4g hur nära mobiltelefoni och fördelar ?

Diskussion i 'Allmänt' startad av ErsdaHL, 21 jul 2012.

1. ErsdaHL

ErsdaHL Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Fruktans värt nära att ta hem en s3a men svårt att bestämma färg kom plötsligt att tänka på 4g nätet som ingår i halebops rubbet som jag även tänkt skaffa mig, Men sgs3an stödjer ju inte 4g så ska man göra som alltid att vänta på 4g eller inte? skillnaden mellan 3g och 4g som natt och dag eller ej ?

var väldigt insatt i Android och mobiltelefoni tills jag träffade en liten flicka i påskas

2. Xaz

Xaz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det är stor skillnad, bor en bra bit från närmaste 4G mast och får ändå över 20 Mbit ner och 7 Mbit upp med 4G, inomhus.

3. Nth

Nth Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Visst är det skillnad på 4g och 3g men dina resultat säger inte så jättemycket så belastningen i operatörernas 4g-nät inte är i närheten av den i 3g-näten.

Den verkliga skillnaden lär vi se om något/några år när utvecklingen gått framåt och fler 4g-kompatibla enheter är ute, vilket leder till fler användare. Sen kommer lte-tekniken utvecklas precis som 3G-teknikerna har gjort.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

4. ErsdaHL

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Tänkte om man borde strunta i s3an tills det finns 4g telefoner??

5. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Det skulle jag ha gjort, ja. Har också en SGS och byter inte förrän jag kan få en vettig mobil med LTE.

6. ErsdaHL

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

även att jag bor i västernorrland 8 mil utanför sollefteå kanske spelar större roll?

7. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag funderar på att köpa en Galaxy Nexus men kan inte bestämma mig om det är värt att köpa nu eller om man ska hoppas på att nästa Nexus med 4G kommer inom en snar framtid. Men jag tänker lite som du: när kommer nätet vara utbyggt här uppe? Och hur kommer det se ut utanför städerna?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

8. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Jag tror att det kommer att gå ganska fort faktiskt. LTE byggs på 800 MHz på landsbygden och räckvidden är inte begränsad av tidluckor som i fallet med GSM. Varje basstation bör alltså kunna bilda en cell med radie 45-60 km. Dessutom har Net4Mobility (Tele2/Telenor) enligt licenskraven tagit på sig att täcka även glesbygden( en viss andel av alla hushåll som inte kan få bredband på minst 1 Mbit/s på annat sätt). Jag tror inte att Telia och Tre kommer att bli mycket sämre täckningsmässigt om de ska kunna konkurrera.

Infrastrukturen för LTE finns dessutom redan på plats till stor del. Det kräver ungefär lika stora celler som GSM 900 och därför kan befintliga torn oftast användas. Det går inte att jämföra med utbyggnaden av 3G som kräver mycket mindre celler och därmed många nya basstationer.

Jag tror att LTE kommer att bli ett enormt lyft för landsbygden. Idag är man oftast hänvisad till GSM-surf utanför städerna. Inom kort kommer större delen av Sveriges yta att täckas med LTE som ger upp till 40 Mbit/s var som helst.

9. Reinhold

Reinhold Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Telenor/Tele2 ska täcka 99% av landet (där folk bor) till årsskiftet.
    Jag väntar på 4G-lur.
    Viktigt att tänka på är att det svenska 4G-nätet går i olika frekvenser.
    I städer: 2600mhz, klarar idag upp till 80 mbit/s körs av Telia & Tele2/Telenor
    Övriga Sverige: 800mhz (Telia) 900mhz (Telenor/Tele2), upp till 40 mbit/s.
    Svarstiderna ska dock vara lika.

Last edited: 22 jul 2012
  10. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Fast 900 MHz används bara av Net4Mobility. Telia och Tre använder 800 MHz på landsbygden, vilket för övrigt även Net4Mobilty ska börja göra.

Kan för övrigt nämna att LTE verkligen är värt att vänta på. Mina föräldrar kastade just ut sitt ADSL och kör bara 4G via Tele2. Det är både snabbare och billigare. De får nästan alltid 30/13 Mbit/s på utlovat 25/8. Svarstiden ligger runt 25 ms. Man märker inte alls att man sitter på en mobil anslutning.

11. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 382
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vilka operatörer har täckning hos dig idag? Vad jag kan se så har du bara Telia GSM och kanske 3G (samt Tele2 3G)? Då tror jag inte att ditt område kommer få 4G på ett tag, tyvärr. Kan du få snabbare fast bredband än 1Mbit/s så dröjer det nog ett bra tag till. Det står dock att Telenor planerar att bygga ut 4G i Sollefteå under fjärde kvartalet i år, men frågan är om de kommer bygga så mycket runt om.

De mobiler som finns idag drar mycket mer ström vid användande av 4G än vad vanliga 3G telefoner gör. Behöver du en telefon nu eller om typ en månad skulle jag inte vänta, det kommer nog inte att hända så mycket på den fronten. Men om du kan vänta året ut så kan du ju göra det, då Galaxy S3 är billigare och det kanske har kommit något nytt ännu roligare som du hellre vill ha då - 4G kanske har kommit och en mobil med BRA batteritid på 4G kanske tom kommit. Så om du kan vänta, vänta!

Jag får ut 45-60Mbit/s ner och 10-20Mbit/s upp samt 20-25ms i ping, detta med Telenors 4G. På 3G med 3 får jag ut 20-25Mbit/s ner och 3-4Mbit/s upp, Telenors 3G får ungefär en tredjedel av 3s resultat.

Du missade att 3 använder 2600 och 800 också. Dock så använder de två olika tekniker i sitt nät, men fortfarande samma frekvenser. Telenor/Tele2 kommer även att börja bygga ut på 800MHz inom kort :)

Last edited: 22 jul 2012
  12. ErsdaHL

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

undrar om telia / halebop har 4g här inom 2 år. För jag som har 2 år kvar på studierna får alltså studiebidraget iallafall 2 år till och efter det kanske man råkar på att bli arbetslös ett par månader. Klarar mig egentligen på min sgs 1a men känns så tråkigt nu när man börjar ha en så utdaterad telefon.

3g fungerar mycket bra i hembyn alltid full täckning nästan.

13. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Jag tror att du får 4G-täckning inom två år.

14. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 382
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är inte säkert att du får 4G inom två år, det beror nog på hur pass populärt ditt område är. Är det mycket turister och boende så är det mer aktuellt att bygga ut i sådana områden än i områden där det inte är så.

Jag tror hur som att du inte kommer känna någon avsaknad av 4G om det kommer till din adress faktiskt, speciellt inte i mobilen.

Skickat med Tapatalk

15. ErsdaHL

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

3gt fungerar somsagt mycket fint här, Det är inte så fasligt mycket turister. Ska man strunta i s3an tills det finns 4g telefoner eller inte det är frågan.. Kommer inte ha råd att byta telefon under dessa 2 år jag binder upp mig isf.

16. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Jag hade definitivt väntat. SGS är fortfarande en helt ok mobil och LTE är ett enormt lyft.