5G-hastighet med mellanklassmobilder?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Göteborgarn, 17 mar 2022.

1. Göteborgarn

Göteborgarn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    353

MINA ENHETER

Hej!
    Det är snart dags för en ny mobil och jag är därför nyfiken på vilka 5G-hastigheter (både max- och normalhastigheter) ni får med Speedtest (eller liknande program) på era mobiler i mellanklass.
    Det kunde till exempel vara intressant att veta vilka hastigheter ni får med OnePlus, Samsung eller Xiaomis olika 11-modeller (som ju ofta prissänks rejält). Det mesta, med undantag för röda faran (Huawei), är intressant.

2. 4ndroidz

4ndroidz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    668
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Dagens mellanklassmobiler har stöd för rätt bra kräm t.ex så ligger modem-hastigheten för 4G på över 1 gigabit men ingen operatör erbjuder det. Jag har svårt att se att telefonen är en direkt flaskhals utan det är nog själva mobilnäten som fortfarande begränsar hastigheten. Om man däremot tittar på telefoner under 2000 kr så kanske de har en begränsning med tanke minnnesbandbredd osv. Om man nu får 500 Mbit eller 1 gigabit med en mobil, vad ska du då använda det till? Det enda användningsområdet är att ha telefonen som Internet-hotspott i övrigtsser jag inget behov i dagsläget. Jag har en 5g-telefon men mitt abonnemang stödjer inte 5g ännu. Jag valde att skaffa det för att vara förberedd men eftersom pandemin fördröjt utrullningen med runt ett halvår så kommer vi nog se mer konkret användning i slutet av året när näten är mer sammankopplade. Finns ingen mening att ha 5g på om inte näten finns där man rör sig.