Ändra i systemfiler på Android?

Diskussion i 'Allmänt' startad av mandolph, 8 nov 2015.

  1. mandolph

    mandolph Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2013
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag är en nybörjare vad gäller Android men har fått hem en kinesisk Zenfone 2. Tyvärr räckte det inte med att ändra Firmware från CN till WW för att få LTE (4G)-stöd utan detta måste ändras separat. Har googlat lite och kommit fram till lite olika saker jag vill testa.

    I systemfilerna finns det en .xml-fil där jag endast ska ändra en text till "CN" till "US" i en text och se om detta kan avhjälpa problemet.

    Jag har rootat enheten och skulle kunna ändra denna text direkt i telefonen - problemet är att systemfilerna är skrivskyddade.

    Kan någon ge mig ett tips på hur jag gör för att kunna ändra detta?
    Har provat ladda ner en app som heter "Mount / system RO/RW" men den löste ej mitt bekymmer. Kan fortfarande inte spara ändringarna när jag redigerat .xml-filen.

    Tack på förhand!!!
     
  2. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Om jag i Root Explorer kollar Permission för System får jag valet enligt bilden.
     

    Bifogade filer:

  3. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    I din bild ser man ju att filsystemet är monterat som read only, svara yes på frågan och det bör ändras till read/write. Du ser att det finns en knapp högst upp som det står Mount R/W på, om du hade klickat på den innan du försökt spara filen så ska det ha fungerat direkt.
     
  4. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Kom dock ihåg att ändra tillbaka till read only efter du har sparat filen. Att lämna /system som rw kan vara farligt.