"80% of all paid apps have been downloaded less than 100 times until now."

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Nilisoft, 28 jun 2011.

1. Nilisoft

Nilisoft Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

“Android Developers Who Charge for their App Can Say Goodbye to Revenue”

Finns det någon svensk utvecklare som faktiskt har tjänat pengar på sin android app utan att vara "top" listad?

Vore kul att veta...

Det känns nästan som att det inte går att tjäna pengar på android appar om man inte hamnar i det alldeles översta segmentet med miljoner nedladdningar (och lyckas få betalt på reklam).

Så, är det ekonomiskt försvarbart att bygga Android appar? :P

Eller är det bara de som lyckas få en riktig "hit" som tjänar på sina appar?

2. sicn

sicn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tror "problemet" är att Androidapplikationer byggs med Java och det finns extremt många Javautvecklare som kan göra massor med saker gratis, så i dom fallen då du har sju stycken appar som gör samma sak varav sex stycken är gratis så har den sjunde appen det ganska svårt även om den kanske är lite bättre.

Sen är det så att Apple-köpare (om man nu ska jämföra med AppStore) är i gemen mycket mera benägna att betala för att få små (om man får säga så) skitgrejer, både på iPhone och Mac... titta bara på saker appar som TotalFinder som lägger till Cut And Paste till Mac OS X, något som du får på köpet i både Linux och Windows.

En annan grej är också att man kanske borde erbjuda någon funktion i Android Market som gör att betalappar är gratis i tre dagar innan pengar verkligen dras. Avinstallerar man innan så får man tillbaka pengarna. Då skulle betalappar mycket snabbare få betyg som ger en indikation för andra potentiella köpare att det är en vettig investition.

Däremot finns det en ljusglimt, fick höra på omvägar att en kompis till en kompis tjänade ihop en semester med någon enklare app på Android Market, så helt omöjligt att tjäna pengar är det alltså inte (fråga dock inte vilken app det var, för jag ställde aldrig frågan).

Last edited: 28 jun 2011
  3. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Om jag utvecklar en app och tar 7 kr för den så behöver jag ha många tusen nedladdningar för att tjäna in utvecklingstiden. 10.000 nedladdningar ger bara 70.000 kr innan Google. Kvar blir 49.000 kr. Inte mycket pengar att leva på.

Jag har inte kollat på hur det fungerar med moms och andra skatter, men jag brukar räkna med att 50% av det som går in i mitt företag går till olika skatter och avgifter. Det som blir över är pengar i plånboken.

Antag att det gäller och att jag behöver 20000 kr/månad netto i lön = 240.000 kr/år. Varje app ger [pris för app] * 0,7 * 0,5 kr. Det ger följande formel:
    [antal sålda appar] = 240.000 / ([pris för app] * 0,7 * 0,5)
    Med 7 kr per app så ger det [antal sålda appar] ~ 98000 st/år

Hur många appar är rimligt att sälja?

Hur mycket pengar ger annonsfinansiering?

4. sicn

sicn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jadu, Skatteverket verkar ju aktivt motarbeta denna affärsmodell (se diverse artiklar om Stardoll) så för ett svenskt företag är det definitivt inget att lägga energi på för efter dubbel moms, arbetsgivaravgift, bolagsskatt (iaf om du inte tar ut varenda krona i lön) och inkomstskatt blir det inte mycket kvar.

10000x7kr = 70000kr (moms betald av Google)
    70% av 70000kr = 49000kr
    49000kr - 25% moms = 39200kr (moms igen betald av ditt företag, för Skatteverket vill ha det så)
    39200kr - sociala avgifter = 29828kr
    29828kr - inkomstskatt = 22730kr

Detta är dock en livsfarlig och oerhört förenklad kalkyl (inga redovisningskostnader, inga försäkringar, inga semester, inga revisorkostnader, inga kostnader för förbrukningsvaror eller porto, inga kostnader för datorn som du behöver, osv), men med denna enkla kalkyl så är alltså 32% kvar av dina 70000kr. I verkligheten (då man måste bygga upp en buffert i bolaget och då betalar bolagsskatt och har alla ovan nämnda kostnader) så blir det maximalt 10000kr som du får ut i lön.

Skall du sedan räkna in eventuell support till dom kunder du har sålt appar till så spricker kalkylen direkt.

5. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Tror det blir väldigt svårt att leva på det så länge man inte gör appar för företag och sån d.v.s ett företag ber dig att göra en app mot betalning. Det som går är att få lite extra pengar vilket alltid är nice :D

6. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Jag tror det i princip är omöjligt att pyssla med apputveckling och ha det som stabil inkomstkälla. Risken att någon gör samma sak fast billigare/gratis finns hela tiden så länge du inte har en grym idé (och dom växer ju inte på träd)...

Själv utvecklar jag en app i två versioner, en gratis med kraftiga begränsningar och en bättre som kostar 1 dollar. Gratisversionen har tusentals nedladdningar men i princip ingen vill betala för den andra. Med andra ord: eftersom gratisutbudet är så stort kommer det bli väldigt svårt att ta betalt.

Kan tänka mig att det är lite annorlunda på App Store, nästan alla appar kostar (eftersom det är dyrare att lägga upp appar) vilket håller uppe prisbilden och kvaliteten.

Sent from my Nexus S using Tapatalk

7. mach

mach Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tror ett stort hinder är nuvarande betalsystemet centrerat kring kreditkort där uppgifter skall matas in i efterhand.

Appköp är en impulshandling. Idag stoppas väldigt många vid första köpet av att de måste uppge ett kreditkort. Dels för att det är en psykologisk spärr, dels för att många användare faktiskt inte har ett kreditkort.

På apple-sidan så måste man ju ange ett kreditkort så fort man skall använda telefonen. Det sänker tröskeln för fortsatta köp.

8. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

En sak ni inte ska glömma är att många många många av de betalappar som ligger i market är skit likt de som "handlar om ett visst bilmärke osv" från rena spam-företag.

9. Ljuungan

Ljuungan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Min farbror arbetar med att utveckla appar till iOS, under företaget "Smule" (Smule: Experience Social Music), när de utvecklade "Sonic Lighter" som är en "tändare" och när den fortfarande kostade 7kr, så sålde den hela 100.000 exemplar bara under de första två dygnen. Nu är ju Smule ett företag i "toppsegmentet" så jag vet inte hur det är med utvecklare som bara gjort 1-2 appar.

10. Magnusart

Magnusart Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Skapa istället premunationsbaserade appar. Spotify är ett bra exempel på en sådan app. Dessa typer av appar räknas inte med bland betalappar även om du måste betala ganska mycket pengar (1188kr om året) för att få använda dem.

11. Thoast

Thoast Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Så ditt råd är "strunta i Android och satsa på iOS"?

Jag har lite svårt att se/tycker det är väldigt trist om det inte ska gå att tjäna pengar på en kvalitétsapp/spel på market!

12. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Det går att tjäna pengar på appar på android market drar själv in ca 15 k i månaden i företaget ska jag sen ha ut pengarna i handen så tar skv lite mycket för att kunna leva på det och då delar jag 50/50 med en kompis. Det som är svårt är att leva på det eftersom du måste upp i ett väldigt stort antal appar i månaden. Jag kommer investera så mycket jag kan i företaget eftersom jag inte har något behov av en extra lön.

Dessa pengar kommer från en app.

13. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det är först när jag använt en app ett tag som jag vet om jag vill betala för den eller inte. Därför tror jag att den affärsidé som passar bäst för Android Market är gratisappar med in-app purchase. Jag har för mig att det inte gick att göra tidigare, dvs. att det inte gick att lägga till in-app purchase på gratisappar, men när jag kikade in på mitt konto så verkar jag bara behöva lägga till BILLING permission för att det ska funka.

Gratisappar där man t.ex. kan köpa bort reklam eller köpa till utökningar, t.ex. Mighty Eagle på Angry Birds för iPhone. När användaren är fångad så är det mycket lättare för dem att betala. Se bara till att appen går att använda även utan att betala. Det användaren köper till är bara lull lull och bekvämlighet.

14. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Det säger jag inte. Men som reconnnn vittnar om ovan genererar även en utomordentligt bra app (tack, jag använder flitigt!) inte speciellt mycket kulor ur. Ska det dessutom hålla i sig över tid måste du ständigt kläcka nya idéer vilket inte är lätt. Resonomanget med iOS var ett sidospår som jag inte tror är avgörande men bidragande.

Sent from my Nexus S using Tapatalk