4G - Vilken operatör?

Diskussion i 'Allmänt' startad av LeBron, 21 sept 2012.

1. LeBron

LeBron Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Tänker beställa en S3:a med 4G så fort den finns att beställa, men vilken operatör ska man köra med då? Jag vill väldigt gärna ha den med bäst 4G täckning obviously :)

2. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Beror ju på var du bor.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

acr gillar detta.
  3. LeBron

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Örebro :)

4. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Tele2 och Telenor har nog bäst LTE i nuläget. Kolla dock att nallen klarar LTE900. Klarar den bara 800-bandet är Telia det bästa.

5. Niklase

Niklase Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Tre har ju i TDD bandet vilket inte många nallar stöder tyvärr. De har den vanliga LTE i 800 o 2600 bandet men inte lika mkt spektrum i 2600 som de andra operatörerna

6. LeBron

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

nalle?

7. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
  8. monkie79

monkie79 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Kolla upp om dom har 4g abonnemang överhuvud taget. Jag kollade med Telenor om dom hade 4g till s2 eller kommande Xperia V och det hade zdom inte. Kanske ändras efter nyår då dom får använda 1800mhz bandet.

9. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Inget säger att operatörerna kommer att göra det. Det finns redan befintliga GSM-nät där så innan man kan eventuellt kan starta LTE så måste dessa flyttas/få minskat spektrum. Det är inget som kommer att ske 1 januari.

Sedan så måste behovet finnas. Alla operatörer har massor av utrymme i 2600 MHz-bandet. Man lär inte bygga nytt förrän det är överbelastat.

10. difference

difference Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Varning för 4G. Suger batteri utav bara h**vete och verkar bugga rätt hårt för tillfället. Verkar t.ex. ha problem med handover till 3G. Om ett par år kan det nog kanske ligga i paritet med 3G gällande batterianvändande och stabilitet. Plus att det är mer utbyggt då. Men på de få ställen där det väl finns bra stöd så går det såklart fort och ger bättre svarstider (om svarstider nu är märkbart vid mobilanvändande, tveksamt). Tveksamt om jag behöver mer än 16 Mbit i mobilen närmsta åren också... Inte på bekostnad av batteritid/stabilitet i alla fall!

11. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Jasså? Jag tror det beror på din mobil mer än nätet faktiskt. Mitt mobila bredband med 4G funkar i varje fall otroligt bra. Vad är det för telefon och operatör du testat? Tele2/Telenor bygger LTE på 900-bandet primärt och det stödjer inga telefoner vad jag vet.

Svarstiderna gör enorm skillnad. Det kanske är 100 objekt på en stor hemsida och varje gång man ska ladda ned ett av dem så får man vänta en svarstid. Skulle vilja påstå att 10 Mbit LTE är snabbare än alla former av 3G.

12. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Har ingen och det är jag glad över.
    Men har läst massor och känner folk som har och batteritiderna är hemska. De slår av 4G allt som oftast.

Klart det är stabilare med en dongel. Inte riktigt lika avancerat som en mobil.

3G drar ju tom fortfarande mycket batteri med halvdålig täckning. Och med 4G lär det knappast vara bättre... plus att det finns på så få ställen. Så det blir allt som dålig mottagning. 4G ska också ha stora problem med handover till 3G.

Nej tack. Inte än på ett par år. Lär kosta mer hos operatörerna också.

13. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

4G kommer att ge bättre batteritid. Protokollet är mycket effektivare. Det är telefonerna som är problemet just nu.

LTE finns mest överallt numer. Utbyggnaden går fort tack vare bättre frekvenser än 3G. Dessutom har Net4Mobility(Tele2/Telenor) lovat att täcka 25% av alla hushåll som inte kan få 1 Mbit/s på annat sätt med sitt LTE-nät innan 2012 är slut. 2014 ska 100% av dessa hushåll ha täckning.

Inom ett år kommer det att vara tämligen efterblivet utan LTE. Det är jag säker på.

Lite kul att så många är motståndare till LTE. Man får känslan av att de precis köpt dyra mobiler utan det och är rädda för att de ska gå ur tiden.

14. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Ja. Det KOMMER bli mer batterieffektivt.
    Jag är inte motståndare. Bara realist. Jag jobbar på ett av världens största Telecomföretag som tjänar sina pengar på 3G och 4G. Så varför skulle jag vara motståndare?
    Det där att operatörerna lovar täckning är som vanligt för att sälja mer. Bara det faktum att täcka 100 av hushållen är omöjligt och fruktansvärt dyrt. 4G är fortfarande inriktat på stora datamängder och täta platser. Inte nåt konstigt med det. Speciellt i ett land där i stort sett alla har snabbt fast bredband som alltid kommer vara stabilast. Tror inte många BEHÖVER högre hastigheter i luften. Men det finns de som bara ska ha det för att. Dvs bland privatpersoner. Företag är en helt annan femma.

Kan lova dig att om vi åker från Malmö till Uppsala genom Lund, Göteborg, Jönköping, Linköping, Norrköping, Nyköping och Stockholm, så kommer 3G slå 4G både i snitthastighet, upptid, handovers och battteritid. Om ett par år vinner 4G snitthastighet åtminstone. Inget lustigt med det. Det är ju hela idén. 3G kommer stå för generell data och samtal och 4G för större data i framtiden. Meningen är att de ska arbeta tillsammans. Inte mot varandra!

Och att det skulle vara telefonerna som är dåliga äng batteritid och 4G. Nja. Galaxy S2 LTE lider ju av sanslösa batteriissues med 4G/LTE. Vanliga S2an har bra batteritid.

Köpt ny mobil en gång per år senaste 4 åren (exkl jobbtelefonen). Så nej. Du faller alltså även på din teori om att jag skulle vara motståndare pga det.

Last edited: 27 sept 2012
  15. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Sen ska ni veta att nyaste lurarna (S2, S3 osv) får sämre batteritid än de ska ha om operatörerna ej kör Fast Dormancy i sina nät (verkar vara rätt ovanligt ännu tyvärr).
    Detta eftersom dessa telefoner har Fast Dormancy aktiverat default och det går oftast bara att inaktivera om man rootat.
    Om telefonen har FD aktiverat man ej nätet så drar det ganska mycket mer batteri i viloläge än om man inaktiverar det i telefonen.
    Men det bästa är om operatörerna aktiverar FD, och man har det i telefonen. För hela grejen med det är att göra enheterna ännu mer batterieffektiva och även optimera nätverket.

16. Zetagi

Zetagi Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har S3 den nya röda, och Telia de bara gav mej en som god kund vad jag fattade det som.. 4G var inte tillgänglgt fick jag veta.. i i det hela är jag kär i Telia ändå..Inte dåligt med 64GB microSDXC i heller klass 10...

Last edited: 28 sept 2012
  17. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Vill bara picha in med att 4G är underbart om man lever i en storstad. Förutsatt att de får till batteritiden!

Jag hade SII LTE under några veckor och tycker att det var en grym telefon bortsett från problem med dålig samtalskvalitet och batteritid. Med pingtider neråt 30 ms och nedladdningshastighet mellan 20 och 50 Mbit/s är det oslagbart! Jag hade 20 Mbit/s ner i sovrummet vilket slår hastigheten på iallafall mitt WiFi och att få det i telefonen är fantastiskt! Jag är främst imponerad av pingtiden som gjorde den underbar att surfa på, gick lika fort som på datorn!

Jag byter när de löst problemet med batteritiden. Vill inte stänga av och på hela tiden då det förtar upplevelsen. Surfar sällan längre sessioner utan kikar in för att kolla något och då är det skönt när det går fort!

Använder du främst telefonen som mobilt modem skulle jag däremot kunna tänka mig att det är värt att köpa en telefon med 4G trots risig batteritid. Skapa helt enkelt en tasker profil som stänger av och på 4G då internet delas ut via tether/usb så slipper du pilla själv...

Juice defender är också mycket användbart för den som vill få lite längre batteritid utan att stänga av och på själv.

Lite tester med SII LTE: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=67768

18. LeBron

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

4G var inte tillgängligt då S3:an du köpte saknar stöd för det.

19. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Jag vet inte varför du skulle vara motståndare, men du ger definitivt det intrycket.

100% av hushållen som inte kan få 1 Mbit/s på annat sätt år 2014 är ingen marknadsföringsgrej. Det är ett licenskrav som PTS ställt på Net4Mobility. Annars får de betala höga böter till staten. Deras licens kostade bara hälften så mycket som Telias eftersom den inkluderade dessa krav.

4G kommer inom kort att ersätta 3G. 3G är långsammare, ger längre svarstider, sämre täckning och utnyttjar frekvensutrymmet sämre. Finns egentligen ingen anledning att köra det längre än nödvändigt. För kretskopplade samtal finns fortfarande GSM, men dessa kommer också att vara borta ganska snart till förmån för IP-telefoni.

Din jämförelse av SGSII LTE med vanliga SGSII faller ganska platt eftersom det är helt olika nallar. SGSII LTE använder ett SoC från Qualcomm eftersom Samsung inte klarar av att tillverka egna SoC:s som stödjer LTE. Det är bara namnet och utsidan som är snarlika.

Det SoC som SGSII använder är den första generationen hos Qualcomm med stöd för LTE. Redan med S4 är det mycket bättre.

Jobbar du verkligen inom Telekom? Tycker att du borde ha känt till ovanstående i så fall.

20. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 397
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har du kollat täckningskartorna? Jag skulle tro att Telenor/Tele2 har bäst 4G-täckning i Örebro.

Det kommer att släppas två olika versioner av SGS 3 LTE, den ena med stöd för 800 och 2600-banden och den andra med stöd för 900 och 2600-banden.

Med största sannolikhet så skulle jag säga att de kommer fortsätta att bygga ut i de band de gör idag, för att eventuellt senare börja bygga på 1800-bandet. Jag tror inte att de kommer röra 1800-bandet bara för att det blir tillgängligt.