4G-tråd Allt om 4G

Diskussion i 'Off Topic' startad av tontmobil, 16 aug 2012.

1. tontmobil

tontmobil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    474
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Jag tycker att det behövs en 4G-tråd när det finns också. :) Bara vad som helst som rör 4G

Vad är 4G?

4G är fjärde generationens mobilkommunikation, ett samlingsnamn på framtida standarder bortom 3G. 4G är främst avsedd för ultrabredbandig internet–åtkomst. För att en kommunikationsteknik ska få kallas 4G krävs egentligen att den kan erbjuda hastigheter på ungefär 100 Megabit per sekund till mobila användare och 1 Gbit/sekund till stationära användare, och således uppfyller specifikationen IMT-advanced, som är standardiseringsorganet ITU:s kriterier för 4G-system, men tidiga versioner av standarder som ännu inte kommit upp i över 100 Mbit/s marknadsförs som 4G.

http://sv.wikipedia.org/wiki/4G

Dom som har det är Telia, Tele2, Tre och Telenor.

Har ni några 4G saker hemma?
    Vi ha router och pappa ha sgs II LTE.

Och nu finns bara( i Sverige) sgs II LTE
    http://www.samsung.com/se/consumer/mobil/mobil/smartphones/GT-I9210DAACOV

Tråd finns för denna https://swedroid.se/forum/forumdisplay.php?f=176

Swedroid ha inte testad denna. :(

och

LG ture HD LTE
    http://www.lg.com/se/mobiltelefoner/mobiltelefoner/LG-Optimus-True-HD-LTE-P936.jsp

Swedroid ha testad denna https://swedroid.se/lg-optimus-true-hd-lte-recension/
    Finns inte tråd för denna mobil än. :(

2. tontmobil

tontmobil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    474
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
  3. Hassizle

Hassizle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Jag har mobilt bredband 4G från Tele2 upp till 25 Mbps, men jag kan få ut upp till 30 i Göteborg. Ett problem är att modemet (Huawei E398) blir väldigt varmt efter någon stunds användande. Nästan så man bränner sig på det.

Ringde de när jag märkte av detta och berätta och efter många om och men (bland annat av en väldigt okunnig support som sa att det var fysiskt omöjligt för modemet att bli varmt) fick jag hem ett nytt likadant och det var fortfarande samma problem. Sen har jag inte riktigt orkat tjata om detta men får nog ta och göra det och hoppas på att man kan få ett som funkar utan att skålla mig emellanåt.

Men all and all är 4G riktigt bra för mig som flyttar så ofta så det inte är lönt att fixa fiber.

4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 423
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är tyvärr ett känt problem för typ alla E398. Har du versionen med ett eller två antennuttag?

Om du vill lägga lite pengar så borde du köpa ett E392 istället, finns på t.ex Tradera (eller så kan du PMa mig :rolleyes: )

Skickat från min Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2

5. Hassizle

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Jag har googlat lite och det verkar vara mycket klagomål om just E398. Jag har två antennuttag.

Känns ju inte rätt att behöva köpa ett eget modem för det, jag menar har man köpt en tjänst ska det ju funka. Tror det att det finns någon chans att man får ett E392 av Tele2?

6. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 423
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tele2 har bara E398 i dagsläget. Chansen att du får ett E392 är alltså noll. Men du skulle ju kunna höra om de kan betala eller dra av på din räkning så att du kan köpa ett.

Problemen har varit stora med E398 då det är Huaweis första 4G modem. E392 är bättre eftersom de nu har haft chansen att lära sig av sina misstag.

Du har alltså den senare versionen av modemet (mindre problem än första versionen, men långt ifrån bra) när jag känner på mitt E398 (från Bredbandsbolaget) så är det också riktigt varmt, även fast det sitter vid ett fönster som är öppet och sval luft kommer in, det har varit på i ca två dygn. Mitt E392 blir inte alls lika varmt kan jag säga, även fast det inte sitter i fönstret.

7. Hassizle

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Fick du köpa ditt E392 själv eller fick du någon sorts kompensation av BBB? Kan ju vara värt för mig att byta ut det mot en 4G router, de har väl inga värmeproblem eller?

8. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 423
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag köpte mitt E392 själv, ingen kompensation från BBB.

De har väl inte värmeproblem, men det finns andra problem med routrarna. Oavsett om en router blir varm eller ej så lär du nog inte bränna dig på den - på det sätt di gör idag med ditt modem.