61 av 70 pizzerior underkända

Diskussion i 'Off Topic' startad av bernard, 6 jul 2009.

1. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 294
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    SvD publicerade idag en artikel med rubriken "61 av 70 pizzerior underkända" här

Aftonbladet skriver här att mat till och med förvarats på toaletterna.

Man undrar, är Halmstad unikt, eller är det så här på samtliga pizzerior i Sverige? Det vill säga att 87% av alla pizzerior inte klarar av en oanmäld inspektion?

"–De värsta bristerna bestod i att det saknades handtvättmöjligheter. Ingen tvål och inga pappershanddukar, säger Ulrika Cederberg."

Jag har aldrig sett en pizzeria med alsolsprit eller dylikt i köket, något som borde vara obligatoriskt. Än mer undrar man ju hur haken som håller till i en vagn sköter sin handhygien, gör de det över huvud taget?

Vad tror ni, några egna erfarenheter som styrker vad artikeln vill göra gällande? Kommer ni titta extra noga i köket, om möjlighet finns, vid nästa restaurantbesök?

2. Näslund

Näslund Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Vad jag hört så är Lund värst, eller var det Örebro? :)

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 294
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här i Lund kryllar det av pizzerior och kebaberior (heter det så i plural?), många av dem skulle med all säkerhet bli underkända. Undrar om man i fler städer nu kommer ta sig i kragen och genomföra fler oanmälda inspektioner, med denna statistik som underlag bör det inte bli svårt att motivera något sådant i alla fall.

Och för att vara dubbelt så effektiv, så kan man med fördel dra med sig en tjänsteman från skatteverket för att även granska kvitton.

4. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jösses. Lustigt att folk inte blir sjuka/matförgiftade oftare med tanke på de där siffrorna. Jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin har blivit sjuk av en pizza, och jag har bokstavligen ätit tusentals.

5. stening

stening Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Äsch det är så varmt i pizza ugnen så om några bakterier kommit med är de troligen döda när pizzan är klar :)

6. Näslund

Näslund Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Mins en pizzeria på valhallavägen i Stockholm där bagaren skulle flytta på pizzan så att den andre bagaren skulle få plats, han la helt enkelt den tomma pizzan över ena armen och gick till det andra bordet och la ner den där. Där konstaterade han lite snabbt att lite hår från armen lossnat och fastnat i degen, han fick pilla lite för att få bort dem men sedan så fortsatte han med pizzan. Kändes inte helt ok, men va tusan hans pizzor var goda ändå :)

7. gnutten

gnutten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Äh lite skit rensar magen :P

Ingen av dom jag umgås med har dött av lite pizza :D

8. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Så sant. Jag har inte dött en enda gång av en dålig pizza heller.

Men det är rätt äckligt när man tänker på vad man egentligen har stoppat i munnen utan att ens reflektera över det.

9. Danqwish

Danqwish Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det var ju en pizzeria i Jönköping som matförgiftade flera hundra i våras..

10. stening

stening Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Man ska inte tänka på vad man stoppar i magen :) iaf inte när det gäller junke food.

Kebab är ju så sjukt gott men om man börjar fundera på hur hygiensikt det är när kött cylinder svettas en hel dag innan man beställer så väljer man nog något annat :)

11. BorkBork

BorkBork Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Med tanke på hur ovanligt det är att någon blir sjuk av att äta på en pizzeria, kanske det snarare är reglerna som ska underkännas.

Om reglerna vore lite mer anpassade efter det som verkligen är farligt så kanske det dessutom vore lättare att följa dom. Men det är klart, då får kanske inte de kommunanställda något att göra och det är ju ändå viktigast. :P

12. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Problemet är att pizzzerior sällan bara har pizza. Ofta har de sallad, kanske några pastarätter och självklart pizzasallad och bröd bredvid. Så bara för att bakterier dör i ugnen så betyder det inte att det bara är där som man måste akta sig.

Reglerna är inte "svåra att följa". God hygien i köket är väl för fasen ingen lyx utan något som man ska förvänta sig av ett ställe där du köper saker du ska stoppa i magen. Det är dessutom inte så jäkla svårt - ett handfat i anslutning till toalett/utrymmet där de lagar mat, bra förvaringsutrymmen för maten så de slipper att lägga saker på toaletten och vanlig normal daglig rengöring av ytorna där du arbetar och förvarar maten. Det är knappast kvantfysik vi pratar om här.

Fast ok, efter att ha sett Gordon Ramseys Kitchen Nighmares så inser man att det tyvärr finns för många klåpare som inte förstår sådana självklara saker.

En liten kommentar också - vi vet egentligen inte hur många som blir sjuka av mat. Det är inte i alla fall som det märks direkt efter att du ätit utan det kan ta ett antal timmar/nått dygn ibland. Och hur många kopplar alltid direkt att de blir lite lösa i magen eller mår lite illa till något de åt 12 timmar sedan?