och/eller klickar på, och man måste givetvis vara väldigt försiktig med vad man godkänner. Men Venista är fula och försöker helt klart att lura även dom som inte har gjort något fel.

Stå på dig och lycka till!

9. Stromma

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Nja, så enkelt är det inte med Venista. Man bör sms:a stopp samt ta kontakt och bestrida eventuella avtal dom påstår att man har ingått. Att strunta i det lär nog leda till att man får betala...

10. Poontus

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Men hur startades abonnemanget?
    För mig låter det som att STOPP = START

11. Stromma

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Håller med om att det kan låta eller "kännas så". I mitt fall var jag som sagt i kontakt med Ericsson, men före det även med Teila (som var dom som fixade numret till Ericsson åt mig), och båda tyckte att var viktigt att man gjorde just det för att visa att man inte var intresserad av att betala. Annars såg det ut som om man nonchalant inte brydde sig vilket i sin tur kunde tolkas som att man tyckte att det var ok. Så att bestämt säga ifrån på alla sätt var vad jag rekommenderades att göra.

12. juliajoliajulia

juliajoliajulia Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

-----

Last edited: 18 nov 2013
  13. p3pp3r

p3pp3r Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Råkat ut för samma problem. Jag körde Airpushdetector som Ziq rekommenderade och fick reda på att det var Blogger-droid som orsakade/tillät detta skräpet in i min telefon. Har pratat med Tele2 och enligt dom kan de inte se någon betal-sms-kostnad hittils men de sa att jag skulle höra av mig igen om det blir någon och att det nog går att fixa i så fall.
    Har nu avintsallerat Blogger-droid och ska botten-betygsätta.

La in denna recensionen på market:
    "Varning!
    Denna appen tillåter Airpush-reklam i din telefon! Alltså du får meddelanden som säger ungefär, grattis och varsegod att betala 44kr/vecka via betal-sms för att titta på gulliga kattungar och sexiga fotbollsspelare..."

Längt ner i infon om appen står det:
    "Q: WTF? I get ads in my notification bar! What's up with that?

A: Airpush (Android Ad Network | Push Notification ad network | Mobile Ad network | Android app monetization) is used by the application and they pushes ads to the notification bar once a day. If you don't like that, don't install the app. If you still want to use Blogger-droid, buy the Ad-free version that doesn't use ads at all and have some extra features."

Så visst, han informerar om detta men tycker fortfarande det ska lyftas fram då det skrämmer skiten ur en när man helt plötsligt får skumma meddelanden i telefonen om betal-sms-prenumerationer... Han vinner knappast köpare av pro-appen genom att smutsa ner våra telefoner med sånt skräp...

14. rk73

rk73 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Om man inte tror sig eller vet att nån har startat ett abbonemang skall man absolut inte skicka något sms, de här meddelandena brukar pushas från olika program man installerat av olika anledningar och inte via sms ,

de som vill tjäna pengar har inte en aning om vad man ens har för abonemang till telefonen innan man börjar sms:a dem.

Har själv råkat ut för det här och via deras text försöker de få en att tro att man är kund hos dem och informerar hur man skall säga upp prenumerationen. De hade inga uppgifter om mitt teleabonnemang utan medelandet skickades via en app som ja hade.

Fömodligen börjar de dra pengar först när man messar dem , oavsett on man skriver stop eller vad som helst i meddelandet.

Poontus gillar detta.
  15. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Låter väl som ett solklart fall av bedrägeri isåfall? Borde inte vara något större problem att få operatören att stänga av allt.

16. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 191

MINA ENHETER

Tycker jag med.

För ett antal månader sedan fick jag ett sms med något i stil med "tack för din prenumeration" och att det skulle kosta 40 spänn i veckan. Tog direkt kontakt med min operatör och förklarade läget. Där fick jag också reda på att Ericsson skötte sms-systemet/betalningen och så kontaktade jag dessa med. Har för mig att det äckliga företaget hade någon mail som jag skickade ett mail till att jag aldrig godkänt något och då fick man ett fint litet ursäkta tillbaka.

Om ni verkligen vet av er att ni själva INTE har påbörjat något prenumeration så tycker jag ni ska kontakta er operatör och förklara läget. Skulle de försöka dra pengar har jag svårt att man inte kan få stop på det via operatören eller om man måste gå så långt som en polisanmälan.

17. Anonymous

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Kan säga att det har löst sig nu. Jag kontaktade halebop och bad dom spärra betalsms på mobilen.

18. Poontus

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    hur mycket blev du av med totalt?
    har du fått tillbaka dom pengarna?

-

skrevs tidigare att kundtjänsten hos operatören sa att man skulle skicka STOP till numret som står, men det är ingen nyhet att kundtjänster ofta är inkompetenta, som att nästan alla operatörerna svarade att det inte var någon skillnad på WEP och WPA o_O
    så jag tror fortfarande att det var en luring (om man nu inte råkar ha installerat en app med SMS rättigheter som i bakgrunden har skickat iväg ett START)

19. Gurk

Gurk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Kan man inte kontra med ett sms som säger typ "hej! Vänligen skicka sms till mitt nummer. För varje sms ni skickar godkänner ni att ni blir registrerade för min prenumerationstjänst som kostar 1000 i veckan..." osv. (självklart sätter man upp så att det verkligen är en tjänst som dom registreras på och att operatören drar pengar etc) Det verkar ju vara ungefär så enkelt.

ge dom en dos av sin egen medicin så att säga.