Acer Iconia A501 vs Ipad 2

Diskussion i 'Acer' startad av Mazzy, 10 mar 2011.

1. Mazzy

Mazzy Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ville höra vad ni hade gjort. Jag har tänkt köpa en surfplatta och just nu står det mellan Acer Iconia A501 och Ipad 2. Jag tycker att båda två lockar jättemycket med deras specifikationer och utseende. Vill egentligen ha Android, men kan Acer-plattan matcha "flytet" där är i en Ipad-platta? Det handlar om 3G-versionerna. Acer I. kommer tydligen ut i mitten av april och Ipad i slutet av mars.Berätta gärna varför ni tycker som ni gör och om där är något man ska tänka på

2. mrdrutt

mrdrutt Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

3. Sabbe

Sabbe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

iPad 2 vinner över sina konkurrenter när det gäller flyt ingen snack om saken. iPad 2 utklassar konkurrenterna när det gäller vikt och storlek.

Sedan har iPad stort försprång när det kommer till appar och tillbehör.

4. mrdrutt

mrdrutt Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Absolut vinner ipad på en mängd områden. Dock finns det brister och områden där dom inte håller måttet enligt mitt tycke. Usb ,SDminne ,RAM minne. Beror nog lite på vad man vill ha plattan till. Jag vill tex kunna ha den till film på längre resor och då är det ju inte så dumt att kunna använda minneskort. Sen tycker jag avsaknaden av flash på ipad är trist. iPAD2 har ju tillbehör adapter hdmi_tv/projektor möjlig...borde inte vara ett tillbehör tycker jag och det är det ju inte på vissa andra plattor. Sen kanske android 3.0 kommer bli alldeles lysande när det väl kommer...ingen som riktigt kan ge omdömme på detta ännu

Last edited: 11 mar 2011
  5. Mazzy

Mazzy Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tack för svaren. Hoppas att tiden för "utsläpp" hålls någorlunda, så att man inte blir FÖR sugen på den som släpps först. Skulle vilja att Acer Iconia A 501 med sina specar och utseende kommer att ha ett bra "flyt". Jag håller med om de punkter du tar upp, Mrdrutt + att på Ipaden behöver man micro-simkort (jag kan ha fel, men jag tror att man kan ha ett "vanligt" på Acer-plattan). Kommer Acer-plattan ut i tid och motsvarar mina förväntningar, så blir det nog den......

6. Vandreew

Vandreew Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Acerplattan ser ut att bli riktigt grym.

Vill ha :P

7. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Jag hade skaffat Acern, trots att iPad2 säkerligen utklassar den i hårdvaru benchmarks. Jag hade valt Acer för att den kör Honeycomb som verkar vara ett mycket trevligare, friare och funktionsrikare OS för plattor än vad iOS är. Acern har även fler portar som nämns ovan som jag vill ha.

Visst flyter iPad2 säkerligen bättre i menyer och appar men jag har hellre en platta som kan väldigt mycket även om det inte alltid flyter 100% perfekt än vad jag har en platta som knappt kan någonting som jag vill använda den till. Då spelar det ingen roll hur bra flyt det är i den eftersom den då inte fyller någon funktion.

Jag kommer dock slå till på 7" plattan eftersom jag söker mobilitet framför storlek.

Last edited: 14 mar 2011
  8. Rekcus

Rekcus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Var i USA för ett par veckor sedan och kände o klämde på både A500, Xoom & ipad2 några ggr per platta innan jag bestämde mig. Xoomen var faktiskt sämst alla kategorier, pinsamt laggig, orkade inte ens fokusera på ev bra egenskaper. Kännde på tre st så det kan inte varit måndags ex heller' osannolikt iaf.

Ipad2 har en överlägsen skärm, bra flyt OS:et känns mer färdig än Honeycomb och visst det är svårt att påstå att den inte är mer estetiskt tilltalande och att fler appar finns via appstore, men där tar fördelarna slut enligt mitt tycke.

Iconian a500 har ett riktigt skönt flyt. Men det är framför allt fördelarna som Android HC erbjuder i form av möjligheter att koppla upp mot nätverket hemma för att enkelt dela alla filer du önskar, går dessutom att streama direkt från hemdatorn/mediaservern (jag använder VLC direct).

9. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag önskar att jag kunde säga att Iconian, eller någon androidtablet öht, kan konkurrera med iPad 2, men sanningen är att de inte kan det. De är minst ett år efter.

Och nej, jag talar inte om hårdvaran nu, utan om mjukvaran. Den har inte hunnit mogna ännu, och den här mognadsprocessen tar tid. HC är buggigt och dessutom laggigt här och var men framförallt är apparna ren dynga i jämförelse med iPad/iPad 2.

Det finns ett fåtal riktiga tablet-/Honeycomb-appar som är ordentligt ändamålsanpassade för stora skärmar med hög upplösning, men dessa utgör sannolikt inte ens en tiondels procent av alla appar tillgängliga på Market. Jag har inte ens hittat 20 st (utöver spel) trots idogt letande. Man hittar en mängd honeycombkompatibla appar, ja, men det betyder i regel bara att de fungerar på HC, inte att de är skrivna specifikt för större och mer högupplösta skärmar. De skalar bara upp.

Jag tvivlar inte en sekund på att Android förr eller senare kommer ikapp även vad gäller tablets, men det kommer nog inte ske förrän om något år allra tidigast.

Det är inte kul att som androidälskare, och dessutom ägare av en androidsajt, tvingas inse detta. Men så är det. Ingen gynnas av att man lurar sig själv.

10. Rekcus

Rekcus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    @mannyb
    Agree, Honeycomb är långt ifrån färdigt. Vi behöver nog vänta på ett antal versioner innan det står sig starkt mot Apples OS.

Jag tror starkt på Android. Men ibland infinner sig en viss misströstan, t ex då inte ens Facebook lagt ned tillräckligt med krut för en buggfri app till HC ännu. För visst är det inte bara på min platta den krashar hela tiden? Avinstallerade Facebookappen häromdagen...

Last edited: 18 maj 2011
  11. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag använder sällan Facebook, men ja, den har kraschat några gånger. Kastade in Seesmic istället, men har inte hunnit testa så mycket. Tabletversionen av Seesmic, som är på G, ser rätt trevlig ut.

Rekcus gillar detta.
  12. Per Larsson

Per Larsson Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har precis gjort några jämförelser mellan A500, iPad 1 och iPad 2.
    Vill väldigt gärna ha en Android surfplatta, men bara om den levererar i praktiken. Har provat några med v2.2 och de har sugit fett. Men, nu är det ju HC och tvåkärnig Tegra processor, hög upplösning, kapacitiva skärmar osv, så nu jäklar!! Eller??

Vi här vet ju alla vad som är bra med Android och vad som är kass med iOS och jag är med er hela vägen (frihet, widgets, multitasking, minneskort osv), så mitt test gick endast ut på hur det var att göra det som jag faktiskt planerar att göra på en surfplatta:

1. Surfa, och inte bara på mobilanpassade sidor.
    Här vill jag ha prestanda på att generera sidan och mjukhet och prestanda i scroll.
    Att iPad inte kan hantera Flash är såklart dumt, men det vet vi redan.

2. Titta på bilder och film.
    Det jag testade hur bra bildskärmen var.
    Att iOS kräver iTunes (kasst!) och har uselt stöd för filmformat vet vi redan.

3. Titta på full HD filmer/klipp på YouTube.
    Här handlar det om att filmen skall flyta perfekt och vara renderad så snyggt som möjligt.

[ Surf ]
    Provade först www.aftonbladet.se
    Sidan renderades enormt snabbt på iPad II och duktigt segt på A500. Kan det vara så att det är flash på sidan som slöar ner den för A500? Återkom och provade igen.
    Lyckades inte hitta inställningen för att stänga av plug-ins (finns ju ingen menyknapp på A500 och jag hittade ingen inställningsknapp el dyl på skärmen), men jag provade med en annan sida, http://www.idg.se.
    Den tog duktigt med tid på sig att ladda både på iPad II och A500, men att scrolla sidan på A500 var ryckigt och på iPad II lent som smör. Verkligen stor skillnad. När det gäller scroll, var det samma på aftonbladet.se.
    Det var en annons på IDG som visades endast som en frameholder på A500 (vilket ju tyder på att plug-ins var avstängd) och den hör och häpna visades i sin helhet på iPad II. Provade även på en iPad 1 och även den utklassade A500 totalt i mjukhet på scrollen.

[ YouTube 1080p ]
    Körde YouTube med samma 1080p film som förut. Jag har filmen i original, så jag vet precis hur den skall se ut och uppföra sig. Med 100% säkerhet så körde jag med YouTube app:arna på båda enheterna.
    Provade två olika dagar.
    På A500 som var det småryck hela tiden. Enormt störande enligt mig. Är det bara “skoj”-filmer man tittar på så struntar man kanske i det, men jag vill ha bra kvalité.
    På iPad II spelades filmen upp lent, mjukt och fint. Visst, bilden var större på A500, det var mkt trevligt, men det uppvägdes inte alls av den dåliga frame raten på A500.
    Har även provat på Galaxy S, och där flöt det fint i HD. Kanske blir man lite lurad då skärmen är mkt mindre, men jag tyckte det såg helt OK ut.
    Har även provat på iPad 1 och det flyter perfekt där också.

[ Foton/Film ]
    Hade inte möjlighet att prova någon egen film eller egna foton så här beskriver jag endast hur skärmen var för att visa foton och film.
    A500 hade en bra skärm. Fina färger, kontrast och hyfsad betraktningsvinkel. Den tappar dock rätt mkt i ljus när man kommer snett under/över ifrån.
    iPad II (så vitt jag vet är det samma skärm som iPad I) vinner dock utan tvekan. Framför allt är det betraktningsvinkeln som är bättre. Färger och kontrast något bättre men inte jätte mkt.

[ Appar ]
    De flesta appar jag är intresserad av finns för Android. Men det som saknas och saknas väldigt mkt är appar för att skapa musik. Där är Android rena skämtet. Kanske inte spelar så stor roll på en telefon, men på en surfplatta så börjar det bli intressant att köra appar för att skapa musik. Här vinner iPad på KO. Spel finns klart fler för iPad, men jag provade NFS som fanns förinstallerad och det gick mkt fint på A500. Väldigt bra flyt!!
    Skulle vara kul att testa Asphalt 6 (med skärmstyrning). Blev dock inte klok på om NFS verkligen körde i full upplösning...

[ Övrigt ]
    Jag såg till att inga andra program var igång på A500 vid testerna.
    En av startsidorna hade endast en klocka på sig. Att bläddra till den sidan var extremt ryckigt. Det var väldigt konstigt, då andra sidor som var mkt mer komplexa bläddrades fram mjuk och fint.