Problem: 5G fungerar inte.

Diskussion i 'Google Pixel 8 / Pixel 8 Pro' startad av g0tlands0la, 5 nov 2023.

  1. g0tlands0la

    g0tlands0la Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2023
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    4
    [SOLVED]

    Som rubriken lyder, 5G vill inte fungera på min Google Pixel 8 Pro
    Det är samma simkort & operatör som min föregående telefon, där det fungerade klockrent.

    Vid omstart eller återställning av mobildatainställningar slår det över till 5G i ca 1 sekund, för att sedan slå tillbaka till 4G. Inget fel hos operatören, även täckningkartan säger "god signal".
    Operatören & Googles support skyller på varandra.
    Är det någon annan som haft detta problem?
    Ett oerhört tråkigt fel på en sprillans ny lur & det tar emot att skicka tillbaka den.

    UPDATE:
    Enheten är ny utbytt & 5G fungerar som det ska. Tack alla för visat intresse!

    UPDATE 2:
    Det visar sig att 5G inte stöds när batterisparläge är aktiverat. Dumt. Att uppdateringsfrekvens är låst till 60hz kan jag förstå men knyta näven i fickan åt, men att 5G inte vill fungera gör mig riktigt irriterad, endast pga att det är en principsak.
    Dumt av mig att inte ha märkt detta tidigare men jag tänkte att det var en självklarhet att det ska fungera även med batterissparläge, vilket jag alltid har aktivt.
     
    Last edited: 12 nov 2023
    Kristy gillar detta.
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    30 725
    Mottagna gillanden:
    20 093
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    God idé att skriva vilken operatör det handlar om. Kollat APN inställningarna?
     
  3. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 800
    Mottagna gillanden:
    1 780
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Även i USA verka folk rapportera om 5G problem, så det är mest troligen någon bugg men kolla som @jnsson@jnsson nämnde först se så APN inställningarna är korrekta.
     
  4. g0tlands0la

    g0tlands0la Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2023
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag använder Halebop, men det verkar inte vara relevant då allt stämmer hos dom.
    Yes, APN stämmer.
     
  5. g0tlands0la

    g0tlands0la Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2023
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    4
    Okej, skönt att man iallafall inte är ensam. Ja, APN är i sin ordning.
     
  6. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 188

    MINA ENHETER

    Vilket abb kör du med? De har inte 5g på alla abb.
     
  7. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 305
    Mottagna gillanden:
    1 473
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Be Halebop att "starta om ditt abonnemang"
    Jag hade problem med VoLTE med Fello och efter "vi kan prova att starta om ditt abonnemang" så har det fungerat.
    Tror de menade att de återställer några inställningar.
     
    Kristy gillar detta.
  8. g0tlands0la

    g0tlands0la Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2023
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    4
    Well, jag kan ju alltid fråga. Återkommer!
     
  9. g0tlands0la

    g0tlands0la Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2023
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    4
    Om du menar abbonemang är det samma som när det fungerade på min förra telefon. Tror inte dom har något som inte inkluderar 5G.
     
  10. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 188

    MINA ENHETER

    Halebop har 2 som inte inkluderar 5G se Mobilabonnemang | Halebop.se
    så, vilken storlek har du på abb? de 2 minsta har inte 5G.
     
  11. g0tlands0la

    g0tlands0la Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2023
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    4
    50Gb, som sagt är det inget fel hos operatören
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    30 725
    Mottagna gillanden:
    20 093
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kan du testa med ett annat SIM-kort. Så kan vi se om det är telefonen eller något hos operatören. Sedan vart i landet är du? När jag kollar på Telias täckningskarta över nätverksstatus så finns det några ställen som har driftstörningar på 5G nätet, så kolla så att du inte är i ett sånt område Täckningskartor - Telia.se
     
  13. MultiMan

    MultiMan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    1 070
    Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    "Skönt att 10 000 till blev hemlösa i jordbävningen, då är man iaf inte ensam när man tvingas sova utomhus".

    Konfigurationsproblem eller tillfälliga fel.

    Jag har Halebop 5G med P7P och det är långtifrån alla dagar jag verkligen har 5G av olika anledningar som jag inte har brytt mig om att kontrollera. 5G är väldigt nytt och masten hos mig sattes upp tidigare än planerat efter att 4G-prylarna brunnit upp efter åsknedslag förra sommaren. Var inte helt stabilt första tiden och som sagt verkar de greja ibland fortfarande.

    Allt fungerar normalt ändå oavsett 4G eller 5G så därför bryr jag mig inte om kortare perioder då det växlar, troligen pga arbeten i infrastrukturen.
     
  14. g0tlands0la

    g0tlands0la Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2023
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    4
    Direkt jag stoppar in SIM i min gamla 1+ 8 Pro, som snart är 4år gammal, kickar 5G igång direkt och fungerar felfritt då vi har en närliggande mast.
    Varför ska jag då nöja mig och tänka "det är ny teknik, det strular ibland"? Man kanske blir lyckligare av att nöja sig men man kommer inte alltid så långt på det. Har jag en sproilans ny telefonen ska den funka minst lika bra som min föregående, det tycker jag borde vara ett krav för alla, inkl dig.
     
  15. g0tlands0la

    g0tlands0la Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2023
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    4
    Vi har en närliggande mast, det är inte operatören. Så fort jag stoppar in SIM-kortet i min förra telefon, OnePlus 8 Pro, funkar 5G felfritt. Det får bli att reklamera.
     
  16. g0tlands0la

    g0tlands0la Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2023
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    4
    5G fungerar inte i batterisparläge. Pinsamt av Google, pinsamt av mig.
    Tack för visat intresse.
     
    Automan740, Tjotte och Buzz gillar detta.