Problem: 5ghz wifi problem

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av cyprox, 15 feb 2012.

1. cyprox

cyprox Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tjena, när jag fick min GN så kopplade den upp fint på mitt 5ghz nät här hemma och även på min brors trådlösa 5ghz. Efter några veckor har jag märkt att den inte längre vill koppla uppsig på mitt hemnätverk.

Tröttnade efter ett tag och ändrade om till 2.4ghz istället och då fungerade det bättre. Provade i helgen brorsans 5ghz som fungerat tidigare men samma problem där, den kopplar inte upp sig. Står i telefonen att nätet inte är i intervall eller så hittar den det och visar bra signalstyrka men kopplar aldrig upp sig.

Eftersom jag inte gärna skickar in den till verkstaden det första jag gör så provade jag att göra en återställning, och då började det fungera igen. När jag efter lite fixande hade installerat alla mina appar/konfigurerat så som jag vill ha den så märkte jag att den började strula igen. Detta efter några timmar, den fungerade perfekt innan. Gjorde en till restore och det började funka igen, efter några timmar hände samma sak igen och jag gjorde en till restore och det fungerar nu som det ska, men har inte vågat installera alla appar utan håller på att testa nu så det verkligen fungerar.

Någon annan som haft samma problem? Verkar helt sjukt, som att nån app går in och fuckar upp 5ghz wifin

Jag kör original 4.0.2 rom

2. ther

ther Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Telefon:
    Google Pixel 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4
    Samma problem, funkade fint i början och nu vill den inte ansluta alls. Kan det verkligen vara en app som strular till 5GHz? Intressant att höra om du hittar vad det är!
    Edit: Kör också svensksåld original, hade problemet på såväl 4.0.1 som 4.0.2

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Last edited: 15 feb 2012
  3. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Jag kör bara 5GHz hemma och på jobbet och aldrig haft några problem. Har ni kollat en logcat när ni försöker ansluta? Det kanske kan ge en hint om vad som stör.

4. cyprox

cyprox Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Har funkat fint i 4 timmar, kört bredbandskollen och slagit på/av wifi och nu är den precis som när den var ny, funkar skitbra.

Hur kollar man logcat?

5. RikNik

RikNik Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Väldigt konstigt. Jag har haft exakt samma problem. Mitt 5GHz slutade helt plötsligt att fungera förra veckan efter att ha fungerat felfritt sedan december. Jag var dock säker på att det hade att göra med min flashning av MoDaCo´s senast ROM. När jag testade senast var telefonen nyflashad och helt ren från appar förrutom G.apps. Det skulle vara om Maps eller något strular till det men det tror jag inte. Ska forska vidare när jag kommer hem.

6. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Enklaste är nog att koppla in den via USB, ha USB debugging på, och se till att du har android SDK tools installerat och drivrutiner för telefonen.

Sedan kör du bara adb logcat från en kommandoprompt. Det finns appar som kan kolla logcat direkt i telefonen, men det är inte säkert du hittar loggraderna som hänger ihop med WiFin eftersom du inte kan se outputen samtidigt som du försöker ansluta.

7. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    5G har aldrig fungerat bra för mig. Fungerar bara om jag är inom två meters avstånd från routern och det är ju inte så smidigt.

8. miclar

miclar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8
    Telefon 2:
    Iphone 7 Plus
    Platta:
    Ipad Pro 12,9
    Hade problem med 5GHz nätet när jag hade 2 st olika routrar i nätet hemma. Men när jag bytte ut den ena så jag har 2 st av samma modell så fungerar det utmärkt. har inga som helst problem med att ansluta och byta nät mellan 2.4 och 5 GHz efter bytet.