Ändra startbild (bootanimation)

Diskussion i 'Blade' startad av Toffa70, 25 mar 2011.

1. Toffa70

Toffa70 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej. Kan nån hjälpa mig. Jag har köpt en Blade från Finland och vill byta ut startbilden, det står "saunalahti.fi" på den när jag startar telefonen.
    Vars finns filen eller behöver jag ett program för att byta den.:)

2. borgia

borgia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har inte länkarna nu men det finns guide på modaco. Jag undrar om de guiderna fungerar till CM7?

3. Bubbaz

Bubbaz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Guide HÄR från MoDaCo

Toffa70 gillar detta.
  4. Toffa70

Toffa70 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Startbild

tack för tipsen killar,jag hittade en som funkade:)

Kallt_Kaffee - Via Gimp

Confirmed working with FLB and Japanese Jellyfish. If this does/doesnt work with any other ROMS, please leave a post saying so.

1) Open/create an image in GIMP with a resolution of 480x800

2) Flip the image horizontally (make sure you FLIP don't ROTATE by 180 or text etc will be reversed)

3) Save The image as ".bmp" and expand the advanced settings menu

4) Choose The format as "16bit format R5 G6 B5"

5) Verify the file size as 768070 bytes

6) Save the file as "splash.bmp"

7) Open Command prompt/terminal navigate to the directory where you saved the image (eg, type " cd C:\documents and settings\mushroom\my documents\")

8) Type "fastboot flash splash splash.bmp"

Stort tack till Kallt_Kaffe :cool:

Det var bilden som syns när man startar telefonen, inte "bootanimation" som jag ville ändra och guiden ovan fixade det.

Last edited: 26 mar 2011
  5. borgia

borgia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tror ni att samma guide fungerar till CM7 N28? Eftersom det finns en exempelscreen i förstaposten med CM7-loggan så antar jag att det borde fungera, men vill vara lite mer säker bara... :)

Någon som har stenkoll?

6. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Splash logon har inget med Android att göra utan visas innan ens linuxkärnan snurrat igång. Med andra ord, spelar ingen roll vilken ROM du kör, splash logon kan du byta med ovanstående metod.

Det finns 3 typer av logos och de visas i följande ordning:

• Splash logo - Lagras i en egen partition i NAND och slängs upp av telefonens "BIOS" innan den laddar och startar linuxkärnan.
    • Boot logo - Lagras i boot.img (som i och har sin egen partition i NAND). Visas av linuxkärnan. Finns i de flesta 2.1 ROM:ar men brukar saknas i 2.2 ROM:arna. I 2.2 ROM:arna ligger således splash logon kvar tills bootanimationen tar över.
    • Boot animation - Lagras oftast i /system/media/bootanimation.zip och måste vara en okomprimerad zip-fil innehållande .png filer och en textfil som beskriver hur animationen skall spelas upp. Kan i vissa fall ligga lagrat i framework-res.apk. Saknas en bootanimation så finns en defaultanimation "glänsande android logo". Denna körs av android när den kommit så långt i uppstartsprocessen att den börjat dra igång tjänster (services).

Den logo/animation som är besvärligast att byta ut är boot-logon då den är inbakad i boot.img. Själv använder jag en splash-screen som talar om vem telefonen tillhör, inkl adress, telefonnummer och några emailadresser.

borgia gillar detta.
  7. borgia

borgia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som vanligt är du helt suverän, K_K!
    Tack så mycket för det där inlägget, mycket nyttig information och kul att lära sig!

Tack så hemskt mycket!