Ändra keylayouten på bluetooth tangenbord

Diskussion i 'Allmänt' startad av Nosfo, 21 aug 2013.

1. Nosfo

Nosfo Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej alla

Köpte ett BT tangentbord för några dagar sedan och det fungerar bra förutom ett par saker. ALT knappen fungerar inte, två tangenter ger fel tecken. Men ÖÄÅ fungerar bra.

Jag laddade ner extenal keyboard helper och kör jag via den så fungerar alla tangenter som de ska ( efter jag ändrat layout på de som var fel ).

Jag kan ju då tycka att man borde kunna ändra layouten i android så man slipper extra program för att använda tangentbordet.

Läste lite här och där och hittade någon beskrivning där man ska kopiera /system/usr/keylayout/Generic.kl eller qwerty.kl till vendor_xx_product_xx.kl och editera så det blir rätt tangenbord ( vendor och Product får man ju fram genom att i teminal skriva cat /proc/bus/input/devices. Så långt är det inga problem..

Men om jag skulle använda generic/qwerty.kl så får jag ju göra om ALLT då det är engelskt tangetbord.

Är det någon som har tips eller vet vad filen med den svenska layouten heter och ligger? För det borde ju vara smidigare att editera den direkt. Man har ju generic.kl ifall det skiter sig..

Plattan är rootad och jag jag kan editera i system..

keyboardet fungerar både till ipad och android, men enligt vendor så är det ett apple BT keyboard.. Märket heter Linocell, löpt på kjell och Company för någon hundring..

Tacksam för hjälp

2. Ajsh

Ajsh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag beklagar att du inte fått något svar. Vet inget om det själv tyvärr.

Skulle vilja be dig om en tjänst dock, skulle du kunna mäta tangentbordet och posta måtten?:D går inte att få tag i någonstans på nätet:/

Jag antar att det är denna du har?

Tack på förhand!:)

Edit: Nvm gick och köpte ett microsoft wedge:P External keyboard helper är riktigt bra! Vet inte varför du skulle vilja ha någon annan lösning. Dock är det lite jobbigt att byta input method hela tiden:/

Last edited: 28 dec 2013
  3. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Du nämner inte vilken android-version du kör? I Android 4.x någonstans kom möjligheten att välja layout, men det kanske du redan gjort eftersom du säger att åäö-fungerar.

4. OmarKN

OmarKN Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    When the Linocell has forgotten its settings:

GOTO:

Settings,
    Language & Input,
    Physical Keyboard: Bluetooth 3.0 Keyboard (Default)
    Select Keyboard type:
    Swedish Android Keyboard

.-.

5. zhios

zhios Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Får jag veta hur man rootar i tagenbordet? Vill också fix min linocell tagentbordet
    min tagentbordet har "slutat fungera". När jag trycker på backspace så får jag å stället :D

6. OmarKN

OmarKN Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    >
    >min tagentbordet har "slutat fungera".

Linocell tangentbordet är bra och snabb, men de verkar inte hålla speciellt länge (bekant fenomen!?!),
    hade något liknade symptom som du, fick kasta mitt och köpa nytt.

Den som lyckas att roota det förtjänar ett hackarpris!

/
    hälsn.
    Omar K N