Ändra enhets-namn (Linux/*buntu)

Discussion in 'Hero' started by PatBenson, May 20, 2010.

1. PatBenson

PatBenson Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tjena, jag vet inte riktigt om detta beror på telefonen eller mitt OS (Kubuntu 10.04 Lucid), men när jag monterar mobilen har den ett konstigt namn. Det vore trevligt att ha ett namn som faktiskt går att skriva ;)

Mobilen dyker kommer upp som V??WuYrŋ i /media, kan man ändra det och isåfall, ligger det i mobilen eller i OS:et, för jag hittar inget om det gällande Linux på nätet.

Code:
    /media$ ls
    floppy  floppy0  WD USB 2  V??WuYݣrŋ

Vad kan det bero på och går det att ändra namn på mobilen - s.a.s i mobilen ?

EDIT; Som jag minns, senast jag ändrade namn var nog med HTC sync på ett virtuell vista maskin, så jag får för mig att det ligger på mobilen. (?)

Tacksam för svar
    PB

Last edited: May 20, 2010
  2. osmium

osmium Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är beteckningen på ditt SD-kort som syns. Hämta hem GParted från förrådet så kan du byta namn på enhet där i.

Edit: Tittade just i min dator och det heter "Etikett" i GParted och du måste avmontera (men inte mata ut) enheten innan det går att ändra.

Last edited: May 20, 2010
  3. PatBenson

PatBenson Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tackar! verkar funka bortsett från att jag har FAT32 på min vilket (enligt KDE PartitionManager) inte stödjer etiketter. Ska formatera om kortet till ext4 (något jag borde gjort för länge sedan) och se om det löser biffen. Annars återkommer jag.

tack igen.
    PB

4. osmium

osmium Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Låter skumt? Jag lyckades döpa om min FAT-partition utan problem. Tror inte Android stödjer ext4 för lagring på sd-kortet. Det är väl bara en del rommar som har stöd för det på app2sd delen.
    Prova annars att ta hem GParted. Det borde funka även om du kör KDE. Har aldrig provat KDE PartitionManager.