720 videoinspelning, försäljningstrick?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av niq, 4 aug 2010.

1. niq

niq Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har kollat runt lite på Youtube på dem klipp som finns inspelade med Nexus One i 720p och jag är (tyvärr) börjat bli skeptiskt till denna 720p hysteri.

Av dem klipp jag tittat på på Youtube tycker jag inte det är någon skillnad alls på 480p och 720p versioner så jag misstänker starkt att 720p inspelning i verkliga fallet är 480p uppskalat.
    Jag är väl medveten om att Youtube komprimerar filmerna man laddar upp men om N1 verkligen skulle köra riktig 720p borde vell ändå det synas?

Vad tror ni? Är det verkligen native 720p inspelning på N1? Eller är det bara jag som haft oturen att klicka mig in på dåliga klipp?

2. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Den har aldrig sålts med motiveringen att den har 720p inspelning, detta är något som några på XDA fixat fram, så sluta gnäll och ta det för vad det är.

3. niq

niq Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vaknat på fel sida av sängen eller är du bara en av dessa fanatiska fanboys? :)

För övrigt startade jag denna tråd för att fråga om telefonen har äkta 720p inspelning eller inte. Inte för att gnälla. :)

4. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Som vanligt hugger Barilla på ett vanligt bra inlägg som är en bra fråga..

(Slår aldrig fel)

Var absolut inget gnäll i frågan enligt mig.

/Söder

5. niq

niq Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för dem vänliga orden. :) Kul någon förstod vad jag menade i alla fall. ;)

Och nu förstår jag för övrigt vad du menar. Kollade upp Barillas tidigare inlägg och visst fanns det en heldel glåpord och onödiga hetskommentarer där. Men, men. Fortsätter han så blir han knappast långvarig. :)

Men nu tillbaka till topic.

Någon som testat göra en jämförelse på 480 och 720 för att se skillnaderna? Tänkte försöka hinna med ett snabbtest lite senare ikväll.

6. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Som jag förstår så måste man ha en CM-rom inlagd, så jag kan inte testa. Däremot lär väl de med Desire kunna göra test, för det ska ju vara samma kamera antar jag, och de fick väl 720p nu med sin Froyo?

Jag ser fram emot ett test från dig.

/Söder

7. Gilgamesh

Gilgamesh Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB
    den till CM (Nexus One) ska vara snäppet vassare än Desire då dom tweakat den bättre än Desire.

8. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Du undrade om det var ett "försäljningstrick" och jag svarade att den aldrig har påståtts stödja detta av google vid försäljning. Så nej, det är inget trick.

Sen klagade du på att du tyckte att klippen inte levde upp till "din standard". Vilket jag tycker känns lite fattigt då detta är en bonus och inget mer än så.

9. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Sant, men samtidigt kör ju Desire sitt utan hack nu, så då är det ju en spec. iaf. Inte att de kanske har det i sin slogan, men det är ju ändå knutet till frågan om det är äkta eller bara uppskalat.

/Söder

10. djstoffe

djstoffe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Eftersom det går att läsa på XDA:

så är iaf jag lite försiktig med mina kommentarer ang kvalitén.
    Vänta tills en final är släppt så kan man diskutera vidare då....

11. urbanlarsson

urbanlarsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Om du ser någon skillnad eller inte på youtube mellan 480p och 720p beror på storleken på din skärm samt vilken upplösning du har.

Sensorn i Nexus One klarar av 720p, det som saknades var stöd för encoding i 720p vilken nu har hackats in av utvecklare på XDA. Här är tråden som startade projektet för 720p på N1: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=672823

Hur du får det till ett försäljningstrick förstår jag verkligen inte, Google har aldrig sagt att N1 klarar 720p, och sen så säljs ju inte ens Nexus One längre.

Här är specsen för N1: http://www.google.com/phone/static/en_US-nexusone_tech_specs.html
    Under video så står det att upplösningen är 720x480 i 20fps (720p är 1024x768 eller 1366x768) så jag måste igen fråga hur du kan få 720p inspelning till att bli ett försäljningstrick??

EDIT: Tycker du ska läsa denna artikel på CNET: http://reviews.cnet.com/hdtv-resolution/
    Här är ett litet klipp ur artikeln:
    Despite the obvious difference in pixel count, 720p and 1080i both look great. In fact, unless you have a very large television and excellent source material, you'll have a hard time telling the difference between any of the HDTV resolutions. It's especially difficult to tell the difference between 1080i and 1080p sources. The difference between DVD and HDTV should be visible on most HDTVs, but especially on smaller sets, it's not nearly as drastic as the difference between standard TV and HDTV.

Last edited: 4 aug 2010
  12. Gilgamesh

Gilgamesh Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB
    1280*720 = 720P

13. urbanlarsson

urbanlarsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Meh du har rätt, jag blandade ihop det med skärmarna som kallas för 720p-skärmar. I vilket fall så är infon jag skrev fortfarande korrekt.