Advanced Task Killer!

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av scar, 10 sept 2010.

1. scar

scar Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag använder mig utav Advanced Task Killer och den fungerar bra förutom under samtal.

Då håller den på och tänder och släcker skärmen under hela samtalet. Dessutom så klickar ljudet till varje gång skärmen tänds och släcks.

Jag misstänker att när skärmsläckaren går in under samtalet så ska taskkillern ta död på programen som är igång (den är inställd på att döda när skärmen släcks) och då uppstår detta problem.

Är det fler som har detta problem eller vet hur man kan göra för att slippa detta?

Tacksam för all hjälp!

2. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

tror det bästa beslutet jag någonsin tagit var att avinstallera det programmet och helt enkelt lita på androids egna förmåga att hanterna minnet. Jag som dessutom arbetar i linux-system borde fan veta bättre än att använda sånt där ;)

3. Vipan

Vipan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Jag har haft ATK av och till nu har jag det igen. Lösningen är att du tar och ändrar inställningen till att döda appar en gång i timmen ex vis istället för när skärmen släcks. Jag har gjort det och har inga som helst problem me telefonsamtal.
    Visst klan man diskutera nyttan av ATK och det är säkert bättre att låta systemet sköta sig själv. Men nu vill jag se vad som sker med batteritiden.

4. scar

scar Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar för hjälpen.

Ändrade inställningen och nu funkar det bättre :)

Vet ni om det finns någon annan killer som ev kunde vara bättre?

5. FearKill

FearKill Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    461
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    Telefon 2:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB A 10.1
    Platta 2:
    Nexus 7 2013
    Rekommedrar till att inte använda en Task Killer.
    Android är gjord för att sköta det själv.
    Den lär sej efter ett tag vilka appar den stänger av. Även fast en app inte används ligger den i standby. Och drarar inget av batteriet.

Det du gör med en Task Killer är bara att förstöra din telefons batteri tid.

6. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Vanliga taskkillers bör du hålla dig undan för då dom oftast ställer till mer skada än vad dom gör nytta.

Det enda du bör använda är Autokiller eller MinFreeManager
    Med dom kan du ändra gränsvärdena i Androids inbyggda processhanterare (var försiktig). Tyvärr kräver dom root.

7. Anders66

Anders66 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Håller med. jag fick bättre batteritid när jag slutade använda Task Killer.

8. Vipan

Vipan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Mycket tacksam för om du kunde skriva ner något om gränsvärdena. Det vore värdefullt:)
    Avinstallerar ATK ögonaböj. Tycker inte att det har hänt något posititvt.

9. scar

scar Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Man kanske skulle ta och avinstallera och se vad som händer. Det är kanske som ni säger....onödigt :)

10. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det kan vara bra att läsa igenom avsnittet om processernas livscykel för att förstå vad det är man ändrar. http://developer.android.com/guide/topics/fundamentals.html#proclife

Android är per default inställt att börja döda empty process vid 24MB. Eftersom många appar kräver minne i den storleksordningen kan Android behöva döda processer innan det kan startas nya.

Genom att höja det värdet kan du se till att det alltid finns nog med ledigt minne för att starta en ny app.

Jag har enbart ändrat värdet för empty apps och satt det till 48MB. Övriga processer vill jag hålla i minnet så länge som möjligt så jag bryr mig inte om att höja värdena på dom. Efter lite efterforskningar och empiriska undersökningar har jag kommit fram till att min Hero behöver drygt 30MB ledigt minne för att funka bra. Jag la sen på lite och tyckte 48MB kändes bra.

Jag tycker inte det är nödvändigt att ha mer ledigt minne men om man vill det så kan man testa att öka det lite i taget. Se bara till att du INTE har ställt in så att värdena behålls vid ombootning när du testar. Ökar du för mycket kan telefonen bli instabil och krascha. Det beror på att om du ställer in ett värde som är för nära det fysiska minnets storlek kommer Android tillslut försöka döda appen du startar för att hålla minne ledigt. Då är det bra om det räcker med en omstart för att återställa.

Jag har för mig att vissa som försökt med höga värden på Heron brukar få problem över 100MB. Jag vet inte hur det är med minne i X10 men det är iaf ingen mening med att ha så mycket ledigt minne.

Lycka till men var försiktig när du testar