Adressboken mångdubblar kontakterna

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av callmenobody, 21 jun 2010.

1. callmenobody

callmenobody Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan, jag har en Telialåst spica och uppgraderade till 2.1 för några dagar sedan och efter ett antal fabriksåterställningar återstår bara några fel. Det första och mest irriterande är adressboken.

När jag skulle kopiera in kontakterna från simkortet till telefonen hittades "alla" 136 nummer och de kopierades in, resultatet blev att bara 40 av dem kom över och det tog fyra kopieringar för att få över alla. En annan överrasking var att ca hälften visades med efternamn först och resten med förnamn först, det ena sättet eller andra hade vart ok men inte båda!

Det största mecket är dock att varje kontakt sparas i 2-8kopior. Ok. i adressboken står det "visar 136 kontakter" som det skall vara men klickar jag på "redigera kontakt" så visar det sig att varje enskild kontakt innehåller flera kopior.
    T.ex
    Andres Andersson
    0700-000000 (annat)
    Andres Andersson
    0700-000000 (annat)
    Andres Andersson
    0700-000000 (annat)
    Andres Andersson
    0700-000000 (annat)
    Andres Andersson
    0700-000000 (annat)
    Andres Andersson
    0700-000000 (annat)

Detta klabbar till det i t.ex. Kies då det blir ca 600 kontakter. Jag exporterade en fil med innehållet till min PC och öppnade den i kies. Efter det raderade jag manuellt alla överflödiga kopior, gjorde en fabriksåterställning för att radera allt på telefonen och förde sedan över den rensade adressfilen. Resultatet var åter 600st kontakter.

Hur fasen blir jag av med detta?

OT
    Är det någon som upplever att mediaspelaren laggar när man scrollar bland artister? Alla filer är taggade med omslag och annat.

2. Garfunkel

Garfunkel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

dina kontakter är kopplade till ditt gmail konto.
    i kontaktboken väljer du
    visa grupp-> din gmail -> och kryssar i de kontakter du vill/inte vill visa.

då borde du inte ha några dubletter

3. Pjodor

Pjodor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Själv tycker jag det är bäst att bara använde sina kontakter som man har på sitt Google konto. Gör man det så blir det nog inga problem. Det kan dock vara lite jobb att få in alla där till att börja med även om det går att importera kontakter till Google kontot.

Mediaspelaren vet jag inte så mycket om då jag knappt använder den.

4. callmenobody

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo, jag pratade med samsungs support och de kom inte på något så jag skickade in den på service. Efter det så kom jag att tänka på Gmailkontakterna men då jag aldrig fått någon fråga om jag vill importera kontakter där ifrån och inte heller laddat upp några så har jag inte tänkt på det som en potentiell felkälla. Jag har heller aldrig sparat några kontakter på det kontot, inte telefonnummer iallafall.

Oavsett så visade det sig att dubletterna fanns där med och jag raderade även dem. I vilket fall som helst så måste ju telefonen buggat till synkningen och skickat in all skräp där och det ihop med kopieringsproblemen från simkort så kanske det är lika bra att den åkte in på en liten nollställning.

5. Pjodor

Pjodor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Jag tror inte telefonen frågar om du vill importera kontakter från Google kontot. Utan om du lägger in ett konto på telefonen så kommer kontakterna automatiskt om du har autosynken igång. Annars om den inte är i gång så får du gå in och synka kontakterna manuellt. Så har jag fått för mig att det är alla fall.

6. Garfunkel

Garfunkel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När man väl har lärt sig det så kommer det till stor användning om man tex behöver hard reset telefonen då är det bara att importera kontakterna igen från ditt google konto. man kommer aldrig numera behöva lägga in dom på sitt simkort

7. callmenobody

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Japp, men något har fått telefonen att ladda upp flera kopior till googlekontot och inte vilja ta emot kontakter från simkortet. Det är på service nu iallafall och min gamla t-600 funkar tydligen fortfarande. Det är bara lätt att tappa bort den lille rackarn!