"Achievements Android/Smartphones"

Diskussion i 'Allmänt' startad av xMarson, 11 jan 2011.

1. xMarson

xMarson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Sitter och tjötar med en kollega på jobbet.
    Vi kom in på achievement-snack och hur bra/beroendeframkallande "achievement-saken" egentligen är...

Hur skulle ni forma achievements runt android/smartphone-delen?

T.ex. Att köpa en viss telefon. Det är ju en achievement..

Vad tror ni, vilka achievement skulle ni kunna tänka er att "visa upp" om det gick?

Detta är bara en allmän tanke som vi tänkte dela med oss av.! :P

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 204

MINA ENHETER

Inga achievements alls skulle jag säga. Känns bara larvigt. Fungerar till spel osv för att fånga spelare. Varför ha någon epenis-mätare över ex vilka telefoner man har råd med? Det finns på sitt sätt redan på forum kring "vilka telefoner har du ägt"trådar.
    Har användaren köpt en telefon gäller det bara att ge mervärde så att den håller sig inom märket osv.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

3. xMarson

xMarson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Mmm, sa så också. Men anledningen till att det bara fungerar till spel osv är eftersom det i stort sett bara finns till spel. Hade det funnits ett sätt att belöna en privatperson som bara står på en gata tillräckligt länge på ett bra sätt så hade ju varit hur kul som helst. (Man hade förmodligen älskat det.)
    Handlar ju inte i försthand om att visa vilka telefonen man har ägt och hur mycket dom har kostat utan mer om den belöningskänslan som man får av att få en avhievement.

Lite som att köpa en chokladkaka för att man varit ute och gått en bit. Belöningskänslan är det viktiga i hela saken.

Sen är ju inte alla skapta för att vara s.k "Achievments-horor" men många gillar ju funktionen och det är ju uppenbarligen en grymt bra och lockande funktion med.

"Think outside the box"

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 204

MINA ENHETER

Som belöning för att ha köpt en telefon vill jag ha mervärde. Bra support, något istället för anovo osv. Inga achievements. Rabatt för att ex lämna in min desire för att köpa en hd eller liknande.(från HTC, inte rabatten man får hos ex telenor för att lämna in valfri gammal telefon.). Det hade varit kung. Men jag förstår även folk som vill ha achievements.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

5. MeemSenco

MeemSenco Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

När jag läste rubriken tänkte jag att man skulle få olika achievements för t.ex när man rootade, aktivera JIT och sådana grejjer, vilket skulle vara tvär najs :D

6. xMarson

xMarson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

MeemSenco har ju fattat! :P Root är ju en achievement! :P

Zooklubba: Du har lite fel ingång på ämnet. Du känner att det du ska få/känna ska vara bra för dig. Om du vill att det ska fungera och att du ska ha bra saker att pilla med så är ju smartphone inte den produkt som du söker. Fenomemet är ungt och instabilt likadant som en bil var när den började serietillverkas.

Men att ha fått tillbaka telefonen från Anovo på säg <2 veckor skulle ju kunna vara en achievement.

Nu är ju detta inget personligt Zooklubba, (jag hade varit mer nöjd om man fått det du vill ha) men jag förstår att du förstår varför folk vill ha achievements. Men känns inte som om vårt samhälle är uppbyggt på att folk ska få nyttiga och fungerande saker. Slit-och-slängsamhälle. :P

Men åter igen, om man skulle få achievements, vad skulle man få för achievements då? :P

Last edited: 11 jan 2011
  7. mooxie

mooxie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Kan ju göra en achievments app för att aktivera folk lite.

Säg att du ska gå en viss sträcka på en viss tid.
    Eller att du lyckas ta dig till en viss plats och fotografera den.
    Kanske något för hur länge du lyckas hålla telefonen igång utan att ladda den.
    På mängden data du förbrukar en månad.
    Ja det finns säkert fler saker man skulle kunna komma på.