45" 21:9 Ultrawide vs 49" 32:9 Super Ultrawide?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Juturna, 13 jun 2023.

1. Juturna

Juturna Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Tjenixen gott folk!

Jag är i tankarna att skaffa en ny skärm till min setup hemma där jag varvar 3 olika datorer för olika syften.
    - 1 Windows-laptop för jobb.
    - 1 Windows-laptop för gaming
    - 1 Stationär Mac (Mac Mini M2 Pro) för musikprodd och kreativitet

Min främsta tanke för just denna skärmen är faktiskt inte gaming utan snarare produktivitet och kreativitet på jobbdator och mac:en. Det är dock inte kreativitet i form av något visuellt utan mer vanligt kontorsjobb + musikprodd och lite skrivande på macen.
    Så min tanke har varit tidigare att skaffa en 49" för jobb + kreativitet, och sen en separat kanske 24"-32" gamingmonitor för gamingdatorn.

Men jag undrar om en 45" Ultrawide kanske är mer mångsidig/versatil att använda sig av, och fungerar bättre till att bara köra med alla 3 datorer? För jag vill nog helst inte spela på 32:9, med tanke på att det spelet jag spelar mest inte stödjer ultrawide överhuvudtaget. Hade en 34" skärm tidigare som var sjukt onajs att spela det spelet på för att det i slutändan blev att spelet var synligt på kanske en motsvarighet av en 19-22" skärm vilket inte är riktigt tillräckligt för ett online FPS-spel.

Har någon testat båda varianterna och har några intryck eller tankar?

2. Oxygenic

Oxygenic Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    531
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Duet 5, 2-in-1 Chromebook
    Övrigt:
    Sony WF-1000XM5
    Jag kör själv med en Philips 49" - för jobb och kreativitet - och det är helt magiskt. Kan lätt köra tre-fyra fönster bredvid varandra, eller lååååång tidslinje, eller oändligt utrymme för mitt jobb i Figma. Har dessvärre inte testat att spela - kör själv Mac, och ja spel är ju ganska begränsat. Kan tänka mig att vissa spel som flight simulator eller racing kan vara riktigt nice om man kan få större field of view, men jag kan inte säga något om det. men för produktivitet och kreativitet - köp den större om det ryms i budgeten! :) Bästa köpet jag gjort till mitt hemmakontor!

Bild från förra setupen - nu har jag ståskrivbord och fått flytta till ett annat rum, men har inte fått till allt så snyggt än.
    20210228_150126.jpg

Kristy, milky81 och bernard gillar detta.
  3. Juturna

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Ja men det ser jävligt cleant ut, snyggt och grönt hemmakontor!

Men min tanke är snarare att 45" inte nödvändigtvis är mindre än 49" beroende på hur man ser det, utan tvärtom så är det större skärmyta på en 45"-monitor än en 49" pga dom olika skärmförhållandena (aspect ratio) vilket är det som gör att jag är tvekandes.

upload_2023-6-13_14-29-39.png

Lila är då 45" medan grön är 49". Så man får bra mycket mer höjd på skärmen, även om man förlorar en del på bredden.

Jag tänker att den extra bredden på 49" är svinbra för produktivitet, men att den extra höjden på 45" gör att den blir mer versatil för gaming just för att det skulle kräva mindre cropping när man spelar något spel som är klassiskt 16:9 osv... samtidigt utan att påverka möjligheten för flera fönster bredvid varandra SÅ mycket.

Men jag kan få ett rätt bra pris på Samsungs Odyssey G9-monitors, så har funtat på dom men... vet inte om dom är för kurvade heller riktigt.

Kristy gillar detta.
  4. Oxygenic

Mottagna gillanden:
    531
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova
    Platta:
    Övrigt:
    Sony WF-1000XM5
    Tack :)

Sant, det blir ju mer skärmyta totalt. Höjden är inget jag ens funderat på, men det ligger något i det du säger. Du får ju visserligen ingen sammanhängande yta, utan en skarv med två skärmkanter i mitten. En enda kurvad skärm känns lite mer futuristiskt och sömlöst ;)

Att den är kurvad är inget problem, snarare bra, tror det är samma radie som min. Min hade gärna fått vara lite mer kurvad - det gör att content som hamnar i ytterkanten inte känns så längt borta och är skönare att se på. Svårt förklara, men det gör skillnad!

5. Juturna

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Hur blir det inte en sammanhängande menar du? Dom här skärmarna som är 45" är ju ofta också kurvade liksom!

6. Oxygenic

Mottagna gillanden:
    531
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova
    Platta:
    Övrigt:
    Sony WF-1000XM5
    ja men alltså, du får ju en skarv mellan dem, och en yta du alltså inte vill placera ett fönster på, då det blir en svart ram mellan skärmarna. På en 49" kan du placera var du vill, för det är en enda yta, utan skarvar :)

Om du funderade på två skärmar - tänker du dig då att ha dem i bredd eller ovanför varandra? :)

7. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 829
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bereonde på budget så lanserar ju Samsung snart Odyssey Neo G9 2023 med 2160 pixlar på höjden: Samsung Electronics Unveils Its New Odyssey, ViewFinity and Smart Monitor Lineups at CES, Igniting the Next Generation of Display Technology

Resolution 7680 × 2160
    Refresh Rate 240 Hz
    Pixels Per Inch 140 PPI
    Aspect Ratio 32:9

Nästan som att ha två stycken 29" 16:10-UHD-skärmar bredvid varandra. Den har även stöd för Displayport 2.1 (iofs enbart AMD:s nya 7000-serie som har stöd för det).

Nackdelen är att den förmodligen inte kommer förrän slutet av sommaren, och prislappen är än så länge okänd. G9 OLED kom dock ut i butik nyligen.

Last edited: 14 jun 2023
    Kristy gillar detta.
  8. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 479
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Snyggt setup! Lite udda fråga på teknikforum kanske men är det plastblommor de där med gräs i fönstren? Var har du köpt dom?

upload_2023-7-5_9-19-43.png

erik.rahm gillar detta.