Fråga: Acer C270 Chromebook

Diskussion i 'Chrome OS' startad av Lyxfängelset, 18 sept 2018.

  1. Lyxfängelset

    Lyxfängelset Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9
    Platta 2:
    Samsung
    Övrigt:
    Chromebook Acer C720
    Återupplivade en tidig chromebook som vi hade liggandes hemma för ett par dagar sen. Gillar den skarpt, mest för att den är liten och behändig att ha med sig och batteritiden är lång och hade stora förhoppningar på att att Google Play store skulle kunna fylla det tänkta ändamålet med Chrombooken. Men tyvärr går det inte att få Google play store till den här modellen. :(

    Har en "vanlig" laptop som jag har photoshop och lightworks installerat på som kan fylla mina övriga behov hemma men skulle vara riktigt grymt att kunna få större användning av chromebooken än att skriva mötesprotokoll på när man är på vift.

    Är det någon som har några tips på hur man kan hotta upp den här modellen till att göra mer än att öppna google document och diverse annat? Är det någon som har några rekommendationer, alltså någon som gjort något med sin Chromebook och inte kör Google OS på den. Har sneglat lite på Ubuntu men förstår inte riktigt vitsen med att installera det. Vad får man med Ubuntu? Någonstans läste jag att man hade lyckats få in Google Play store i en C720 genom att tanka ner en annan mjukvara till en annan Acer chromebook och sedan knackat lite kod för att få det att spela ihop - men med mina begränsade kod kunskaper skulle det nog vara dömt att misslyckas. :cry:
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 764
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, enda sättet är väl att följa stegen här förmodar jag, och det innebär lite krångel: Chromebook Acer C720P getting Google Play Store with Chrome OS 65+ recovery from USB.

    Men du behöver inte så att säga koda något själv, mest bara exekvera stegen ett för ett.

    I annat fall är det kanske lika bra att lägga den på Blocket och köpa en med nativestöd för Play?

    OBS! De skriver "Do not use this, latest cyan Acer C720P CB will not allow booting. Acer & Google teamed up to block this hack -". Förvissa dig om att du inte har den versionen.
     
    Lyxfängelset gillar detta.
  3. Lyxfängelset

    Lyxfängelset Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9
    Platta 2:
    Samsung
    Övrigt:
    Chromebook Acer C720
    Tack för tipset! När jag läser det där så verkar det ju enkelt att göra men över mina ambitioner att få till det.. :) Jag har inte C720p utan den vanliga C720 och ser inget om att den ska funka men ska läsa lite mer i tråden.

    Läser några fler poster i den där forumtråden och det känns som om både Acer och Google försöker få fler nya enheter sålda när man begränsar enheter som har kapacitet till att ha Google play inte får det. :( Men dem ska väl äta också antar jag :)

    Funderar på om man kan göra något annat roligt med Chromebooken? Vad är UBUNTU?
    Det lutar visserligen åt en ny som har Google play-stöd direkt från fabrik. Mest också för att det är nån extra timmes batteritid i de nya varianterna.