Fråga: 5G Mobilt Bredband i Lägenhet?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av ledude, 6 apr 2022.

1. ledude

ledude Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej, har nyligen flyttat och tittar på möjligheterna för mobilt bredband med 5G. Innan hade jag Fiber från Telia men trots att jag bor mer centralt nu så har de inte någon indragen fiber här. (Ligger i närheten av T1 Hallen i Linköping.)

Har två alternativ som verkar ha bäst täckning (enligt deras täckningskartor iallafall)

Telenor med deras nya 5G mobila bredband. Antingen monterad ute eller enhet inomhus. Nackdelen med Telenor är att de har bara en liten "fyrkant" precis där jag bor och ett hål vad gäller 5g-täckning åt ena hållet med bredare täckning åt det andra.

Tre antingen via 3Bredband Hemma eller mobilabbonemang med extrakort. Blir att skaffa egen 5G Router oavsett. Tre har betydligt bättre 5G-täckning som täcker hela mitt närområde och lite till.

Sist Telia 4G mobilt bredband. De har ingen 5G-täckning överhuvudtaget där jag bor så då blir det 4G-hastighet i den nära framtiden. Telia ska dock ha bäst hastighet över 4G vad jag har hört?

Frågan är har 3Bredband stöd för 5G i själva SIMet? alltså är det routern som är begränsad eller är även SIM-kortet det? För isåfall kan jag få billigare (399 kr/mån istället för 499kr/mån + ev extrakort)

Hur är Telenors 5G-hastigheter och latens i Linköping?
    Är Tre bättre där eller har de bara bättre täckning?
    Är det värt att skaffa Tre plus egen 5G router? Billigast jag sätt är 3990 kr på rea. Telenor får man ju med en router men då kostar det 569 kr/mån + ev 1300kr för montering av utomhusroutern om det ger bäst resultat.

2. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 036
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Vad har du för mobiloperatör idag & hur bra fungerar det i din nya bostad ?

Jag har t.ex ett extra simkort kopplat till mitt mobilabonnemang hos Telia, det simkortet har jag som bredband hemma. Nu när jag fått 5G hemma så ska jag köpa en 5G-router.
    Jag har helt obegränsad datamängd på alla simkort.

Gällande Telia, har du kollat här om ditt postnummer finns med på listan över nätmoderniseringen ?

Så påverkas du när vi moderniserar mobilnätet - Telia.se

3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hej,

Jag skulle nog satsa på den operatör med störst 5G-täckning i området du ska använda det i. Det ökar möjligheten att du kan flytta på routern för att få bättre hastighet. Det finns ju då troligtvis fler siter, där någon kanske sitter bättre i förhållande till dig.

Som det är idag har inte något av bredbanden hos Tre stöd för 5G. Jag skulle dock gissa på att det kommer hända en del hos alla operatörer innan sommaren, i takt med att 5G-näten blir större och att Telenor har lanserat 5G-bredband. Mobilabonnemangen med 15GB data eller mer har stöd för 5G, om huvudabonnemanget är ett med stöd för 5G får även extrakorten tillgång till 5G-nätet.

Generellt verkar Tre ha bättre svarstider i sitt nät än Telenor - vad jag sett gäller det både 4G och 5G. Självklart kan detta variera mellan olika platser. Telia har överlag bäst 4G-nät - men återigen kan detta variera beroende på plats.

I ditt fall låter det nästan bäst att skaffa en egen 5G-router och ett obundet abonnemang, så kan du byta senare om det skulle vara så att en annan operatör kommer med ett bättre erbjudande eller sätter upp en site närmare dig. Vet inte om du bor i hus eller lägenhet - men generellt sett så är det ganska svårt att få OK på att montera något på fasaden i lägenheter - bostadsrätt eller hyresrätt.

Om det är ett alternativ kan du ju även vänta ett tag och se hur utbyggnaden och erbjudandena ser ut om någon månad.

Kristy och bernard gillar detta.
  4. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Har du provat nyligen? På kartan ser det väl ut som det ska finnas täckning?

Ignorera texten om Bästa tillgängliga teknik. Den gäller en adress utanför bild.

Bifogade filer:

• telia.png
      telia.png
      Filstorlek:
      248,4 KB
      Visningar:
      101
    Last edited: 6 apr 2022
  5. ledude

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

De måste ha uppdaterat väldigt nyligen. Kollade tidigare i veckan och det var ett hål där. o_O

Som sagt i OP bor jag i en lägenhet. Frågan angående 3Bredband Hemma var inte utifall Modemet de skickar med hade stöd för 5G, det vet jag redan att det inte har. Frågan var ifall SIM-kortet som man får också är begränsat eller om det bara är modemet som inte har 5G-stöd? Det kanske ingen har testat, så jag får nog kontakta Tre om det.

Har haft Tele2 Obegränsat 4G Bredband förut innan jag hade fiber, men jag var inte så nöjd med det. Hastigheten var sådär och påfyllningsSMSen var något irriterande att behöva skicka efter 20GB nedladdning och sedan varje 5GB förbrukad. Vad jag har sett här på forumet så har varken Telenor, Tre eller Telia något nedladdningstak med SMS efter?

Men då är ju Telia ett alternativ också. Men de är ju dyrast, om hastighet och latens är märkbart bättre en konkurrenterna så kanske det är värt dock.

6. ledude

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hastighetstråden har jag tittat igenom, dock så är det inte så många som har lagt ut sina hastigheter i Linköping. Betydligt mer inlägg kring Stockholm och Gävle. I Sthlm ser ju hastigheterna ut att rivalisera Fiber 1000/100 vad gäller hastighet iallafall.

7. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    @ledude@ledude Precis som jag skrev, så har inget av Tres mobila bredband stöd för 5G som det ser ut idag. Med mobila bredbanden menar jag abonnemanget. Likt Tre, har inte Telia heller 5G för sina mobila bredband som det ser ut idag.

Hastighetstesterna är ganska irrelevanta för dig egentligen, eftersom det skilja sig bara du flyttar dig 1m åt ett håll. Det är bättre att du testar själv och ser vad som fungerar bäst hos dig.

Telia har inget krav om SMS för varken mobilabonnemangen eller bredbanden. Jag tror inte att Telenor har någon gräns, åtminstone inte för sina bredband. Tre har även en gräns, denna verkar dock inte vara aktiv - jag har inte märkt av den själv. För mobilabonnemangen är den 20GB och bredbanden 40GB.

8. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har för mig att Telia har i villkoren att det kan aktivera SMS kravet för mobilabonnemang, men att man inte har aktiverat det än. Vad jag hört/vet så har alla våra operatörer i villkoren det där med SMS, men att det bara är Tele2 som faktiskt har det aktiverat. Men har Telia och Telenor tagit bort det helt så är det nytt för mig

Kristy gillar detta.
  9. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Om man har Telenor streamingtjänst så används inte mobilsurfen för deras streaming vilket ju kan vara trevligt. Se här!

10. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Har du någon telefon eller liknande som klarar 5G? Isåfall föreslår jag att prova själv med kontantkort eller motsvarande. Täckningskartor är inte speciellt detaljerade liksom.

Telias nät kan du testa med Halebop 20GB för 319:- Mobilabonnemang | Halebop.se
    Kolla villkoren för uppsägningstid. De andra har väl motsvarande antar jag.

11. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tänk dock på att Halebop verkar ha hastighetsbegränsning på sina abonnemang. Likt Telia om inte abonnemanget har 5G+.

Buzz gillar detta.
  12. Jonathaneriks

Jonathaneriks Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Jag har samma problem som du. Bor i Linköping vid centralen. Skaffade telenors 5g även om vi bor på gränsen enligt deras karta. Funkar bättre än ADSL men fortfarande lite svajigt beroende på väder. Bor högst upp i huset med fri sikt till masterna. Har fått ut 400/40 mbit via 5G nätet. Bättre på kvällen än dagen. Du har ju 14 dagars ångerrätt och öppet köp på Telenor så prova det, annars lämnar du bara åter abonnemanget men behåller routern för ett bra pris

Heleg gillar detta.
  13. ledude

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har Fibio och/eller Chili liknande? Alltså hastighetsbegränsningar eller något sådant? Alt. påfyllningssms?

Både Fibio och Chili påstår att de har 5G-stöd genom Telenor respektive Tre.

Har pratat med Tre-support direkt och de har sagt att de inte har 5G stöd via Bredband.

Så då är ju Fibio och Chili billigare alternativ.

Chili 349kr/mån
    Fibio 399kr/mån
    Tre 499kr/mån
    Telenor 569kr/mån
    Telia 609kr/mån

+ ev ~100kr för extrakort eller separat mobilabbonemang

Last edited: 12 apr 2022
  14. ledude

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Funkar bättre? Har inte ADSL en maxhastighet på 60mb/s ner? 5G bör ju vara en rejäl förbättring jämfört med ADSL isåfall?

15. ledude

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Uppdatering på min situation

Bestämde mig för att köpa en ny 5G-telefon. Har behövt köpa en ny ett tag då min gamla har börjat få "ghost touches".

Ska pröva de olika operatörernas obegränsade abbonemang och se vilken som är bäst och sen använda mig av ångerrätten när jag sett vilken som funkar bäst.

Fick först mitt SIM från 3

Funkade finfint på Oneplus 8 Pro efter jag uppdaterade telefonen.

Får hastigheter på ~750 mbp/s ner vid skrivbordet och ~850 mpb/s ner vid fönster.
    12 ms ping

Fick äntligen mitt SIM från Telia. Fick vänta en hel vecka från att jag beställde.

Då dom nyligen utökat sin 5G-täckning där jag bor och verkar ha bäst hastigheter och täckning i storstäder så förväntade jag mig runt 1G/bit i nedladdning, men får bara ut ~440 mbp/s max ner, med normalhastigheten kring 300 mb/ps
    27ms ping

5G+ ska ju ingå i Obegränsat? Så det bör väl inte vara cappat?

Ska beställa från Telenor och kanske Tele2 för att se hur det ser ut hos dem.

16. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det räcker egentligen att du testar Tele2 eller Telenor. De har samma radionät och även om deras 4G-nät på många platser lider av överbelastning så bör 5G-nätet inte göra det än. Deras 5G-täckning är dock minst i Linköping av operatörerna med 5G-nät.

Se nedan:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

ledude gillar detta.
  17. ledude

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ok, Telenor är ju mest intressant pga deras 5G-mobilt bredband, med tex utomhusantenn som skulle kosta 5-6 tusen att köpa separat.
    Antar att deras routrar är låsta till Telenor dock? så det går inte att tex, bara köra avbetalning på routern + sim från Tre?

18. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tycker inte att du bör stressa fram ett inköp av förhållandevis ny dyr hårdvara. ZTEs 4G-modem var inte toppen när de lanserade dem i början. Det är nog bättre att ha lite tålamod och sedan skaffa något som är några generationer senare och mer stabilt. Utrustning från ZTE är generellt ej speciellt stabil - de har fortfarande utmaningar med sina 4G-routrar.

Men som svar på din fråga - jag tror inte att den är låst, dock behöver du väl ett abonnemang hos Telenor för att kunna delbetala något hos dem.

Buzz gillar detta.
  19. ledude

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jo det är väl smart, är Huawei ett stabilare alternativ? Skulle vara smidigt med en ordentlig router så jag får trådat nät lokalt. Kan ju vänta annars då det ser ut att funka ganska bra med hotspot på mobilen.

20. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag hade nog åtminstone väntat till hösten för att se vad Telia och Tre kan lansera för något. 5G-utbyggnaden pågår ju och det borde inte vara speciellt långt kvar till Tele2, Telia och/eller Tre lanserar 5G-bredband också - då kanske med annan hårdvara. :) Huawei brukar vara stabilare, ja.