7" till barn

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av snippe, 25 feb 2013.

1. snippe

snippe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej
    Funderar på att köpa en 7" till barnen. Hur stor skillnad är det på 1280*800 och 1024*600 och är båda anpassade för dagens appar. Bör man ha en IPS skärm. Rekommendera gärna en platta.

2. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Hej, de upplösningar du nämner innebär ju lite olika format på bilden. Personligen föredrar jag typ 4:3 -upplösning t.ex. 1024x768, men vet inte om det finns på 7" plattor...

Hur kommer det sig att du tänker 7"? Jag har själv kommit fram till att 10" nog blir bättre för barnen, med tanke på filmtittande o.s.v....

För 7" skulle jag rekommendera Andersson ADT 1.0, finns på t.ex. Siba för 1500. Samma platta går att köpa från Kina, heter då Pipo U1 Pro och kostar runt $150 på t.ex. Pandawill.com.

3. snippe

snippe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

4. Drkosmos

Drkosmos Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Köpte två stycken Ainol Novo Crystal till min bägge killar som är 5 o 3år i julklapp.
    Och ännu så länge funkar dessa bra trots tappande i stengolv ett antal gånger.
    Har inte heller sprungit på några appar som inte funkar(ännu).
    Beställde ifrån pandawill och kalaset slutade på ~1500:- inkl frakt.

5. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Det är ingen dum tanke, har själv varit inne på samma tanke...

Det är nog en vettig platta! Skillnaden mellan S3 och U1 Pro är väl att den senare har aluminium -ram och högre upplösning..? För barn duger S3 säkert mer än väl. Finns även ett gäng Ainol -plattor med liknande specar för liknande priser.

6. J_Norberg

J_Norberg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag köpte en Ainol Novo 7 Crystal till min dotter i julklapp och måste säga att den fungerar kanonbra. Den har 1024x600 i upplösning, dubbelkärnig cpu på 1.5 ghz och Mali400 GPU. Prestandan räcker och blir över tycker jag, och den är rätt stabilt byggd.

Ainol släppte "Venus" nu i Januari så då blev jag nyfiken och köpte hem ett par sådana nu för nån vecka sedan. De har en skärm på 1280x800(+fyrkärnig cpu, men lite sämre GPU) och det är också bra plattor! Dock var jag tvungen att uppgradera firmware på den för att den skulle vakna, den var klart segare än Crystal när jag fick den trots bättre hårdvaruspec.

Crystal har snäppet mindre batteri än Venus men har ändå klart bättre batteritid! Upplever att processorn och skärmen drar mycket kräm på Venus. När man spelar på den drar den mycket ström!

Skärmen på Venus är det som är den stora skillnaden. 1280 är skönt att ha när man surfar/läser text, men 1024 som på Crystal räcker utmärkt till dottern som spelar spel och ser film. Jag uppskattar verkligen att den drar lite ström vid filmtittande när vi kör långkörning.. :)

Något som också är värt att nämna är byggkvaliteten. Jag upplever Crystal som betydligt robustare av de två, men Venus ligger bättre i handen och känns smidigare.

Skulle kunna berätta hur mycket som helst om dessa två eftersom jag nördat in mig lite på Ainols 7or och nu dessutom har ägt både Crystal och Venus en tid. Undrar du något är det bara fråga.

Vill du lägga lite mer pengar kan det vara värt att ta en titt på Novo 7 Fire också. Den har också 1280-skärm men är bättre byggd än Venus och har större batteri. Den hade ursprungligen ICS men har läst att det nu släppts JB även till den.

Jag har köpt alla mina plattor på gadgetgreats. Det har fungerat fint och eftersom de använder singapore post har det oftast tagit ca: en vecka.

Last edited: 27 feb 2013
    Gorgeous gillar detta.
  7. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Bra svar J_Norberg! Jag hittar dock inte Novo7 Crystal på pandawill, kanske har den utgått? Tycker Pipo S3 som länkas till tidigare verkar vara det billigaste och vettigaste alternativet. Man ska absolut välja IPS -skärm, dålig betraktningsvinkel är väldigt jobbigt!

8. J_Norberg

J_Norberg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER