6-6,5" smartphones

Discussion in 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' started by Spindrift, Jan 12, 2014.

1. Spindrift

Spindrift Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Nån som äger en telefon i denna storlek som kan dela med sig av sina erfarenheter. 5" är ju bra kompromiss och passar fint i fickan men 5,7" upplever jag som i det närmaste perfekt i storlek men sen då?

Sent from my Ramosi9 using Tapatalk

2. Spindrift

MINA ENHETER

Inte en tjäft?

Skickat från min Ramosi9 via Tapatalk

3. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det finns ju forumsektioner för Xperia Z Ultra och Galaxy Mega.

Själv kom jag fram till att en 17 cm hög mobil inte bekvämt kommer gå ner i jeansfickan.

4. Spindrift

MINA ENHETER

De är inte av intresse, mobilerna alltså. Det finns ju ett antal asiatiska tillverkare/modeller att välja på. Tänkte om nån hade en och ville dela med sig av sina erfarenheter.

Skickat från min Ramosi9 via Tapatalk

5. flipp

flipp Android Expert Moderator

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har en Z Ultra som jag är mycket nöjd med. Dock är den för stor för att användas som en allt i ett. Har en mindre smartphone som jag använder som telefon. En mycket intressant phablet som precis släppts är Lenovo S939.
    http://www.aliexpress.com/item/6-in...-RAM-8GB-Android-4-2-1280x720/1593207866.html

Verkar vara samma skal som S930 men mediateks nya SOC. Har inte testat den men gissar att den är riktigt bra. Har erfarenhet av S920 som jag gillade (förutom glapp batterilucka). Om jag var ute efter en 6 tums phablet från Kina skulle jag tveklöst valt S939. Man får väldigt mycket för pengarna.

Last edited: Jan 25, 2014
  6. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    S939 är intressant men lite misslyckat med 1GB RAM om man ändå fläskar på med 8 kärnor (ungefär som deras quad-core mobiler med 512MB). Då tycker jag Honor 3X verkar betydligt mer lyckad (den är inte 6" men det är nog bara en fördel...), jag hade nog beställt den redan om jag hittat någon vettig recension.

Lite sugen på Honor 3C (också med 2GB RAM) nu också när specsen hos Huawei faktiskt säger att den klarar WCDMA 900/2100.

7. flipp

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Beror på. 3X har en mindre skärm så skulle inte säga att den är "betydligt mer lyckad" bara för att den har 2 GB ram. Vill man upp i 6 tum är S939 väldigt prisvärd. Dock inte sagt att 3X är ointressant. Den ser riktigt prisvärd ut. Samma med 3C som jag är sugen på. Dessvärre verkar ingen av dessa finnas i lager hos näthandlarna ännu.

8. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Har en galaxa mega, det är perfwkt för allt! :P Går ner smidigt i fickan gör een också.

Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA

9. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    3X stödjer dubbla 3G-SIM-kort, fler WCDMA-frekvenser (plus TD-SCDMA, inte för att så många här kan använda det), har bättre kameror osv. Det är många skillnader jämfört med en kinesisk standardlur. Dessutom har man satsat på många features som att man kan använda handskar, enhandsläge osv. Lenovo har bara klämt in sin iOS-ripoff som de verkar köra på alla Vibe-lurar.

8 kärnor och 1GB RAM är helt enkelt obalanserat, behöver man inte 2GB RAM behöver man inte fler kärnor heller. När jag köpte mobil från Kina för ett år sedan blev det med 2GB RAM, ett år senare är inte behovet mindre.

Hade jag varit intresserad av 6" och inte behövt WCDMA 900 hade jag hellre kört på S930 än S939 (om inte S939 kostade ungefär lika mycket, men nu kostar den mycket mer).

10. flipp

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Prisskillnaden mellan S930 och S939 är inte mer än ca 400 kr. Du menar att MTK6592 inte ger någon märkbar prestandaökning?

11. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det borde märkas lite av att varje kärna kör 1,7 GHz istället för 1,3 GHz men att det är åtta kärnor, nja...

12. flipp

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    GPU:n är också bättre samt ev. är det en mer energisnål soc.

13. Spindrift

MINA ENHETER

Har ni nån bra länk till nån review, oberoende sådan? Fattar inte varför de inte klämmer i 2 Gb och 32 Gb tillsammans med en full HD skärm för det priset de har på S939. Då hade det varit konkurenskraftigt.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk

14. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jo du har en poäng, men det är inga jätteskillnader. Det är inte så man ramlar av stolen av prisvärdhet (om man inte jämför med svenska priser vill säga).

Finns inte en chans att du får det från en märkestillverkare.

15. Spindrift

MINA ENHETER

Ointressant vad det ör för märke, dessutom är tråden skriven i en icke märkesspecifik del av forumet. Betalar inte för high spec och får mid spec. Det skulle inte kosta dom speciellt mycket med lite mera minne, upplösningen är jag inte så orolig över, där är skärmens kvalitet av större betydelse, en bra kamera skulle få upp ögonen på flera köpare rent generellt. Nåt som talar för samtliga kinatalefoner är att man får mycket för pengarna men man får vara beredd på en och annan issue. Det kan man ofta läsa sig till vad det är (om det är nåt) innan man lägger order, annars finns ju Svenska handlare om det känns bättre, men då är det som du säger andra priser.

16. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    ZOPO ZP990+ uppfyller alla dina önskemål.

17. Spindrift

MINA ENHETER

Har sneglat på den men.. Är så nöjd med min Neken än så länge men kul att kolla marknaden, eller hur?

18. flipp

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Haha, nä men nästan :P

Hur hög kvalitet håller Zopo, THL, TCL och Jiayu?

Last edited: Jan 26, 2014
  19. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    TCL säljs utanför Kina som Alcatel, så antar att de är OK, dock har jag inte haft något större intresse själv för dessa mobiler.

Zopo och THL har flertalet butiker (i Shenzhen i alla fall) så de är ju inga källarföretag, dock tycker jag det är suspekt att ingen av deras mobiler har märken att de är godkända för kinesiska mobilnät eller ens kinas motsvarighet till CE-märkningen... De har bara europeisk "CE" (som också har tveksam giltighet och i Kina betyder det förstås inget). Jiayu verkar ha CE-motsvarigheten men inget nätverksgodkännande. Dock vet jag inte 100% hur det ligger till och om de säljer olagligt heller hur det är...

Alla mobiler från t.ex. Lenovo och Huawei har förstås både nätverksgodkännande och motsvarande CE-märkning (CCC). Även mindre föreag som Amoi och Neken har det, därför skulle jag sätta Zopo och THL under dessa.

Detta gör att jag inte har något större förtroende för Zopos och THLs mobiler och jag vet att Zopo och Jiayu har haft en hel del kvalitetsproblem med vissa modeller. Jag har testat en del del modeller i deras butiker och de funkade väl fint, men svårt att säga om det är en massa buggar och hårdvaruproblem...

Som jag sagt tidigiare, det är dumt att köpa mobiler på specs, mjukvaran är mycket viktig i en smartphone.

flipp likes this.
  20. flat7

flat7 Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Spinner vidare i avdelningen "mobiler som mer är i storleken av surfplattor". Snubblade över Ulefone U7 som snart släpps. 7" surfplatta/mobil. 10cm bred är den så ganska slimmade ramar ändå. Problemet är att den är 18cm lång och således inte speciellt bekväm att ha i jeansfickan en varm sommardag.. Specarna och priset är dock bra. 8 kärnor och FHD skärm. Längtar efter en recension på den. Någon som är sugen?

http://www.1949deal.com/ulefone-u7-...nch-narrow-bezel-ips-screen-3g-otg-white.html