*

Discussion in 'Off Topic' started by Ascii, Sep 3, 2011.

1. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

MINA ENHETER

Last edited: Aug 8, 2014
  2. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo, men ser man lite större på det, så är huvudelen av bensinpriset skatter. Vi hade inte behövt betala så mycket.

Sen skyller politikerna på miljön när skatten höjs. Dessutom hade KD lovat sänka skatten inför förförra valet. Alliansen vann, ändå höjdes skatten och priset.

Sen "global uppvärmning". Titta på de två senaste vintrarna och denna sommar, och säg det inte är trams.

"Men två år är en mycket kort period."

Ja, men även den period den globala temeraturhöjningen pågått, är mkt kort. Sett ur ett längre perspektiv, är det inget underligt med de senaste 100 årens temperaturer. Och även om en höjning finns, är det långt ifrån säker människan orsakat den.

Å andra sidan är det inget fel att bilarna blivit bränslesnålare. Därmed inte sagt att det är rätt att hutlöst straff-beskatta bilister i ett pytteland som Sverige. Ett land vars hela bilpark globalt sätt är utan betydelse, även om "global uppvärmning" skulle vara en realitet.

Last edited: Sep 3, 2011
  3. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Det som oroar är takten som priset höjs, inte varje enskild höjning i sig. 20 öre är som sagt bara 20 öre, men de som har kört bil i 20 år eller mer har sett bensinpriset öka tre gånger snabbare än lönerna och de vet att om det fortsätter i samma takt så kommer de om 10 år inte ha råd att köra bil längre, och det fungerar inte för halva Sveriges befolkning eftersom det inte existerar kollektivtrafik överallt.

Så, mitt svar är att det inte handlar om de där 20 örena utan om en pågående trend som är förbannat obehaglig och som kommer begränsa vår frihet förr eller senare, både vad gäller hur vi kan färdas fritt och var vi kan bostätta oss, såvida de inte lyckas hitta ett vettigt alternativ till dagens förbränningsmotorer.

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Hur kan man inte tro på global uppvärmning? Det känns att det idag ligger i samma nivå på att inte tro på evolutionen. Speciellt när argumentet ofta är men det har ju blivit kallare så vadå uppvärmning, säger bara suck.
    Tror jag hittade rätt klipp, helt klart värt 10 minuter och han tacklar det från flera vinklar så även alla kritiker kan se på det http://www.youtube.com/watch?v=zORv8wwiadQ

Öka skatten ännu mer och priset mer. Det ska kosta att vara miljöbov.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

5. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Vem har sagt att alla tror på evolution?

Det finns verkligen inte många alternativ till förbränningsmotorn, och inte ett enda är billigare än förbränningsmotorn heller. Som en som tar bussen till skolan varje dag orkar jag knappt vänta på körkortet, buss är ett helvete och det är väldigt obekvämt att skaka runt i en stor metallåda.

Sent from my HTC Desire HD

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

För det första blir det snudd på OT. Ingen har sagt det, men att blunda för alla bevis är bara larvigt. Såg på Paul igår, där var det ett citat i stil med "Theres no winning with those people". Dvs att det går inte ens att argumentera.

För det andra är buss väldigt bra, man kommer fram tid man ska utan att behöva göra något. Har körkort men en bil är dyrt och kollektivtrafik is the shit.

Kollektivt + Cykel is teh shit.

7. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Tyvärr fungerar ju inte kollektivtrafiken överallt, inte ens i Stockholm om man vill åka på tvären.

8. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Varför gnäller folk om bensinpriset?

Jo, för att det är väl "nyhetstorka" så då går alla ut istället och snackar om bensinpriset.

9. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Tänker inte börja diskutera evolutionen här nu... Vill bara påminna dig om att vetenskap går ut på att ta fram teorier om sina fynd som anses som giltiga tills de motbevisas, vilket är ganska så omöjligt i detta fallet. Och det finns flera exempel på varelser som existerade med de allra första men tex har mer avancerade ögon än något djur vi studerat hittills. Men det tar vi en annan gång.

Jag håller mig till bilen när jag kan, du kan fortsätta ta bussen om det känns bra att göra en skillnad, tror dock inte att en bil bland miljarder gör en skillnad. Tyvärr är det inte så många som gillar bussen lika mycket som du, än.

Sent from my HTC Desire HD

10. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Att då inte acceptera bevis utan hävda något helt annat trots oändligt många bevis är bara larvigt och det tänker jag inte diskutera mer eftersom det inte går att diskutera eller argumentera med tanke på alla bevis för evolutionen och andra argument är att människan är så komplex osv och därför måste det vara en gud osv osv.

Men som sagt, jag har aldrig sagt att en buss, spårvagn, pendeln, tbanan eller vadsom är bekvämt. Det handlar om att alla kan hjälpa till och dra sitt strå till stacken. Buss tar extremt mycket längre tid än ex bil men det är också bättre för miljön. Folk som är lata ska bannemej straffbeskattas. Oftast skyller sådana på att bussen inte går osv. Det gör dem visst, man måste bara anpassa sig själv. Det är ett litet pris att betala i det stora loppet.

Utöver det finns ex cykel som går väldigt bra att ta sig fram med. Speciellt då majoriteten av alla bilresor är korta småresor som lätt går att cykla istället.

11. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Jag har 7 mil till jobbet enkel resa, det tar ca 2 timmar längre tid per dag om jag skulle åka kollektivt, nu samåker jag med 2 st i en bil, på så sätt kostar det betydligt mindre än att åka kollektivt samt att vi spar tid, vi åker dessutom i en bil som är miljöbilsklassad.

Jag pratade med en meteorolog för ett tag sedan och visst, just här så har det varit kalla vintrar men totalt sett så har temperaturen ökat och det är det man måste gå på, den globala uppvärmningen finns och vi bör göra något åt det och då menar jag att tex stora nationer som USA, Kina och Indien också måste dra sitt strå till stacken. I både Kina och Indien ökar antalet bilar lavinartat.

Jag hoppas du även har bytt ut alla glödlampor hemma till lågenergi- och LED-lampor, du drar väl ur mobilladdaren ur väggen när du laddat klart? etc , i annat fall kan du börja där.

12. Ascii

MINA ENHETER

Anledningen till att bensinskatten är så löjligt hög är väl för att de styrande tycker det är en säker inkomstkälla?

Vilka sätter bensinpriset eftersom det ändras hela tiden? Är det bensinbolagen?

13. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Nej det är en marknad som sätter priset och utbud/efterfrågan styr priset. (som med det mesta vi köper)

Price of petroleum - Wikipedia, the free encyclopedia

(finns även en svensk förkrymt wikipedia artikel)

Utbudet kan då en handfull stora producenter kontrollera (om de är på det humöret).....tex Arabländerna... sen kan utbudet störas av tex krig...

14. swanden

swanden Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Vi delar tydligen samma åsikter :D

15. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Global uppvärmning kommer i Sverige leda till kallare klimat, svårare än så är det inte.

Jag har inga onödiga laddare i. Jag har även bara lågenergilampor i min lägenhet. Så jag har redan börjat och det gjorde jag för länge sedan.

Alla måste dra sitt strå till stacken.

16. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Om alla lärde sig Eco-driving, skulle bensinen räcka längre, och däräven plånboken ;)

17. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Äh, mig gör det inget. Jag tankar ändå alltid för en hundring.

18. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

MINA ENHETER

Jag kommer ihåg när jag skaffade bil -97 då kostade bensinen 7kr eller liknande.

Sålde min bil för att cykla till jobb men det höll väl knapp ett år, det började bli lite jobbigt att ha en ryggsäck och två kassar fram och tillbaka. Hade sängkläder, jacka och täckbyxor.

Så köpte bil igen, visst jag kan åka buss till jobb, men när jag slutar så går ingen buss och då får jag kanske vänta två-tre timmar. Därför kör jag bil.

Hade 'bensinbolagen' inte stoppat utvecklingen av andra medel så hade vi använt det.

Diesel hade varit bättre att köra på, men våra kära politiker tycker att dom bilarna ska ha fyra gånger så hög skatt som bensinbilarna, ser man på övriga Europa så kör dom med fler dieselbilar.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

19. Ascii

MINA ENHETER

Jag avskyr lokaltrafiken, stäm mig.

20. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Global uppvärmning är en verklighet. Men det är en verklighet som människor inte har allt för stor inverkan på. Temperaturer går upp och ner hela tiden och även om den nuvarande klimatändringen är den största på ett par tusen år så är det fortfarande till stor del en naturlig förändring. Jag hade en hel del dokument och statistik på detta tidigare, vilket tyvärr försvann vid datorbyte, så jag kan inte ge någon källa till mitt påstående för tillfället, men det går nog att hitta med lite googlande.

ZooklubbaZooklubba; Kollektivtrafik fungerar så länge det finns någon kollektivtrafik att tala om. Tyvärr är det oftast bara i större städer det fungerar bra. Att cykla är ett väldigt bra alternativ till bil sålänge man inte behöver ha med sig för mycket packning, och sålänge det inte är för långt, annars anser jag att en moped kan vara ett bra alternativ om man vill vara bensinsnål.