Hej, har nyligen flyttat och tittar på möjligheterna för mobilt bredband med 5G. Innan hade jag Fiber från Telia men trots att jag bor mer centralt nu så har de inte någon indragen fiber här. (Ligger i närheten av T1 Hallen i Linköping.)
Har två alternativ som verkar ha bäst täckning (enligt deras täckningskartor iallafall)
Telenor med deras nya 5G mobila bredband. Antingen monterad ute eller enhet inomhus. Nackdelen med
Telenor är att de har bara en liten "fyrkant" precis där jag bor och ett hål vad gäller 5g-täckning åt ena hållet med bredare täckning åt det andra.
Tre antingen via 3Bredband Hemma eller mobilabbonemang med extrakort. Blir att skaffa egen 5G Router oavsett.
Tre har betydligt bättre 5G-täckning som täcker hela mitt närområde och lite till.
Sist Telia 4G mobilt bredband. De har ingen 5G-täckning överhuvudtaget där jag bor så då blir det 4G-hastighet i den nära framtiden. Telia ska dock ha bäst hastighet över 4G vad jag har hört?
Frågan är har 3Bredband stöd för 5G i själva SIMet? alltså är det routern som är begränsad eller är även SIM-kortet det? För isåfall kan jag få billigare (399 kr/mån istället för 499kr/mån + ev extrakort)
Hur är Telenors 5G-hastigheter och latens i Linköping?
Är
Tre bättre där eller har de bara bättre täckning?
Är det värt att skaffa Tre plus egen 5G router? Billigast jag sätt är 3990 kr på rea. Telenor får man ju med en router men då kostar det 569 kr/mån + ev 1300kr för montering av utomhusroutern om det ger bäst resultat.
Click to expand...