Problem: Ändrade DPI inställningar, nu bootar inte telefonen

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Bejje, 16 jan 2013.

1. Bejje

Bejje Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ibland är man rätt dum, som nu, när jag la in en app för att ändra DPI inställningarna (LCD Density modder) på telefonen. Utan att läsa beskrivningen till appen så matade jag på och ställde en för hög DPI på telefonen som den inte klarar av och nu bootar den inte upp.

Så nu är frågan hur tusan jag fixar det här? Jag kan boota upp den i recovery mode i alla fall. Kan jag fabriksåterställa den på nåt sätt eller flasha in ny ROM eller rensa bort de felaktiga DPI inställningarna på nåt sätt? Nån som vet?

2. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Du kan pusha en ny prop.build via recoveryläget (adb) så länge du har USB-felsökningsläget aktiverat, annars är inte ADB aktiverat har jag för mig.

Annars kan du alltid flasha en ny ROM via recovery bara. Exempelvis samma som du redan använder och på så sätt ersätta den felaktiga prop.build filen.. Det finns som sagt flera olika sätt :)

Eller återställa en Nandroid Backup. Du har väl gjort en? OBLIGATORISKT för folk som pillar under huven ;)

3. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Undvik därefter LCD Density Modder. Ändra istället manuellt eller med ROM Toolbox (mitt tips till dig). ROM Toolbox är väldigt bra att ha :)

Mitt tips är DPI 160, tycker du det är för litet så är väl 200 nästa "standard DPI", och det är rätt skönt att köra med standarder :)

4. Bejje

Bejje Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

OK, men hur tusan får man tag i originalromen? Helst hade jag velat köra in Android 4.1 när jag ändå är i farten, men det kanske inte går?

Har aldrig bytt ROM på en telefon, så jag vet inte riktigt hur man gör, men det finns säkert guider här. Har ni tips på bra guide så länka gärna :)

USB-felsökningsläge har jag nog inte aktiverat.

5. Bejje

Bejje Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

OK jag missuppfattade nog programmet. Innan jag ändrade stod DPI på 240 och jag ville ha mer utrymme så jag trodde jag skulle öka DPIn, så jag drog den till 320 och det var efter det problemet uppstod.

6. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Inte lätt inte! Det gäller att vara påläst först :) Vet ej varför man ska MINSKA DPI:n, det låter konstigt... Men som sagt var, sänka ska man iaf göra ;)

7. Bejje

Bejje Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag hittade länkar till originalfirmwares här på forumet. Dock står det att man ska byta firmware med kies, men jag kan ju inte använda kies eftersom telefonen inte bootar upp. Hur får jag in en ny firmware utan att boota upp telefonen?

8. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Vad har du för ROM i telefonen just nu? Om du har typ Cyanogenmod så flashar du in den via CWM som vanligt. Om du kör stock (vilket jag antar, då du ej verkar vara helt hemma på att flasha) så får du nog antingen flasha in nånting via Odin eller så KANSKE en fabriksåterställning kan hjälpa... Men jag vet faktiskt inte!

9. Bejje

Bejje Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag kör 4.03 som kommit som en erbjuden uppdatering till telefonen så det är ingen custom ROM.

Kör dock Linux, så jag har hittat att man kan flasha med Heimdall, så jag antar att jag får ta en stock ROM, t.ex. denna:

"XWLPG stock 4.0.3 Nordisk" - http://hotfile.com/dl/163537914/fafb6ce/I9100XWLPG_I9100XXLPX_I9100NEELP4_NEE.rar.html

och sen flasha in den i download mode med heimdall och hoppas på det bästa.

10. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Precis!

Eller denna: http://www.hotfile.com/dl/177165989/c202b15/I9100XWLPY_I9100NEELP6_NEE.zip.html

11. Bejje

Bejje Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

12. Bejje

Bejje Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har testat 3st olika firmwares nu och lyckats flasha. Nu bootar den och samsung melodin spelas och Galaxt S2 loggan dyker upp. Sen händer det inget på ett tag och sedna syker batteriindikatorn upp till höger på skärmen samt en ikon för att USB-kabel är ansluten, men inget mer kommer upp. Helt svart bakgrund i övrigt och det går inte att göra någonting. Fattar inte varför det inte funkar :(

13. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Pröva köra Factory Reset via Recovery då?

14. Bejje

Bejje Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det löste sig på ett märkligt sätt. Alla stock romar som jag testade så hängde sig telefonen vid varje uppstart, men nu testade jag att slänga in en betaversion av jelly bean som finns i det här forumet och nu funkar telefonen igen! :D Visserligen är den tom, men jag har i alla fall en fungerande telefon med Jelly Bean :)

15. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Släng in Cyanogenmod 10.1 medan du ändå har en tom mobil så har du en bra grund ;)

16. Bejje

Bejje Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ska fundera på saken. Just nu är jag nöjd att telefonen funkar bra.