4GB RAM vs 6GB till Android 12...?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av geobjork, 8 aug 2022.

1. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Vad jag förstår är minimum requirement 6GB RAM till Android 12, dock finns det telefoner med Android 12 "out of the box" med 4GB Ram att köpa, (hur nu det går till...?).

Min nuvarande lur kom med Android 11 och 4GB RAM, och efter uppdatering till Android 12 upplevde jag stora förbättringar på alt från batteriförbrukningen till snabbhet och respons. Inte en enda negativ upplevelse med Android 12.
    Jag spelar inte, så där har jag ingen jämförels att henvisa till, och mitt användarmönster är relativt enkelt, dock används luren till alla nyttigheter som de flesta använder mobilen till, från YouTube till BankID, smarta hem styrning och läsa tidningar på nätet, casting till Google Nest Hub, etc. etc. Installerar ett minimum av appar. Google Chrome webläsare används flitigt.

Någon med erfarenhet av 4GB RAM i jämförelse med 6GB för Android 12, bör man styra undan 4GB lurar om man köper en med Android 12 "out of the box"?

2. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 741
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Vilken telefon har du?

Mängden ram påverkar i vilken utsträckning du kan ha många appar öppna samtidigt. Om du mest användar apparna "en och en" och inte har något emot att vissa appar ibland behöver startas om när du växlar mellan appar kommer mängden ram ha marginell betydelse.

geobjork och Kristy gillar detta.
  3. F-Forward

F-Forward Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Nej det är ett missförstånd, finns inte något 6GB-krav. Däremot finns det i Android 12 något som heter performance class som appar kan kolla på för att enkelt se om de kan ha extra avancerade funktioner för bättre enheter. En av de saker som enheten måste ha för att passa in i performance class är 6GB ram.

katho, Kristy, Hatsune Miku och 1 annan gillar detta.
  4. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Moto G30 just nu. Jag kommer att köpa Motorola igen, och ser att dom har flera Android 12 varianter med 4GB ram.

När jag söker på "minimum requirement for Android 12", så kommer det alltid upp 6GB ram, typ den här:
    Google has released the minimum system requirements for Android 12

5. F-Forward

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Ja precis, de som har skrivit de artiklarna förstår inte vad de har läst. Det handlar om performance class och inte Android generellt.

Kristy och geobjork gillar detta.
  6. F-Forward

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Kristy och geobjork gillar detta.
  7. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

"Got You"! Jag undrade lite över den saken då min nuvarande telefon med 4GB ram fick update från Android 11 till 12, och blev ett "ljusår" bättre på alla sätt och vis.