500Mb i mån räcker till?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Axer, 27 jun 2010.

1. Axer

Axer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Med Telia Årskort (kontantkort) som jag tänkt ha på sms(60 000sms per år för 500kr... 5000sms i mån :D) och möjligtvis surf (500mb i mån) Vad räcker 500mb till? Det jag tänkt göra i så fall skulle vara :
    Ladda ner lite apps men inga kopiösa mängder... Facebook om man gör nåt speciellt och inte är hemma men annars använder man datan. När jag tänker noga så skulle jag gärna börja blogga igen och blogga via mobilen när jag inte är hemma och sånt ! Lite småsurf på t.e.x aftonbladet,M3,mobil.se,swedroid... Hur mycket kräver igentligen Spotifty??? Kanske inte varje dag man skulle använda det i så fall men nån gång ibland i så fall...

1. Hur många mb drar spotify om man använder det nån gång ibland? (1-2ggr i veckan om jag ens använder det...)

2. Hur många apps skulle man kunna ladda ner med 500mb?...

3. Att småsurfa och kolla aftonbladet och sånt drar väl inte mycket eller?

2. Cee

Cee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Jag har aldrig någonsin varit över 500 MB på mina månader jag har kört android. Står på 423 nu, vilket borde vara mitt rekord, och då har jag ändå använt en hel del saker. Surfar väldigt mycket på rasterna på jobbet, kollar lokalnyheterna på svtplay någon gång i veckan på lunchen, dragit ner några låtar på spotify etc. Ser man enbart till surf så kommer man få surfa en hel del för att komma över det, samma med apps egentligen. Det som drar mest för mig är inte helt konstigt Spotify och svtplay.

När det kommer till Spotify så kör jag mest offline-listor som jag synkar via mitt wifi på morgonen innan jobbet. Drar jag ner någon låt online så blir det nästan enbart när man väntar på bussen, händer inte allt för ofta dock.

Rådet de flesta får brukar vara att testa och så. Funkar det inte bra för dig så uppgradera. Jag ger samma råd till dig :)

3. kosmiq

kosmiq Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag hade 500mb (till nyss då telia ökade sina abb. till 1gb på den lägsta) och kom aldrig över gränsen. Facebook, lite apps, mail-sync, allmänt surfande av och till samt p3 webbradio (SR Player ftw) någon halvtimme några dagar i månaden.

Ett tips är att man kan skicka "datamängd" till 4466 om man har telia så får man veta hur mycket man har kvar :)

Värt att nämna är dock att jag kör WiFi hemma och på jobbet.

Last edited: 27 jun 2010
  4. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag kör ca 1 GB i månaden utan spotify eller youtube.

5. corgrath

corgrath Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Eller så betalar man Telenor 59 kr i månaden för obegränsad data. Iof blir det GRPS hastigeten, men min telefon kräver inte mer. Podcasts laddar jag ned så fort jag kommer till jobb eller hem, då wifin blir aktiverad :)

6. Axer

Axer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Alltså shit! Hade helt glömt bort att man kunde använda offline spel listor och sånt! Då är det lungt på den delen om jag nu väljer att använda spotify... Kommer nog använda musik som musikfiler för spotify ljudet är betydligt lägre än på vanliga filer... Men men, beror ju på vilka hörlurar jag köper också. Går ju inte precis att uppgradera med årskort :P. Du tänkte nog att jag menade abonnemang men jag tänker på kontantkort :). Men goda nyheter utöver det! Hade inte tänkt surfa eller förbruka mycket alls men om jag ser att det blir mycket över (Mer än 150mb) så kommer jag nog surfa lite mer och inte tänka så mycket på saken :). Nu kommer det bara till vilken telefon! Ny tråd för det om jag inte hittar nån redan!

Jo, men Telenor (och tre) har riktigt dålig täckning här uppe i norrland... Känner folk som haft telenor och dom säger att täckningen är bra så länge man håller sig i staden vi bor i... Sen är det helt dött nästan! Och ska ta telia vilket som (Årskort på sms) det där med surf årskort också är bara något jag funderat på om jag skaffar en android eller liknande...

Last edited: 27 jun 2010
  7. HeNcE

HeNcE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag lyssnar mycket på Bandit 106,3 och surfar och får ungefär 250 MB.

8. Axer

Axer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Namen! Nu kom jag ju på en sak! Vakna med the voice! Det vill man ju kunna kolla(eller är det lyssna kanske???) vet inte säkert. Brukar se det på teven och skulle vara underbart att kunna lyssna på dom, dom 10 min som det tar att gå till skolan!

9. dfine

dfine Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

500Mb räcker väldigt långt för surf, apps m.m.
    Det jag kan rekommendera dig är att synka dina playlist's i spotify via WiFi istället så kan du lyssna på dom offline (drar inget data alls) och att du installerar en app som heter GPRS monitor i mobilen. Där ser du exakt hur många Mb du använt varje månad och kan ställa in hur många fria Mb du har per månad från din operatör och när den ska varna dig för att du börjar närma dig gränsen.
    Riktigt bra app faktiskt :)

10. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Nåt som drar mycket är om man använder Google Maps och liknande mycket. Streamad media är ju oftast ganska låg bitrate.

11. CogD

CogD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Eller "ringa" *120*5#

Jag har haft telefonen i en dryg månad nu och första veckan (då jag inte heller hade wifi hemma) låg jag på ca 45mb/dag..men då laddades det en hel del från market och så iom att telefonen var ny.

Nu ligger jag på betydligt mindre data..tror jag har gjort av med ca 150-160mb på en månad. Det mesta på kartor skulle jag tro. Använder dock inte Spotify men kollar mail, småsurfar ibland och så.

Apps är ju av varierande storlek..allt från några enstaka kb till tiotals mb så det är ju svårt att säga hur många man kan ladda ner på 500mb...men säg att man räknar på 1mb i snitt för en app så blir det ju både enkelt och räkna och ganska många :)

12. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Apropå det, är det någon som vet när vilket fungerar? För mig fungerar bara att smsa till 4466 men inte tipset ovan.

13. CogD

CogD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har telia kontantkort med "årskort surf", då fungerar USSD-koderna *120# (eller 121 om man vill ha på engelska) för saldo och *120*5# för att se hur mycket datatrafik man har kvar.
    Vet inte hur det är om man har abbonemang.

Hmm...man kanske borde kolla vad *120*1#, *120*2# osv gör.
    Finns det någon lista på olika USSD-koder för olika operatörer?